Novi CD Novosadskog duvačkog kvinteta: Od „Burleske” do „Tanga”
NOVI SAD: U Rektoratu Univerziteta umetnosti u Beogradu promovisan je CD Novosadskog duvačkog kvinteta, snimljen u Galeriji Matice srpske, na kojem se nalaze kompozicije Aleksandre Vrebalov, Ivane Vojnović, Ernea Kiralja i Rudolfa Bručija.
Podsetimo, Novosadski duvački kvintet osnovan je 2010. godine na inicijativu horniste Mirka Marića, a čine ga još flautistkinja Ksenija Mijatović Korom, oboistkinja Veronika Antunović Marić, klarinetista Kristijan Boroš i fagotista Goran Marinković. Njima su se, na ovom CD-u, pridružili glumica Emina Elor, kao narator, i pijanista Aleksandar Đermanović, koji je bio deo kompozicije „Tango” Aleksandre Vrebalov, pisane za duvački kvintet i klavir .
Uz napomenu da su svi članovi NDK poreklom iz različitih gradova – Sombor, Subotica, Novi Sad, Sremska Mitrovica, Beograd – muzikolog Danijela Šutanovac Kličković podsetila je na činjenicu da su se većini njih putevi ukrstili u novosadskoj Muzičkoj školi „Isidor Bajić”, da su od osnivanja u istom sastavu, te da ih vezuje i stalna koncertna ali i pedagoška delatnost i neprestano stručno usavršavanje, budući da su troje doktorandi na FMU za kamernu muziku. Ona je dodala da je Novosadski duvački kvinteta osnovao i Festival kamerne muzike u Novom Sadu, gde promovišu i profesionalne ansamble i učenike muzičkih škola na predmetu kamerna muzika, pružajući im priliku da koncertno nastupaju i stručno se usavršavaju.
O sadržaju samog izdanja, na kojem su, pored „Tanga”, još jedna kompozicija Aleksandre Vrebalov - „Ksenija i lovac”, zatim Duvački kvintet Rudolfa Bručija, „Burleska” Ernea Kiralja i „Flow” Ivane Vojnović, govorio je Goran Marinković, dok je utiske sa snimanja CD-a izneo Aleksandar Đermanović. Muzikolog dr Aleksandra Paladin, jedan od osnivača edicije "Muzika Klasika" u čijem izdanju objavljen novi CD, nadahnuto je govorila o zajedničkoj saradnji na realizaciji jednog u osnovi nekomercijalnog izdanja, ali izuzetno važnog i za novo čitanje savremene muzike i za očuvanje tradicije domaćeg stvaralaštva kako kroz koncertna izvođenja tako i na nosačima zvuka.
– Specifičnost duvačkog kvinteta kao kamernog sastava jeste tembralni sklop koji podstiče na linearno muzičko mišljenje – reči su muzikologa Nemanja Sovtić. – Za razliku od gudačkog kvarteta ili limenog duvačkog kvinteta, ansambl sačinjen od flaute, oboe, klarineta, horne i fagota poseduje izraziti koloristički diverzitet. Neki kompozitori iz naše muzičke istorije, poput Ljubice Marić, koristili su ovu okolnost za lične modernističke proboje. Drugi su više bili inspirisani okretnošću svakog od instrumenata ponaosob, i ansambla u celini, pogodnom za skercozni muzički izraz. Dva vodeća vojvođanska kompozitora druge polovine 20. veka, Rudolf Bruči i Erne Kiralj, ostavili su dva karakterno različita duvačka kvinteta, reflektujući ovu podelu na seriozno-modernistički i humorističko-neoklasični pristup. No, i Kiraljev i Bručijev kvintet ubrajaju se u uspelije primere svoje žanrovske vrste i predstavljaju umetnički izazov na koji je Novosadski duvački kvintet umeo adekvatno da odgovori.
Promociju su, inače, obeležile i premijere dva veoma maštovita muzička spota u režiji Aleksandra Koroma, i to na kompozicije "Burleska" Ernea Kiralja i "Tango" Aleksandre Vrebalov.
M. S.