O položaju žena u jevrejskoj zajednici u Ujvideki sinhazu
Dan nakon premijere „Hasanaginice”, 25. aprila su u Novosadskom pozorištu / Ujvideki sinhaz počele probe nove predstave „Mikve”, koja takođe govori o položaju žena.
Ovu dramu jevrejske spisateljice Hadar Galron režira Katja Pegan, gošća iz Kopra, rediteljka i direktorka Gledališča Koper, sa kojim Novosadsko pozorište ima izrazito srdačnu saradnju, započetu pre nekoliko godina kada su Koprani ovde gledali “Operu ultimu”.
Rezultat toga su gostovanja koparskih predstava “Alan Ford” i “Čelične magnolije”, novosadskih „Crnog”, „Neoplante” i „Piaf marše” u Kopru, i najava zajedničke predstave “Lepeza” po Karlu Goldoniju, čija će premijera biti u novembru.
U međuvremenu, rediteljka Katja Pegan postavlja novu predstavu u Novosadskom pozorištu, po komadu koji govori o položaju udatih žena u jevrejskoj zajednici, koji je tamo naišao na različite reakcije, od odobravanja, do negodovanja u ortodoksnijim krugovima. Sam naziv ovog komada (mikve) označava mesto ritualnog kupanja (očišćenja).
- To je komad o ženama koje svoj strah drže duboko sakriven u ćutanju, strah koji pobeđuju kroz solidarnost i istinu, kad progovore o njemu. To je trenutak kada se oslobađaju i osećaja krivice koji ih izjeda, trenutak kojim, ujedno, najbolje pomažu i svojoj deci. „Mikve“ će biti predstava o ženama koje vole. Ponekad i previše - kaže rediteljka Katja Pegan za naš list. - Oduševljena sam radom sa glumicama Novosadskog pozorišta. Neverovatno talentovane, osećaju sve nijanse teksta, jako brzo oživljavaju likove, brzo su ih zavolele, a njihov ozbiljan talenat potvrđuje činjenica da su već sada postale ozbiljni advokati svojih junakinja. Pitala sam se u jednom momentu da li je to meni uprava „podmetnula“ elitnu glumačku jedinicu Ujvideki sinhaza?
U predstavi igraju: Silvija Križan, Emina Elor, Terezia Figura, Judit Laslo, Livija Banka, Blanka Deneš i Gabriela Crnković. Kostimograf će biti Tatjana Radišić, kompozitor Mirko Vuksanović, a scenograf Voranc Kumar. Premijera je planirana za jun.
N. Pejčić