Godina velikih planova: Premijera opere "Onjegin" za dan SNP-a
NOVI SAD: I ovog marta širom sveta biće obeležen Svetski dan pozorišta – 27. mart. Dan kasnije, svoj dan obeležiće i najstariji nacionalni teatar – Srpsko narodno pozorište i to velikom premijerom.
To je samo fragmet onoga što je ovo Pozorište najavilo prilikom predstavljanja rezultata za godinu dana rada nove uprave.
Jako nam je važno da nam je rad usmeren i transparentan. Zato smo odlučili da na godišnjem nivou pravimo preseke i da vidimo šta smo od zacrtanog postigli. Kada sam kretao da radim, u fokus rada stavio sam umetnike, umetničke jedinice i tehniku kao prioritet. Dakle, predstavu. I rezultati potvrđuju da je to bio dobar pravac. Odigrano je 30 odsto više predstava, u pozorište je ušlo 120 odsto više publike, a prihod od komercijalnih usluga, kao i ukupno ostvaren prihod veći je više od 200 odsto, objašnjava upravnik Srpskog narodnog pozorišta, Aleksandar Stankov.
Za poslednjih godinu, upravnik naglašava, zaposleno je i 18 mladih umetnika, dogovorene su međunarodne saradnje i koprodukcije, a tri premijere su već realizovane u koprodukciji sa pozorištima iz regiona. Letos se sa platoa SNP-a začula Peta Malerova simfonija koju su izvodili mladi muzičari iz čak pet zemalja – Slovenije, Portugala, Španije, Nemačke i Srbije u okviru projekta „Sounds of change“. Trećeg projekta finansiranog od strane Kreativne Evrope koji je pokrenut u poslednjih godinu dana. Sem toga, posle deset godina obnovljen je instrumentarijum i pokrenute su velike tehničke promene.
Tokom 2022. godine nastavljeno je sa kapitalnim i infrastrukturnim radovima. Realizovano je, otvoreno ili započeto nekoliko tendera. Realizovan je tender za rekonstrukciju gornje scenske mehanike na sceni „Pera Dobrinović”, a po nabavci sve potrebne opreme očekuje se i početak radova. Obnovljen je instrumentarijum Opere Srpskog narodnog pozorišta, prvi put nakon 2005. godine. Uz nove instrumente, za Orkestar Srpskog narodnog pozorišta kupljene su profesionalne stolice. Završena je tenderska procedura za rekonstrukciju rotacije na sceni Jovan Đorđević. Tokom ove godine, plan je rekonstrukcija nadstrešnice i konzole na glavnom ulazu u Srpskom narodnom pozorištu uz zamenu dekorativne rasvete i još bitnije rekonstrukcija donjeg postroja i audio opreme scene „Pera Dobrinović”, dodaje Stankov.
Upravnik SNP: Imamo problem jer se moji stavovi mimoilaze s idejama dela UO
Upravnik Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, Aleksandar Stankov rekao je Tanjugu da postoji problem unutar pozorišta jer se mimilaze njegovi stavovi o vođenju ove tetarske kuće sa idejama dela Upravnog odbora SNP.
Insistiram i uvek ću, bez obzira na kojoj sam poziciji, da u fokusu budu umetničke jedinice i Radna jedinica tehnika. U mom elaboratu su tu predviđene velike personalne promene. Potrebno je promeniti i mnoge akte SNP-a da bi se moj elaborat realizovao. Ne nalazim razumevanje jer mnogi ljudi nisu zadovoljni kad se dešavaju promene. Nemam problem sa osnivačem, čak imam i podršku u realizaciji svog elaborata, kazao je Stankov.
U redakciju Tanjuga je stiglo i saopštenje Nataše Čubrilo, članice Upravnog odbora SNP, u kojem ona između ostalog navodi da se Upravni odbor uprkos postavljenim pitanjima nije bavio ni činjenicom da baletski i orkestarski ansambli još nisu dobili potrošni materijal za rad, a koji može biti dodeljen tek nakon usvojene odluke UO SNP.
Mi se u poslednjih godinu dana na sednicama Upravnog odbora bavimo stvarima koje ne treba da budu naša tema. Dakle, razmatramo razna anonimna pisma i dojave, gde nijedan prigovor ne dolazi od strane umetnika ili iz umetničkih jedinica. Ovaj Upravni odbor je preki sud koji ne donosi odluke koje su potrebne za funkcionisanje teatra, kaže Čubrilo i dodaje da je poslednja sednica Upravnog odbora održana nakon pauze od više od tri meseca.
Prirodno bi bilo da smo na njoj razmatrali finansijski i plan rada. Ipak, direktori su zamoljeni da što brže obrazlože plan i program rada. Nije bilo nekih pitanja, plan je usvojen, ali o tome uopšte nismo razgovarali. Na isti način prošla je i tačka dnevnog reda kojom se obrazlažu autorski honorari umetnika, iako su direktori umetničkih jedinica želeli da ih obrazlože, kazala je piše u sapštenju Čubrilo.
Sve to je uvod u nastavak 162. sezone, gde nas već tokom marta očekuju sve velike premijere, objašnjavaju u Pozorištu. Prva će biti 17. marta na sceni „Pera Dobrinović“, predstava Jevanđelje po Dostojevskom u režiji čuvenog slovenačkog reditelja Jerneja Lorencija, a odmah potom i na sceni „Jovan Đorđević“, 28. marta opera „Evgenije Onjegin“, u režiji italijanskog Line Privitere.