СПЕКТАКУЛАРНИ КОНЦЕРТ ВОЈВОЂАНСКИХ СИМФОНИЧАРА С ИВОМ ПОГОРЕЛИЋЕМ НА ОТВАРАЊУ НОМУС-А Драматичне и проживљене интерпретације
Из године у годину Новосадске музичке свечаности пружају публици нове врло вредне концертне садржаје, настављајући свој квалитативни раст и пружајући изузетан допринос културном животу Новог Сада, Војводине и Србије.
И овогодишњи Номус обухватио је низ веома занимљивих музичких догађања, међу којима је изузетно велику пажњу публике представио управо концерт Војвођанског симфонијског оркестра са диригентом Александром Марковићем и нашим великим, светски афирмисаним пијанистом Ивом Погорелићем, којим је у среду отворен програм фестивала.
Још од самих почетака грађења Погорелићеве сјајне концертне каријере, чињеница је да новосадски љубитељи музике са дубоким поштовањем и наклоношћу прате успехе овог врхунског музичког уметника, дочекујући са радошћу његове наступе у Новом Саду. Није стога било никакво изненађење што се и за ово Погорелићево концертно гостовање тражила "карта више", нити што је сала Синагоге те вечери била препуна нестрпљивих посетилаца, жељних да поново чују музицирање овога изузетног пијанисте.
Средишну тачку и окосницу атрактивно сачињеног програма ове вечери руске музике, представљало је извођење захтевног и комплексног Концерта за клавир и оркестар у ц-молу број 2 Сергеја Рахмањинова, уз који су се на репертоару нашла још и два кључна симфонијска дела Модеста Мусоргског: симфонијска поема "Ноћ на голом брду" и чувене "Слике са изложбе".
Концерт за клавир и оркестар у ц-молу Рахмањинова, који са својом слојевитом архитектоником и непрестаним променама музичких расположења поставља и пред солисту, тако и пред диригента и чланове оркестра нимало једноставне задатке, нашао је у Иви Погорелићу и Александру Марковићу сјајне и надахнуте тумаче. Погорелић је музици Рахмањинова приступио инвентивно, на особен начин, доследно и прецизно градећи развојне токове овога узбудљивог звучног ткања, у његовим брзим изменама од драматичних акордских секвенци и нагласака бурне форте динамике до лаганих, стишаних тренутака потресне медитативности. Својом интерпретацијом коју су одликовали снажна експресивност и блистава палета клавирског звука, Иво Погорелић је пружио слушаоцима једно дубоко лично, проживљено и емоцијама прожето тумачење солистичког парта овог јединственог концертног дела, које је понело и освојило слушаоце. Иво Погорелић је притом успоставио плодоносну сарадњу са ангажованим и енергичним диригентом, маестром Александром Марковићем, који је у тананом дослуху са солистом, танано и суверено водио оркестар остваривши упечатљиву и драматичну интерпретацију. Чланови подмлађеног и за ову прилику проширеног састава Војвођанског симфонијског оркестра били су такође на нивоу овог врло одговорног извођачког задатка, у пуном садејству са диригентом и солистом, тако да је музицирање ансамбла пленило пажњу раскошним дијапазоном бујног оркестарског звука и динамичним тонским међуиграма деоница оркестарских група.
Данас и сутра на Номусу
На Новосадским музичким свечаностима вечерас ће у 20 сати у Свечаној сали Градске куће реситал приредити наш познати пијаниста Ратимир Мартиновић.
Некадашњи студент а данас професор на Академији уметности у Новом Саду програм је у целости посветио делима за клавир академика Василија Мокрањца (1923 - 1984), једног од највећих српских композитора, чију стогодишњицу рођења обележава и Номус.
„Одабрани програм хронолошки прати Мокрањчево клавирско стваралаштво од студентских Варијација, преко захтевних, комплексних и вишеслојних Етида и Игара, до циклуса три свите - Фрагменти, Интиме и Ођеци, од којих свака представља музички универзум за себе. И, коначно, до последњег Прелудијума, који је компоновао неколико месеци пре трагичног краја. Тај програмско-временски лук даје увид у токове његовог музичког језика, композиционог стила, уметника и човека”, открива Ратимир Мартиновић.
Недеља ће на Номусу бити у знаку композиција за камерне формације Франца Шуберта и Лудвига ван Бетовена. У Свечаној сали Градске куће наступиће познати словеначки кларинетиста Мате Бекавац, који је у Нови Сад дошао са ирском виолинисткињом Мејрид Хики, виолинистом из САД Вилијамом Хагеном и његовом сународњакињом, виолисткињом Натали Лоран, италијанским виолончелистом Паолоом Баноминијем, познатом француском контрабасисткињом Лорејн Кампет, фаготистом светског реномеа Серђом Азолинијем и немачким хорнистом Кристијаном Каценбергом. Концерт почиње у 20 сати, а биће изведени најпре Шубертов Октет у Еф-дуру а потом и Бетовенов Сепстету у Ес-дуру.
М. С.
Пођеднако упечатљиво зазвучало је и извођење бурне "Ноћи на голом брду" Модеста Мусоргског, дела по музичком амбијенту и по стилским одликама донекле сродном Клавирском концерту Рахмањинова, а програм овог спектакуларног концерта је закључило импресивно, тонски моћно, али и тонски и динамички фино и брижљиво изнијансирано тумачење широкој публици добро познатих и омиљених "Слика са изложбе".
Борислав Хложан