Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

REČ KRITIKE: Dejvid Hokok, grupa autora: Putovanje u Hogvorts

16.02.2025. 18:18 18:23
Piše:
Izvor:
Dnevnik
насловна, Путовање у Хогвортс, Чаробна књига
Foto: naslovna, Putovanje u Hogvorts, Čarobna knjiga

Izdavač: Čarobna knjiga 2024.

„Putovanje u Hogvorts“ je zanimljivo osmišljeno izdanje za mlađe (ali ne suviše male) čitaoce koja na zabavne načine istražuje koliko daleko knjiga može prevazići sopstveni medij, i u kojoj meri njena likovnost može prerasti uske dimenzije jedne stranice.

„Putovanje u Hogvorts“ je starinska knjiga puna poluga i skrivalica od hartije koje su zamišljene tako da čitalac dovršava scene koje su pred njim, koje se nastavljaju u trodimenzionalnom prostoru, prateći početak priče o Hariju Poteru, i trenutke kada glavni lik napušta kuću Darslijevih da bi počeo svoju magičnu avanturu u Hogvortsu. Knjiga se prvenstveno oslanja na vizuelne elemente filmske adaptacije „Kamena mudrosti“ Krisa Kolambusa, pa je i (prilično neobiman) tekst vezan dobrim delom za zanimljivosti i informacije sa njegovog snimanja. Kreativna vizuelna rešenja koja čitaoca pozivaju na igru su ono što je ipak poenta ovog izdanja – tako iz kamina malog salona Darslijevih naviru beskonačne koverte pisama sa Hogvortsa (koja je moguće i otvoriti i pročitati), jednim potezom ruke iza prozora menja se urbani pejzaž Privet drajva, osvetljeni Hogvortski zamak se iznenada otkriva iza noćnih oblaka, a na stolici za razvrstavanje smenjuju se likovi prvaka koji pripadaju različitim kućama.

насловна, Путовање у Хогвортс, Чаробна књига
Foto: naslovna, Putovanje u Hogvorts, Čarobna knjiga

Mada ovakve knjige imaju dugu tradiciju (veruje se da je prva „pop up“ knjiga nastala još u trinaestom veku, a pravili su ih i poznati umetnici, poput Endija Vorhola), pitanje njihove interaktivnosti postaje posebno zanimljivo u kontekstu sveprisustva hiperteksta u dvadeset prvom veku. Zapravo, u pokušaju da se vizuelna plastičnost i interaktivnost video igara ili sajtova na mreži dočara u štampanim izdanjima, ovo je verovatno najdalje što ovaj medij može otići, i rezultati jesu prilično impresivni. U krajnjem slučaju, dinamičnosti hiperteksta koji je u svojoj raznovrsnosti manje-više neograničenoj zakonima materijalnog gotovo poput Borhesova peščane knjige, suprotstavlja se upravo magija opipljivog – ako i ne možemo do beskonačnosti da klikćemo po ovakvoj adaptaciji poznate priče, ili da se slobodno krećemo kroz nju kao recimo u video igri „Nasleđe Hogvortsa“, za razliku od neuhvatljivih piksela, ovde ipak možemo da dotaknemo svaki element od kog je sastavljena, i da svojim rukama direktno utičemo na nju.

Nastasja Pisarev

 

Izvor:
Dnevnik
Piše:
Pošaljite komentar
REČ KRITIKE Lavkraft: Senka nad Insmutom
senka nad insmutom, naslovna Čarobna knjiga

REČ KRITIKE Lavkraft: Senka nad Insmutom

16.02.2025. 17:14 18:24
REČ KRITIKE "Konan i Slonova kula" Roberta E. Hauarda i Valentena Sešea
Konan Slonova kula, naslovna, Čarobna knjiga

REČ KRITIKE "Konan i Slonova kula" Roberta E. Hauarda i Valentena Sešea

09.01.2025. 13:09 13:22
REČ KRITIKE: "Ni šuma sa velike reke" Elen Dorion
naslovna_ni-suma-sa-velike-reke, Prometej

REČ KRITIKE: "Ni šuma sa velike reke" Elen Dorion

11.12.2024. 15:33 15:38