Danas počinje takmičarski program 67. Sterijinog pozorja
Naš najugledniji pozorišni festival Sterijino pozorje sinoć je na sceni Srpskog narodnog pozorišta otvoreno 67. put besedom akademika Miodraga Tabačkog, petostrukog dobitnika Sterijine nagrade za scenografiju i za naročite zasluge na unapređenju pozorišne umetnosti i kulture.
- Zahvalan sam Sterijinom pozorju što mi ukazuje čast da otvorim festival našeg nacionalnog pozorišta koje nosi ime velikog srpskog pisca. Istovremeno, doživljavam to kao priznanje i podršku mojoj profesiji koja s ljubavlju, poštovanjem i verno nadgrađuje slikom, kreira, osmišljava i vizuelnom komponentom prati našeg dramskog pisca. Pisac je za mene zvezda, a najbitnija karika i pokretač svega na sceni i u pozorišnom činu jeste dramski tekst. S velikim zadovoljstvom i uspehom radio sam takstove naših klasika, Sterije, Nušića, Njegoša… kao i mlađih pisaca, mojih savremenika, Ljubomira Simovića, Dušana Kovačevića, Vladimira Arsenijevića… i radovao se svakom uspehu na ovom velikom festivalu – reči su akademika Miodraga Tabačkog.
Prve večeri izvedena je i festivalska premijera predstave „Mileva”, rađene po tekstu pet autorki: Milene Bogavac, Olge Dimitrijević, Tijane Grumić, Vedrane Božinović, i Vedrane Klepice, u režiji Anice Tomić. Ova predstava van konkurencije rađena je u koprodukciji Narodnog pozorišta Sombor, Sterijinog pozorja i Fondacije „Novi Sad – EPK“.
Takmičarska selekcija otpočinje večeras s predstavom Srpskog narodnog pozorišta „Kod večite slavine“ Momčila Nastasijevića, u režiji Sonje Petrović, koja će biti izvedena na sceni „Pera Dobrinović“, s početkom u 19 časova. U predstavi igraju: Sonja Isailović, Srefan Vukić, Bojana Milanović, Vukašin Ranđelović, Miloš Lazić, Stefan Starčević, Mia Simonović, Alisa Lacko, Nina Rukavina, Nenad Pećinar i Dimitrije Aranđelović.
- Ova drama govori o praroditeljskom grehu i posledicama postupaka naših predaka. Sled događaja kakav postoji u drami „Kod Večite slavine“ zastupa ideju da prošlost determiniše budućnost, tj. da sadašnje generacije trpe posledice delanja prethodnih. Međutim, možda i važnije pitanje od ove biblijske ideje o pragrehovima jeste pitanje načina na koji se gresi prenose. Dakle – ne samo da li su naši preci činili zlo, a mi nastavili da se ponašamo po istom modelu, nego i šta nas nagna da ponavljamo njihove – pita se rediteljka Sonja Petrović.
Kako navodi, „čini se da smo u kulturno-nematerijalno nasleđe, osim modela nasilja, dodali i veštinu prećutkivanja i sklanjanja glave od nesrećnih okolnosti, a identitet svake sledeće generacije još je nedefinisaniji ili definisan lažnim ili polu- informacijama. Zbog toga se s vremenom u ljudima koji stasavaju u neznanju sve više razvija apatičnost prema okruženju i ekstremne pojave i osećanja kao što su bes, agresija, mržnja… Likovi iz Nastasijevićeve drame su „ekstremne“ i devijantne pojave, učiniće se ničim izazvane i motivisane“.
- Nastasijevićeva drama, koja istovremeno baštini naturalistički motiv i folklornu atmosferu Bore Stankovića (Miodrag Pavlović), ali i simbolističku melodiju pa i poetiku Meterlinka (koncept „Duše“), spada u scenski najzahtevnije predloške naše moderne drame. Utoliko je scensko tumačenje Sonje Petrović, koje je realizovala sa mladom glumačkom ekipom SNP-a i sjajnim timom saradnika, predvođenih dramaturškinjom Minom Petrić, vrednije pažnje – navodi u svojoj kritici ove predstave Svetislav Jovanov.- Naime, dok scenske postavke naših drama, zasnovanih na kombinacijama folklornog simbolizma i melodramskog naturalizma, uglavnom teže da emociju/strast predoče tek kao jedan od elemenata tog folklora (ili folklornog „svetonazora“), Sonja Petrović „obrće igricu“. U njenoj postavci „Kod Večite slavine „čitav folklorni (mitološki, legendarni) kontekst stavljen je u funkciju prezentovanja sage o ukletoj ljubavi – tačnije, pretvoren u tek jedan od sastojaka potresne i zaumne ontologije strasti.
Međunarodnu selekciju „Krugovi“, u kojoj su predstave van konkurencije, večeras u 21 čas na sceni „Jovan Đorđević“ otvaraju „Usidrene“, rađene po tekstu Elvisa Bošnjaka, u režiji Anastasije Jankovske, koprodukcija HNK Split, „Gavela“ Zagreb i HNK Zadar. U predstavi igraju: Davor Jureško, Anja Šovagović Despot, Snježana Sinovčić Šiškov, Goran Marković, Martina Čvek, Maruška Aras i Katarina Romac.
- Birajući u moru mogućih tema o ostrvu, izabrao sam to epsko čekanje koje se događalo pedesetih i šezdesetih godina prošlog veka; vreme u kojem su se muškarci, muževi i očevi koji su otišli u prekomorske zemlje pre Drugog svetskog rata, vraćali kući nakon trideset, pa i četrdeset godina. Sve te žene – koje tako dugo nisu videle svoje muževe i s decom koja u nekim slučajevima vlastite očeve nisu videla nikad – otvarale su im vrata - objašnjava pisac Elvis Bošnjak.
Kako primećuje kritičar Mladen Bićanić, „Usidrene“ izvanredno „funkcionišu kao surova i opora pozorišna priča, smeštena konkretno sred nekog neimenovanog ostrva, izgubljenog u vremenu, ili možda u mestu gde je vreme stalo, ono vreme koje mi, njegovi savremenici, mislimo da je jedino izvesno a ispostavlja se da nije, da postoje i neka druga vremena o kojima ništa niti slutimo niti znamo – ustvari, sve se u tom podneblju iz snova, onostranom i nedokučivom, događa u nekom potpuno drugom svetu, svetu koji nestaje, tu, nama pred očima, a mi smo nemoćni ili naprosto ne znamo kako ga sačuvati, kako spasiti i povezati krhotine tog sveta što se lome, netragom nestaju, tu, pred nama“.
N. Pejčić