FILMSKA KRITIKA Beznadežno, snaga je u vama: Radnička klasa ide u pakao

18.04.2024. 19:54 20:01
Izvor: Youtube Printscreen/ MegaComFilm

Radnička klasa ide u pakao, scenario i režija: Mladen Đorđević; uloge; Tamara Krcunović, Leon Lučev, Momo Pićurić, Ivan Đorđević, Lidija Kordić, Mirsad Tuka, Silvia Križan, Olivera Viktorović, Tomislav Trifunović, Dobrila Stojnić; fotografija: Dušan Grubin; montaža: Lazar Predojev; muzika: Kalin Nikolov; producenti: Milan Stojanović, Mladen Đorđević; produkcija: Sense Production (Srbija), Banda (Srbija), Agitprop (Bugarska), Homemade Films (Grčka), Adriatic Western (Crna Gora), Kinorama (Hrvatska), Tangaj Production (Rumunija), Cinnamon Film (Srbija)

Poslednjih nekoliko decenija, iako tek sa nekoliko ostvarenja, kao vrsni hroničar postratne i tranzicione Srbije, kojima brojgelovski živopisno, dakle i bizarno, svakako žestoko i neizostavno sugestivno i upečatljivo hvata širu sliku, ali i amblematične detalje jednog problematičnog društva, potvrđuje nam se i svojim novim filmom “Radnička klasa ide u pakao” reditelj i scenarista Mladen Đorđević. Od svojih prvih filmova, i dokumentarnog i igranog ("Made in Serbia" i "Život i smrt porno bande"), drži se on “tamne strane meseca” kao područja inspiracije i rada putem kog, kao u najuzornijim umetničkim postignućima, činjenice dobijaju posebnu auru kao dodatu vrednost, a stvarnost - ma koliko to bilo subjektivno - istinsko ovekovečenje i glasan ođek. Tu nije kraj dometa Đorđevićevih filmskih nimalo prijatnih tvorevina, jer ona su i podsticajni izvor nekih spoznaja i emotivnog razumevanja nekih važnih, a preteških stanja i pitanja. I ovoga puta, sve u adekvatnom ritmu i dobro osmišljenom sledu scena.

Tako nas u ekspoziciji Đorđević ekspresno, reporterski, uvodi u središnu temu sumorno beznadežne priče: borbu grupe radnika propale fabrike za istinu i pravdu. Istinu o pogibiji njihovih bližnjih u požaru na radnom mestu i odgovornost za krivce. Na drugom mestu je zahtev za isplatu više godina neisplaćenih kukavnih plata. No to je, iako pokretački, tek povod za ono što sledi. Jer, “ostavljeni i od države i od crkve”, nemoćni u gnevu i tuzi, i materijalnoj oskudici, okreću se poniženi i uvređeni okultnom kao jedino preostalom putu do pravde i osvete, i glasa voljenih a mrtvih. Tu počinje polovina onoga što bi se moglo okarakterisati kao film stanja, u kojem se odvija sve opskurniji život meštana malog provincijskog, sad u raspadanju, nekada možda srećnijeg industijskog, srpskog grada.

Pokazalo se to kao idealan prostorno-vremenski okvir za minuciozan razvoj likova i izvođenje glumačkih radova, što daje posebnu snagu ovom filmu i novi je, na viši stepen podignut kvalitet u Đorđevićevom spisateljskom i rediteljskom radu. Ceca (Tamara Krcunović u svojoj punoj glumačkoj zrelosti i širokoj paleti emocija) glavni je lik koji zajedno sa lokalnom družinom prolazi sve mene zajedničke im borbe, od potmulog aktivizma i organizacionih podbačaja, letargije i prepuštanja da ih drugi vode, do eksplozije osvetničkog besa. Mija, (Leon Lučev sjajno otelovljuje sataninog pripravnika lično, ali i još nešto mnogo manje od toga) povratnik u gradić posle zatvora, i izgleda premazan svim mastima, biće važan dok ga ne zameni novi, bez glasa, možda jurodivi vođa.Tek slika potpune tranzicione bede (u provinciji) novokomponovanog kapitalizma, upotpunjena je i galerijom pohotnih njuški lokalnih krimi/biznis kabadahija i korumpiranih političara. U tom ljudskom zverinjaku, zapravo niko nije bezgrešan i nesklon radikalnim postupcima, sem  neme devojke, koja strada kada u žaru orgija navedenih udruga moćnika, biva zaboravljena u hotelskoj hladnjači. Tu negde, na polovini ove i atmosferom jezovite povesti, počinje film akcije koji vodi do kraja neostvarene katarze...

Kao filmski autor, Mladen Đorđević je pravo, definitivno potvrđeno dete sa DNK-om jugoslovenskog novog, kritičkog filma, iliti crnog talasa (Ž. Pavlović, D. Makavejev i Ž. Žilnik...) pokrenutog s kraja šezdesetih godina prošlog veka. Ekstremno i marginalno u njegovom su fokusu, a pogađaju u središte stvari, gde je tanka granica između socijalne drame, satire i stvarnosnog horora kao jasne dijagnoze društava. Materijalna i duhovna beda odbačenih i potlačenih, svkodnevica je radničke klase, tačnije njenih ostataka, u kojoj se uglavnom "jede" rakija, a gleda rijaliti, a direktno vode u moralno posrnuće i društvenu apatiju. I tako sve dok se, možda opet, nekom drugom prilikom, ne izađe na ulicu/crtu uprkos spin bilbordu sa gradonačelnikovim likom i parolom "Snaga je u vama".

Vladimir Crnjanski