Molijerov „Građanin plemić” u miksu vremena
NOVI SAD: Pozorište mladih najavilo je za 25. april na dramskoj sceni premijeru predstave “Građanin plemić” Žana Batista Poklena Molijera, u režiji An Berelovič, gošće iz Francuske, odakle je i drugi saradnik, kompozitor Mark-Olivie Dipen.
Direktor Pozorišta mladih Mihajlo Nestorović podsetio je juče na konferenciji za novinare da se ovaj komad, koji je žanrovski opredeljen kao “baletska komedija”, retko postavlja kod nas. Razlog tome je što je vrlo kompleksan i zahtevan, i traži spremne i spretne glumce, koji znaju i da pevaju i plešu. Pozorište mladih to ima, i s tim se predstavlja ovom premijerom, istakao je Nestorović.
Uz saradnju sa stranim umetnicima, Nestorović je ukazao i da je u ovoj predstavi angažovan tim mladih scenografa, studenata, što odražava i saradnju Pozorišta mladih sa obrazovnim institucijama. Članovi scenografskog tima su: Romana Bošković Živanović, Dušica Ilić, Milena Grošin i Nevena Kopanja.
Kostimograf je Milica Grbić Komazec, scenski pokret je poveren Isti Stepanov Pavlović, a korepeticija dr Agoti Vitkai Kučera.
U predstavi igraju: Danilo Milovanović (Gospodin Žurden), Marija Radovanov (plesač 1, Gospođa Žurden), Slobodan Ninković (plesač 2, Dorant), Jelica Gligorin (pevač 3, Markiza Dorimena), Ivan Đurić (Sluga 2, lakej, Kleontov sluga Kovijel), Neda Danilović (plesač 3, Nikolija, Turčin 4), Aleksa Ilić (plesač 4, Krojač 1, Kleant, Lusilin verenik), Kristina Savkov (pevač 3, Lusila, Žurdenova kći), Peđa Marjanović (Učenik učitelja muzike, pevač 1, učitelj filozofije, Turčin 2), Slavica Vučetić (Učitelj muzike, Krojač 2, Turčin 3), Dragan Zorić (sluga 1, lakej, Krojač, Turčin 4), Marina Cinkocki (Učitelj igranja, Krojač 3, Turčin 5), Dejan Šarković ( Učitelj borenja, Mufti), i Aleksandra Lazin (violončelistkinja i pijanistkinja).
– Boravila sam već dva puta u Novom Sadu, zbog dogovora oko rada na predstavi “Građanin plemić”, i upoznala najpre mlade autore s akademije umetnosti u Novom Sadu, a zatim i prethodnu upravnicu Pozorišta Mladih Emiliju Mrdaković, koja me je i pozvala da režiram neki francuski komad i odlučili smo se za ovaj. Želela sam da uradim najbolji mogući kasting i zato sam i dolazila u Novi Sad, da upoznam glumce. Vrlo sam srećna što radim s ovim ansamblom - napomenula je rediteljka An Berelovič, hvaleći i scenografski tim.
Kako je istakla rediteljka, u predstavi je sve premešteno u širi vremenski period druge polovine 20. veka. Zbog tog vremenskog miksa na sceni, ovo je, na izvestan način, savremena predstava, navod An Berelovič.
Za Mark-Olivijea Dipena komponovanje muzike za Molijerove komade nije novo iskustvo. Bilo mu je važno da najpre upozna pevače i uveri se u njihove pevačke sposobnosti.
– Bio sam vrlo impresioniran muzičkim nivoom cele trupe. Divno je imati tako dobre pevače u pozorištu, to nije čest slučaj ni u Francuskoj - rekao je kompozitor Mark Olivie Dipen.
Naslovnu ulogu igra mladi Danilo Milovanović, koji ističe da se predstava izuzetno tiče nas i današnjeg vremena.
– Ono o čemu Molijer priča, to su sve osobine svih nas, u kojima svako može da se pronađe. Mislim da nas uči da budemo bolji i da nekako sagledamo naše mane s komične strane, ali kad zagrebete dublje, shvatite koliko, ako ih negujemo, mogu da budu opasne i po nas same, i po društvo - smatra Danilo Milovanović, dodajući da je njegova uloga vrlo zahtevna, pogotovo zato što je pisana starijeg glumca.
Jelica Gligorin je podsetila da su u ovom pozorištu puno imali prilike da pevaju, igraju, sarađuju sa dobrim kompozitorima, odličnim koreografima, i da usavršavaju tehniku glasa sa Agotom Vitkai Kučera.
– Molijer je, inače, napisao ovaj komad kao neku vrstu baleta, i u vreme kada se izvodio, to je bila maltene baletska predstava. Mi se nismo odrekli toga – objašnjava Slobodan Ninković, koji je išao u Pariz da upozna rediteljku. – Mislim da je kvalitet ove predstave to što, neopterećeni onim kako se igra Molijer, mi igramo našeg Molijera, pravimo naše likove, a opet, negde u duhu ostajemo bliski Molijeru. Nadam se da će to rezultirati dobrom predstavom.
N. Pejčić