DELO ALEKSANDRE VREBALOV IZVEDENO U ITALIJI Antene
U početku beše ikona. Bogorodica nežnosti. Istoričari umetnosti je pripisuju čuvenom kritskom ikonografu Angelosu Akotantosu.
I svrstavaju je u red najvrednijih eksponata postavke Afrika&Vizantija Muzeja umetnosti u Klivlendu. Ali za vernike, Bogorodica koja u rukama drži malog Hrista nije tek artefakt. Ona je zaštitnica, vidljivi znak Božje blagodati, portal ka carstvu nebeskom...
Kada je 2017. klivelendska kuća umetnosti pozvala Aleksandru Vrebalov da napiše komad inspirisan bilo kojim umetničkim delom iz njihove bogate kolekcije, upravo je Akotantosovu Παναγία Ελεούσα, koja datira iz perioda kasne Vizantije (1425–50) , novosadsku kompozitorku poželela da okruži zvukom. Zapravo pojanjem - „jer slušni pandan ikoni jeste pojanje”. Tako su nastale „Antene”...
A onda se svet suočio sa koronom. Muzeji su zatvoreni, koncertne dvorane takođe. I planirana premijera kompozicije, koja je u Klivlendu, pod svodom gde se čuva Bogorodica nežnosti, trebalo da ujedini pojce iz Manastira Sv. Arhangela u Kovilju i čuveni Kronos kvartet - otkazana je. Ali život nije stao. I fragmenti „Antena” ipak su se, zahvaljujući internetu, čuli diljem sveta: Kronosovci su ih 14. aprila 2020. odsvirali u svojim domovima širom San Franciska, dok se iz Kovilja čulo pojanje tada monaha, a danas vladike, Jeroteja.
Godinu dana kasnije, 7. maja 2021, u Župnoj crkvi Imena Marijina, zahvaljujući razumevanju uprave Muzeja u Klivlendu, koja je pristala da svetska premijera „Antena” bude u Novom Sadu, prvi put je delo izvedeno u celosti onako kako ga je Aleksandra Vrebalov zamislila: sa mešovitim horom, četiri trube, dvoje orgulja, gudačkim kvartetom (TAJJ), zvonima i horom Škole crkvenog pojanja „Sveti Jovan Damaskin”. Sve pod upravom maestra Božidara Crnjanskog.
Snimak izvođenja „Antena” čuo je i poznati italijanski violista Andrea Amendola, profesor na Konzervatorijumu „Đuzepe Tartini” iz Trsta. Već od ranije, ne samo upoznat nego fasciniran opusom Aleksandre Vrebalov, „jedinstvenim po mnogo čemu, ali prožetim i uticajima podneblja iz kojeg dolazi, i Amerike, u kojoj godinama stvaralački deluje”, poželeo je da ovu kompoziciju predstavi i publici u Italiji.
Tako je nastao projekat saradnje “Italija – Srbija”, u okviru kojeg su „Antene” okupile umetnike Akademije umetnosti iz Novog Sada, Fakulteta muzičke umetnosti iz Beograda, Konzervatorijuma „Đuzepe Tartini” i Konzervatorijuma „Benedeto Marčelo” iz Venecije. Njima se pridružio Hor Škole crkvenog pojanja „Sveti Jovan Damaskin” pod upravom Vladimira Antića.
Nakon nekoliko dana priprema u istarskoj umetničkoj koloniji u Grožnjanu, „Antene” su pod upravom Petra Matoševića, hrvatskog dirigenta i sečanjskog zeta, koji je završio tršćanski konzervatorijum, izvedene najpre 23. jula na poznatom „Mitelfestu” u Čividale del Friuli, a veče kasnije u prelepoj katedralnoj bazilici San Đusto Martire u Trstu. U istom ovom sastavu delo Aleksandre Vrebalov će ponovo biti izvedeno 5. oktobra u Katedrali Blažene Device Marije na Vračaru u Beogradu i 6. oktobra u Župnoj crkvi Imena Marijina.
I jedan krug će se tako zatvoriti. Ali tim će se izvođenjima „Antena“ u Beogradu i Novom Sadu neki novi krugovi bez sumnje početi iscrtavati.
M. Stajić