REČ KRITIKE Hari Poter kuvar Džoane Farou
(Čarobna knjiga, 2024)
I pored sve više kontroverzi sa Džoan Rouling koja polako postaje najneomiljenija osoba upravo kod svoje ciljane publike, svet koji je stvorila sa „Harijem Poterom“ i dalje je vrlo živ.
Dečak čarobnjak nije samo prisutan u reprintima knjiga, fanfikciji i beskonačnim svađama po forumima o najavljenoj seriji, već je sve češće na majicama, suvenirima i u propratnim knjigama. Ove godine je „Čarobna knjiga“ izdala drugi deo „Zvaničnog Hari Poter kuvara“ savršeno funkcionalnog i pomalo otkačenog kuvara za decu i mlade (a i odrasle), koji je zamišljen kao još jedan delić slagalice koji pripada čarobnjačkom svetu Roulingove. U njemu pažljivo osmišljena „Čorba mlatarajuća vrba“ tračicama od tikvica i kupusa podražava krošnju drveta koje je razlupalo čuvenu leteću ford angliju koju su vozili Ron i Hari, na dnu voćnog koktela „grindilo gutljaja“ kriške kruške bi trebalo da evociraju neprijatna stvorenjca sa dna jezera u drugom podvigu u „Vatrenom peharu“, dok ostala jela i deserti liče na koverte pisama sa Hogvortsa, zlatne skrivalice ili bućkuriše iz Nokturn aleje. Neka od njih zamišljena su da vizuelno evociraju scene iz filmova, bilo direktno – neka jela ista su kao ona koja vidimo u kadrovima serijala – ili nešto indirektnije, poput koktela koji dočaravaju boje Hogvortskih kuća.
Ono što je najzanimljivije u izdanjima ove vrste, osim prijatne vrste ludizma koje ovakve knjige obećavaju (gde se čini da je igra večna, pošto se svetovi iz fikcije slobodno ukrštaju sa sasvim stvarnim praktičnim predmetima, poput kuvara), svakako je i činjenica da postaje sve očiglednije koliko hipertekst utiče na običan „analogni“ tekst štampane stranice. U ovom izdanju u kom je to zanatski dovedeno do savršenstva, izuzetna vizuelna privlačnost svake stranice povišena je iluzijom interaktivnosti i dinamičnosti kakvu nudi hipertekst, odnosno internet – uz recept na svakoj od njih pogled privlače različite fotografije, dodatne sheme, grafička rešenja, citati likova, i scene iz filma, stvarajući utisak da dok čitamo knjigu, u isto vreme biramo sadržaj kao na mreži, krećući se u različitim pravcima kroz tekst, slike i ilustracije.
Nastasja Pisarev