Dve izložbe večeras u Kulturnom centru Novog Sada
NOVI SAD: U Kulturnom centru Novog Sada večeras se otvaraju dve izložbe.
U 19 časova u Likovnom salonu u Katoličkoj porti na izložbi „Rađanje“ biće predstavljene slike rađene kombinovanom tehnikom Ljubiše Đurića, autora koji poslednjih godina živi na relaciji Beograd –Pariz.
Sat kasnije u Malom likovnom salonu (Bulevar Mihajla Pupina 9) otvara se izložba slika „Fragmenti“ beogradskog umetnika mlađe generacije Nikole Kosića.
Zajedničku tačku Đurićevih slika čini jaje, simbol univerzalnosti, rađanja života i umetnosti. Kako ističe Gordana Margi, istoričar umetnosti, crno-beli odnos elemenata je dominantan i s razlogom je potenciran, jer umetnik na taj način stavlja akcenat na Njutnovu tezu da je crna odsustvo svetlosti, a bela njeno prisustvo. Različite svetlosne nijanse jajeta sugerišu na postojanje desetina varijanti crne i bele, što referira na isto toliko mogućih izlaza – svetlo na kraju svakog tunela. Oponirajući jedna drugoj, crna i bela provociraju i potvrđuju neophodnost čvrstih temelja na kojima će se kasnije graditi, kao što je i Vavilonska kula izgrađena na drevnim crno-belim temeljima.
Ljubiša Đurić (Majdanpek, 1949) diplomirao je 1980. na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu na odseku slikarstvo u klasi profesora Zorana Petrovića, a 1985. magistrirao u klasi profesora Dragana Lubarde. Studirao je i istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu. Član je ULUS-a i udruženja francuskih umetnika „La maison des artistes” u Parizu. Priredio je brojne samostalne i učestvovao na nizu kolektivnih postavki. Izložba će trajati do 24. februara.
Na izložbi „Fragmenti” Nikola Kosić kroz porodičnu istoriju prikazuje njen uticaj na pojedinca. Polazište za svoje radove, kako objašnjava našao je u usmenim predanjima i na starim fotografijama. Suprotstavio je slike velikih formata i minijatura želeći da proizvede utisak ličnog oltara, jer minijature na intiman i gotovo ikonografski način prikazuju delove prošlosti i privlače posmatrača da priđe i učestvuje.
Prošlost, u isto vreme inspirativna i mistična ostavlja prostor za domaštavanje i menjanje. Prikazani likovi i priče, gubili su na taj način početnu dokumentarnu vrednost i dobijali nove uloge i boje. Igranjem elementima istorijske fotografije i fantastike, krivio sam prošlost, na trenutke se vraćao u nju i prilagođavao je svojim osećajima, kaže Kosić.
Kako dodaje, slike iz ove serije ne nude jasan narativ.
One daju potrebne fragmente, kojima posmatrač sam gradi svoju priču. Na taj način, želim da pokažem da pogled na prošlost nikada nije univerzalan, stalno se menja u zavisnosti od trenutka posmatranja i osobe koja posmatra, poručuje umetnik.
Nikola Kosić (Beograd, 1993) master studije je završio na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu na smeru Primenjeno slikarstvo. Tokom studija, jedan semestar proveo je na Univerzitetu primenjenih umetnosti u Beču. Od 2016. do 2018. bio je član umetničkog udruženja Kvaka 22, koje je učestvovalo u organizovanju izložbi i drugih kulturnih dešavanja u Beogradu. Izložba traje do 22. februara.
N. Popov