Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Večeras u Studiju M: Muzika mundana i vek od rođenja Ernea Kiralja

16.03.2019. 10:37 10:39
Piše:
Foto: Privatna arhiva

NOVI SAD: Javnim snimanjem emisije „Muzika mundana” večeras će u Studiju M Radio Novog Sada biti obeleženo 100 godina od rođenja Ernea Kiralja, kompozitora čije stvaralaštvo spada u red najvažnijih toponima vojvođanske, ali i jugoslovenske, pa i mađarske muzičke scene 20. veka.

Autorska svestranost ove po mnogo čemu po mnogo čemu jedinstvene pojave u svetu umetnosti ogleda se u različitim oblastima muzike kojima se bavio: od istraživanja i eksperimenta, do spajanja narodne baštine i avangarde.

Ali ne mislim da sam avangardan. Ja samo zapisujem svoje zvučne impresije. I to bih mogao da činim ili kompromiserski u odnosu na klasičnu predstavu o muzici, ili da budem iskren. Ja sam se odlučio za ovo drugo, otkrio je Kiralj u jednom intervjuu.

Erne Kiralj je rođen u Subotici 16. marta 1919. Po završetku muzičke škole radio je u orkestru subotičke opere, a kada je ona 1953. ugašena, prešao je u Radio Novi Sad gde će delovati kao muzički urednik. Istovremeno se razvijao i njegov etnomuzikološki angažman, tokom kojeg je zapisao brojne mađarske, srpske, rusinske i ciganske melodije - procenjuje se da ih je u njegovoj zbirci više od 3.000. Napisao je i veliki broj radova o narodnoj muzici, ali i o instrumentima i običajima, koji su štampani u izdanju SANU, Muzikološkog instituta Mađarske akademije nauka, Saveza folklorista Jugoslavije... Takođe je o etnološkoj građi naroda iz kojeg je ponikao snimio 1978. film „Sedam mađarskih narodnih balada”. Posebno je zanimljiva njegov graditeljski poduhvat – da bi „dobio zvuke koje je želeo” konstruisao je potpuno nove instrumenate: citrafon, koji je zasnovan na mađarskoj seljačkoj citri, te multimedijalni tablofon.

Kao kompozitor, Kiralj se jugoslovenskoj publici u svojim ranim delima predstavio kao modernista. Eksperimentisao je sa zvukom, tekstom, mikstmedijima, stvarajući dela neobičnih, ne samo zvučnih nego i vizuelnih rešenja, u kojima je improvizaciji dat veliki značaj. Slobodno se kretao predelima avangarde, istražujući sa jednakim interesovanjem polja improvizacije, elektronske muzike, kada je ona privlačila vrlo mali broj kompozitora, i novih zvučnih mogućnosti instrumenata (u smislu preparacije, novih načina sviranja, pa izgovaranja teksta za vreme sviranja). Pri tome je s istim entuzijazmom komponovao i za “tradicionalne” sastave (klavirski trio, gudački kvartet, razna dua...), kao i za veoma neobične kamerne formacije.

Prvi uticaj, pored folklora, na mene je izvršila zbirka Dvadeset narodnih pesama u obradi Bartoka i Kodalja. Zatim se desilo da su naši novinari išl;i na svetsku izložbu u Brisel, gde se izlagala Korbizjeova palata i bila izvođena muzika Edgara Vareza. Kada su se vratili, dali su mi snimke. Bio sam frapiran i rekao sebi: Pa to je ono što ja mislim, onako kako ja pišem. Prepoznao sam sebe kroz tu muziku. I kroz Slovenskog isto. Posle sam putovao u Pariz kod Pjera Šefera. Čuo sam zatim i Štokhauzenova dela za elektronsku muziku. U isto vreme sam sakupljao i folklor... I sve to zajedno mi je dalo jednu potpunu slobodu da počnem na ovaj svoj način da komponujem, isporičao je Kiralj svojevremeno muzikologu Iri Prodanov.


Snimanje počinje u 20 časova

Večerašnji gosti urednice „Muzike mundane” Jovanke Stepanović biće dugogodišnji muzički urednik RNS Oskar Pandi, dok će u programu učestvovati i pijanistkinje Branke Parlić, Nataše Penezić i Jelene Simonović Kovačević, violinistkinja Milica Tričković i violončelistkinja Kristina Sabo Tokodi, koje će izvesti odabrane Kiraljeve partiture: Dve Sonatine za klavir iz 1957, Dvanaest komada za klavir (1966), Tokata pentatonika (1972), Flora br. 3 (1978), zatim Uspomenu, za violinu i klavir, te Tri komada iz albuma, za violinu, violončelo i klavir (1981).

U emisiji će povodom obeležavanja još jednog jubileja, 70 godina Radio Novog Sada, biti emitovan i snimak Šest vojvođanskih narodnih pesama, koje je Erne Kiralj posvetio pojanistkinji Marini Milić Radović, i ona je delo premijerno izvela na koncertu u Studiju M 1988. Javno snimanje emisije „Muzika mundana” počinje u 20 časova, a nije zgoreg navesti da oni koji zakasne - neće moći da uđu.


Kiraljev potpis stoji ne samo uz orkestarske i kamerne kompozicije, nego je on autor i velikog broja solo pesama i horskih kompozicija, u njegovom opusu posebno mesto pripada muzici za decu, a angažovao se i na „izradi” filmskih i scenskih muzičkih kulisa. Tako je, recimo, na 18. Sterijinom pozorju 1973. godine dobio Nagradu Saveza kompozitora Jugoslavije za najbolju originalnu scensku muziku za dramu „Jov” Ferenca Tota u rediteljskoj postavci Ištvana Saboa i izvođenju subotičkog Narodnog pozorišta. U njegovoj diskografiji je više od dvadeset gramofonskih ploča, a biografija je, pak, puna priznanja, od Zlatne značke Kulturno-prosvetne zajednice Srbije i Nagrade za doprinos razvoju jugoslovenske muzike, do članstva u Mađarskoj akademiji nauka.

Manje je, međutim, poznato da je Kiralj pisao i poeziju. Autor je, po vlastitom priznanju, stotinak pesama.

S poezijom je drukčije nego s muzikom. Poezija je trenutna inspiracija, a muzika trajna. Ti momenti inspiracije su čudni. Jednostavno stiska nešto u grlu, pa morate nešto da uradite. Nešto vas uhvati i ne da vam mira. Sva sreća pa se to dešava iznenada i ne može se kontrolisati. To još niko nije izmislio kako da kontroliše, ispričao je Kiralj, koji nije krio da u svom stvaralaštvu uopšte ne obraća pažnju na okolinu: „Ja se stalno krećem napred”.

M. Stajić

Piše:
Pošaljite komentar
Koncert posvećen Erneu Kiralju u Svilari

Koncert posvećen Erneu Kiralju u Svilari

14.02.2019. 20:59 21:01
Katalin Ladik svira Kiralja u Svilari

Katalin Ladik svira Kiralja u Svilari

13.02.2019. 09:02 09:05