RATOVI ZVEZDA I VARLJIVA MOĆ NOSTALGIJE Kako zadržati publiku kojoj više nemaš šta da ponudiš?
Kada je Džordž Lukas 2012. godine prodao “Lukasfilm” studio i prava na “Ratove zvezda” kompaniji “Dizni”, mnogi obožavaoci su to dočekali kao korak u pravom smeru.
“Dizni” je par godina ranije udahnuo novi život Marvelovim likovima na velikom platnu i mogao je da svojim kapitalom i idejama učini isto i za ovu tada prilično pasivnu fanšizu. Dvanaest godina kasnije, bolno je jasno da su te nade bile neutemeljene. Poslednja trilogija filmova, iako iščekivana čitavu deceniju, nije ostvarila željeni uspeh, ali to je bio tek početak. Čelnici “Lukas- filma” i “Diznijevi” rukovodioci su imali mnoge druge planove za ovu četiri milijarde dolara vrednu investiciju. Problem je ti planovi očigledno nisu imali mnogo dodira sa realnošću.
Nakon čitavog niza igranih serija u svetu “Ratova zvezda” različitog stepena kvaliteta, najnovija među njima je doživela apsolutni debakl među publikom i kritičarima. “Akolit”, čiji je tvorac Lesli Hedlend, dočekan je kao predmet podsmeha na svim društvenim platformama i internet portalima. Iako to nije ni blizu precizno merilo uspeha kao rezultati bioskopskih blagajni, Nilsenova merenja gledanosti pokazuju da ova serija, uprkos neverovatnom budžetu od 180 miliona dolara, nije bila ni u prvih deset po popularnosti kada se pojavila ovog jula. Ovakav promašaj nije slučajnost, nego posledica potpunog odsustva svesti o pravcu u kojem bi franšiza trebalo da se razvija i nedostatka kreativnih umova koji bi je u tom pravcu poveli.
Najgore je što u ovoj priči nema “pozitivaca”, jer se krivica za neuspeh može podjednako svaliti na ljude u “Lukasfilmu” koje je Džordž Lukas postavio da brinu o njegovom “zaveštanju”, koliko i na Diznijev moćni konglomerat koji ga je preuzeo. Njihovo odsustvo vizije i jasnog pravca u kojem bi želeli da ova franšiza nastavi su doveli do problema koji ističu mnogi kritičari serijala kao što je “RedLetterMedia”, a to je da su “Ratovi zvezda” kao intelektualno vlasništvo potpuno kreativno bankrotirali. Takva tvrdnja naizgled zvuči čudno kada se primeni na naučno-fantastičnu sapunicu u svemiru koja je naizgled imala toliko potencijala – međutim, svaki novi naslov u serijalu se našao zarobljen između beskrajnog ponavljanja poznatih elemenata koji su nas prvobitno privukli i njihove “politički korektne” i nimalo suptilne dekonstrukcije. Iako je publika jasno pokazala da to nije ono što žele, čelnici Diznija i “Lukasfilma” su više puta pokazali da ne misle da je krivica na njima, nego na publici.
Rešenje se ne nazire i ovaj problem sigurno neće skoro nestati. “Dizni” će i dalje nastaviti da izbacuje nove serije, ne da bi usavršio recept, nego da bi sadržajem hranio svoje najveće izvore prihoda vezane za “Ratove zvezda” – igračke i zabavne parkove. Nije nemoguće da ćemo jednog dana na sve ovo gledati ne kao na zlatno doba “bajki” naše mladosti, nego na ekvivalent bledih šablonskih sitkoma iz 80-tih koji su svi u nedogled muzli istih desetak šala i situacija – baš ko “Ratovi zvezda” danas.
Nemanja Jovanov