SPEKTAKULARNI KONCERT VOJVOĐANSKIH SIMFONIČARA S IVOM POGORELIĆEM NA OTVARANJU NOMUS-A Dramatične i proživljene interpretacije
Iz godine u godinu Novosadske muzičke svečanosti pružaju publici nove vrlo vredne koncertne sadržaje, nastavljajući svoj kvalitativni rast i pružajući izuzetan doprinos kulturnom životu Novog Sada, Vojvodine i Srbije.
I ovogodišnji Nomus obuhvatio je niz veoma zanimljivih muzičkih događanja, među kojima je izuzetno veliku pažnju publike predstavio upravo koncert Vojvođanskog simfonijskog orkestra sa dirigentom Aleksandrom Markovićem i našim velikim, svetski afirmisanim pijanistom Ivom Pogorelićem, kojim je u sredu otvoren program festivala.
Još od samih početaka građenja Pogorelićeve sjajne koncertne karijere, činjenica je da novosadski ljubitelji muzike sa dubokim poštovanjem i naklonošću prate uspehe ovog vrhunskog muzičkog umetnika, dočekujući sa radošću njegove nastupe u Novom Sadu. Nije stoga bilo nikakvo iznenađenje što se i za ovo Pogorelićevo koncertno gostovanje tražila "karta više", niti što je sala Sinagoge te večeri bila prepuna nestrpljivih posetilaca, željnih da ponovo čuju muziciranje ovoga izuzetnog pijaniste.
Središnu tačku i okosnicu atraktivno sačinjenog programa ove večeri ruske muzike, predstavljalo je izvođenje zahtevnog i kompleksnog Koncerta za klavir i orkestar u c-molu broj 2 Sergeja Rahmanjinova, uz koji su se na repertoaru našla još i dva ključna simfonijska dela Modesta Musorgskog: simfonijska poema "Noć na golom brdu" i čuvene "Slike sa izložbe".
Koncert za klavir i orkestar u c-molu Rahmanjinova, koji sa svojom slojevitom arhitektonikom i neprestanim promenama muzičkih raspoloženja postavlja i pred solistu, tako i pred dirigenta i članove orkestra nimalo jednostavne zadatke, našao je u Ivi Pogoreliću i Aleksandru Markoviću sjajne i nadahnute tumače. Pogorelić je muzici Rahmanjinova pristupio inventivno, na osoben način, dosledno i precizno gradeći razvojne tokove ovoga uzbudljivog zvučnog tkanja, u njegovim brzim izmenama od dramatičnih akordskih sekvenci i naglasaka burne forte dinamike do laganih, stišanih trenutaka potresne meditativnosti. Svojom interpretacijom koju su odlikovali snažna ekspresivnost i blistava paleta klavirskog zvuka, Ivo Pogorelić je pružio slušaocima jedno duboko lično, proživljeno i emocijama prožeto tumačenje solističkog parta ovog jedinstvenog koncertnog dela, koje je ponelo i osvojilo slušaoce. Ivo Pogorelić je pritom uspostavio plodonosnu saradnju sa angažovanim i energičnim dirigentom, maestrom Aleksandrom Markovićem, koji je u tananom dosluhu sa solistom, tanano i suvereno vodio orkestar ostvarivši upečatljivu i dramatičnu interpretaciju. Članovi podmlađenog i za ovu priliku proširenog sastava Vojvođanskog simfonijskog orkestra bili su takođe na nivou ovog vrlo odgovornog izvođačkog zadatka, u punom sadejstvu sa dirigentom i solistom, tako da je muziciranje ansambla plenilo pažnju raskošnim dijapazonom bujnog orkestarskog zvuka i dinamičnim tonskim međuigrama deonica orkestarskih grupa.
Danas i sutra na Nomusu
Na Novosadskim muzičkim svečanostima večeras će u 20 sati u Svečanoj sali Gradske kuće resital prirediti naš poznati pijanista Ratimir Martinović.
Nekadašnji student a danas profesor na Akademiji umetnosti u Novom Sadu program je u celosti posvetio delima za klavir akademika Vasilija Mokranjca (1923 - 1984), jednog od najvećih srpskih kompozitora, čiju stogodišnjicu rođenja obeležava i Nomus.
„Odabrani program hronološki prati Mokranjčevo klavirsko stvaralaštvo od studentskih Varijacija, preko zahtevnih, kompleksnih i višeslojnih Etida i Igara, do ciklusa tri svite - Fragmenti, Intime i Ođeci, od kojih svaka predstavlja muzički univerzum za sebe. I, konačno, do poslednjeg Preludijuma, koji je komponovao nekoliko meseci pre tragičnog kraja. Taj programsko-vremenski luk daje uvid u tokove njegovog muzičkog jezika, kompozicionog stila, umetnika i čoveka”, otkriva Ratimir Martinović.
Nedelja će na Nomusu biti u znaku kompozicija za kamerne formacije Franca Šuberta i Ludviga van Betovena. U Svečanoj sali Gradske kuće nastupiće poznati slovenački klarinetista Mate Bekavac, koji je u Novi Sad došao sa irskom violinistkinjom Mejrid Hiki, violinistom iz SAD Vilijamom Hagenom i njegovom sunarodnjakinjom, violistkinjom Natali Loran, italijanskim violončelistom Paoloom Banominijem, poznatom francuskom kontrabasistkinjom Lorejn Kampet, fagotistom svetskog renomea Serđom Azolinijem i nemačkim hornistom Kristijanom Kacenbergom. Koncert počinje u 20 sati, a biće izvedeni najpre Šubertov Oktet u Ef-duru a potom i Betovenov Sepstetu u Es-duru.
M. S.
Pođednako upečatljivo zazvučalo je i izvođenje burne "Noći na golom brdu" Modesta Musorgskog, dela po muzičkom ambijentu i po stilskim odlikama donekle srodnom Klavirskom koncertu Rahmanjinova, a program ovog spektakularnog koncerta je zaključilo impresivno, tonski moćno, ali i tonski i dinamički fino i brižljivo iznijansirano tumačenje širokoj publici dobro poznatih i omiljenih "Slika sa izložbe".
Borislav Hložan