ODJECI TAKMIČENJA SOLO PEVAČA „OBZORJA NA TISI” Tragovima Željka Lučića
Dodelom nagrada i nastupom odabranih pobednika Otvorenog takmičenja solo pevača 31. Obzorja na Tisi, posvećenih sećanju na Josifa Marinkovića, istaknutog kompozitora srpskog romantizma, završeno je ovogodišnje majsko izdanje uglednog festivala umetničke, prvenstveno vokalne muzike u Novom Bečeju.
Ako je veliki broj, upravo „inflacija“ muzičkih takmičenja u različitim instrumentalnim i pevačkim disciplinama i starosnim kategorijama gradskog, opštinskog i republičkog nivoa koja su se odvijala ovog proleća, verovatno učinio da se smanji interesovanje za novobečejsko nadmetanje (pa se priliv učesnika sveo na kandidate iz Zrenjanina, Novog Sada, Subotice i Sombora i samo dve sopranistkinje s beogradskog Fakulteta muzičke umetnosti), ostaje pitanje malog zanimanja nekada mnogo brojnije pubike, pa su mladi takmičari nastupali uglavnom pred žirijem i nekolicinom kolega i prijatelja.
Slaba poseta je tim upitnija jer je poznato da je već prvo pevačko ogledanje održano na Trećim obzorjima 1995. pokazalo visok nivo, a od brojnih izvanrednih učesnika, odmah, upravo „katapultiralo“ na opersku scenu danas svetski slavnog baritona Željka Lučića, a na narednim Danima Josifa Marinkovića (svakako uključujući i njihov interpretativni doprinos, takođe bijenalno zamišljenom Pozivnom kompozitorskom konkursu za novu solo pesmu na istoj manifestaciji), pođednako otkrio i niz budućih, danas istaknutih umetnika domaće i međunarodne operske i koncertne scene. Među njima su baritoni Vasa Stajkić i Vladimir Andrić, tenor Dejan Maksimović, mecosoprani Nataša Jović Trivić, Aleksandra Angelov, Violeta Srećković i Jelena Končar, soprani Danijela Jovanović, Snežana Savičić Sekulić, Sofija Pižurica, Ana Stankovićm i Vesna Marković Đurković i mnogi drugi.
Nadajući se da će i neki s ovog desetog po redu novobečejskog Otvorenog takmičenja solo pevača u sklopu 31. Obzorja na Tisi, ako se pravilno dalje razvijaju i budu imali sreće (koja je itekako važna), u budućnosti ostvariti pažnje vredne karijere, navodimo imena onih najuspešnijih, čije su kvalitete u ovom trenutku školovanja (jer se radi o uzrastu širokog raspona, od početnika do studenata završnih godina) prepoznali i ocenili članovi stručnog žirija u sastavu Milica Stojadinović, Aneta Ilić i Katarina Simonović Ivanković (profesorke na katedrama za solo pevanje visokih muzičkih škola Novog Sada, Beograda i Niša), Željka Milanović, dirigent i profesor Akademije umetnnosti u Novom Sadu i Miroljub Aranđelović Rasinski, kompozitor.
Svih 19 takmičara raspoređenih u 4 kategorije od kojih je druga sadržala dve etape, dobilo je nagrade, neke u ovom trenutku, rekli bismo stimulativne, koje svakako predviđaju obećavajući vokalni tehnički razvoj onih najmlađih. U Pretkategoriji su dodeljena dva prva odličja najmlađim učesnicama Sari Todorić (2007) i Alis Daniel (2005), u Prvoj A kategoriji po jedna prva i druga i dve treće nagrade u disciplini ženskih, te jedna druga Slobodanu Dančuloviću iz somborske škole „Petar Konjović“ (klasa Silvije Minee), kao muškom glasu. Za uspeh u Prvoj Be kategoriji dodeljene su dve prve, tri druge i jedna treća, a drugom muškom takmičaru na celom nadmetanju, Aleksandru Kerleti (učeniku Ane Aleksić Šajrer iz zrenjaninske Muzičke škole „Josif Marinković“) koji je plenio čistoćom intonacije i predanošću izvođenja, druga nagrada.
Mali prostor ne dozvoljava da navedemo imena svih učesnika (pa i novčanih i specijalnih nagrada, poput umetničkih slika), kao ni škole i klase iz kojih su potekli, a što bi bilo neizostavno i klavirske saradnike nemerljivog doprinosa (pored svih, veoma dobrih i već poznatih, otkriće je bio Stefan Jančić koga smo prvi put čuli), te u ovoj prilici beležimo još uspeh pet takmičarki iz najstarije, programski najsloženije i najzahtevnije, Druge kategorije. Sandra Stojadinov i Snežana Tanasković osvojile su treću nagradu (Stojadinova i novčani iznos, zbog većeg broja bodova), a drugoplasirana Katarina Katanić, divno obojenog dramskog soprana, drugu. Dve ravnopravne prve nagrade zaslužile su prefinjena sopranistkinja Andriana Spasojević, u profesionalno - umetničkom smislu i najostvarenija i najzrelija takmičarka i Aleksandra Kocić, prekrasnog koloraturnog mecosoprana velikih mogućnosti i snažne izražajnosti, koja je proglašena i laureatom celog takmičenja.
Veoma važne su i specijalne nagrade, od kojih je ona, od početka ustanovljena, za najbolje izvođenje solo pesme Josifa Marinkovića, pripala Vaskrsiji Kovačević za zaista doživljenu interpretaciju pesme Gradinom zlato hodilo, a veoma emotivno je bilo i njeno izvođenje pesme Sreća Vere Milanković. Za sve koji su ih prepoznali, poseban utisak i draž pružila su upravo od reda samosvojna predstavljanja solo pesama napisanih za deset dosadašnjih Pozivnih kompozitorskih konkursa, koje su postale obavezni deo takmičarskog repertoara Prve Be i Druge kategorije. Najbolju ocenu žirija u prikazanom izboru ostvarenja Miroljuba Aranđelovića Rasinskog, Dimitrija Golemovića, Svetozara Saše Kovačevića, Jovane Filipović, Zorana Hristića, Dejana Despića i pomenute Milankovićeve, ponelo je dinamički istančano i nadasve senzibilno tumačenje raritetne Sete Stanka Šepića, koje je Andriani Spasojević donelo, pored oficijelne prve, i specijalnu nagradu.
Marija Adamov