Izložba posvećena Olgi Kešeljević i Marku Barbezu u Galeriji Matice srpske
U Galeriji Matice srpske, u petak 3. marta u 20 časova biće otvorena izložba pod nazivom „Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza.
Olga Kešeljević i Mark Barbeza”, nakon što je nedavno bila predstavljena u Kulturnom centru Srbije u Parizu. Priča o dvoje ljudi, Olgi Kešeljević, istoričarki umetnosti sa Cetinja, i njenom budućem suprugu Marku Barbeza, sa kojim se upoznala u Parizu, o njihovim sudbinama, međusobnim odnosima, vezama s evropskom intelektualnom i umetničkom elitom, poslužili su kao osnovni narativ ove izložbe, nastale na osnovu naučne studije „Olga Kešeljević i Mark Barbeza. Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza”, autorke prof. dr Dijane Metlić, koju je objavila Galerija Matice srpske 2020.
- Ideja za ovu izložbu nastala je još tokom prethodnog projekta iz 2017, kada smo radili izložbu o intimizmu i kada je Dijana Metlić pred slikom Bogdana Šuputa „Kafana u Parizu” u Galeriji Matice srpske, ostala zatečena sa dva ženska portreta, odnosno dve ženske predstave u prvom planu, i kada se zainteresovala ko su te dve žene koje opušteno i veselo ispijaju piće u jednom francuskom restoranu. A, onda je iz tog njenog interesovanja 2020. nastala knjiga „Olga Kešeljević i Mark Barbeza. Jedna sasvim (ne)obična srpsko-francuska veza”, i ta knjiga je promovisana, ali se nama učinilo da ona apsolutno može da bude preneta iz te litararne u formu vizuelne izložbe. Onda smo prošle godine prvi put predstavili tu izložbu u Parizu, u Srpskom kulturnom centru, u jednoj manjoj formi, a evo sad smo je preneli u ovaj prostor, nadopunili s još nekim eksponatima, i opet stvorili jedno novo delo, tako da ovo jeste treće delo iz jedne ideje, o prijateljstvu Cuce Sokić i Olge Kešeljević, i zapravo priča o Olgi Kešeljević i Marku Barbeza - napomenula je dr Tijana Palkovljević
Bugarski, upravnica Galerije Matice srpske, podsećajući juče na konferenciji za novinare da je izložba organizovana u okviru Meseca frankofonije, kroz saradnju GMS sa Francuskim institutom u Novom Sadu, koji je, uzgred, zaslužan za prevode tekstova u dvojezičnom srpsko-francuskom katalogu za ovu izložbu.
Izložbu čine dela srpskih modernista, poput Ljubice Cuce Sokić, umetnice i bliske prijateljice Olge Kešeljević, koja će sada biti predstavljena i kao ilustratorka i grafička dizajnerka radova koji su bili namenjeni farmaceutskoj kompaniji Marka Barbezaa, koji je inače bio veliki ljubitelj književnosti i umetnosti, i posedovao i izdavačku kuću.
Među 95 eksponata, najzastupljeniji su radovi Cuce Sokić, a tu su i dela drugih srpskih modernista sa kojima je drugovao ovaj bračni par, poput Ivana Tabakovića, Bogdana Šuputa i Peđe Milosavljevića, kao i bogat dokumentarni materijal. Izložena su pisma Olge Kešeljević i Marka Barbezaa, kao i knjige iz Barbezaove izdavačke kuće „L’Arbalet”, u kojoj su objavljivali i poznati autori poput Žana Ženea, Sartra, Koktoa, i Artoa, i za koju su ilustracije radili poznati umetnici kao Maks Ernst, takođe i Alberto Đakometi, čiji crteži su deo ove postavke, sada prvi put izloženi u Galeriji Matice srpske. Osim dela iz galerijske kolekcije, izložbu dopunjuju dela i građa iz Narodne biblioteke Srbije, Arhiva i Galerije SANU, i privatnih kolekcija.
- Njihova ljubav prema umetnosti je prevladala sve ostalo, i njih dvoje su zajedno postali mecene i u stvari ličnosti koje su ulagale u francusku i srpsku kulturu između dva rata i posle - istakla je o ovom srpsko-francuskom paru Dijana Metlić, autorka izložbe. - Priča se tiče dva geografska prostora, jedan je srpski, drugi je francuski, i rekla bih dve različite forme izražavanja: likovne i književne.
Po rečima Nikole Ivanovića, kustosa ove izložbe, publika će moći da se prvo upozna sa Parizom pre Drugog svetskog rata, potom sa glavnim akterima ove priče, sa Olgom i sa Markom, a zatim se prelazi na segment koji rasvetljava njihova prijateljstva i ta dva umetnička kruga, jedan francuski, odnosno pariski, a drugi jugoslovenski, odnosno beogradski, i priču između prijateljstva sa Ljubicom Cucom Sokić, Nedeljkom Gvozdenovićem, i drugima.
- Verujem da će publika u ovoj izložbi uživati, jer ona ima intiman i pomalo dramski karakter, koji ilustruje ovu priču Dijane Metlić - dodao je Nikola Ivanović.
N. Pejčić