Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Milerove „Veštice iz Salema“ u SNP-u: Izgubljeno u kontekstu

21.11.2018. 09:54 09:56
Piše:
Foto: Promo (snp.org.rs)

NOVI SAD: Poznato je da je Artur Miler dramu “Veštice iz Salema” napisao kao pseudo-istorijsku, odnosno kao pseudo-fikcionalnu alegoriju.

U njoj opisuje stvarne događaje iz kolonijalne Amerike, referišući na kontekst u kom je živeo. “Krušabl” - veliko, bitno, teško (iskušenje, na primer) - s pravom je originalni naslov kod nas preveden kao “Veštice iz Salema”. Još bolje, mada direktnije, bilo bi “Lov na veštice”, jer ova sintagma označava spaljivanje žena u srednjem veku, ali i suđenja u Americi u 17. veku, odnosno 20. veku, u vreme hladnog rata, kada je vladao lov na “crvene” (komuniste), što je grubo dotaklo i samog Milera. Otud u predstavi u Srpskom narodnom pozorištu, u režiji i adaptaciji Nikite Milivojevića, “veštice” nose crvene haljine, u svedenoj, s naznakama epohe, kostimografiji Marine Sremac.

Vizuelni elementi predstave u celini, koje je reditelj radio i u saradnji sa scenografom Željkom Piškorićem, pak, jako su bogati. Crne zavese, otvorena scena sa minimalnim mobilijarom, stolovima, stolicama, platformama i podijumima, posebno razigrana u krucijalnoj sceni suđenja, kada se sudnica i znakovito isprevrće, raspada, a sa takozvanih cugova (“plafona”), počinju da vise vešala, vrlo su efektna rešenja. Takođe, muzika i scenski pokret na kojima je radila Amalija Benet, predstavu čine uzbudljivijom, napetijom. Na žalost, više nego što ona jeste.

Sva skraćenja, adaptacije u kojima gubimo izvorni kontekst, deskripcije američke naseobine i komentare likova, kod Milera ispričan kroz ulogu naratora, trebalo je da dramu približe današnjem gledaocu, njene motive i teme emancipacija, pravično suđenje, okrutnost, netolerancija, ugled, ideologija... - Ali, skoro sve osim “čisto estetskog” plana deluje neubedljivo, neuverljivo. Preciznije, slojevi koreografije, muzike, mizanscena, prekrili su dramsku radnju, ionako voluminoznu i rasplinutu na gabaritnoj sceni kakva je u Srpskom narodnom pozorištu.

Kad (god) glumci progovore, dobija se snažan kontrast psihološkog realizma spram dobro sprovedene namere da predstava bude i lepa i učinkovita. Tek na momente, u sceni međusobnih optužbi koje izlaze i na publiku, igraju ih “veštice” sa proscenijuma, sceni u kojoj glavni antagonista Milerovog klasika 20. veka, Džon Proktor (i inače odlični Branislav Jerković), preuzima “krivicu” na sebe i odbija da bude zastrašen društvenom stvarnošću kakva jeste, po cenu života, to jest smrti, drama radi svoje.

Igor Burić

Piše:
Pošaljite komentar
SNP: Premijera drame “Miletić” 25. novembra

SNP: Premijera drame “Miletić” 25. novembra

20.11.2018. 09:24 09:27
Veštice iz Salema na sceni SNP-a, u režiji Nikite Milivojevića

Veštice iz Salema na sceni SNP-a, u režiji Nikite Milivojevića

10.11.2018. 13:37 13:40