Pop i rok poezija na novosadski način
NOVI SAD: U biblioteci “Moj Novi Sad” Društvo novosadskih književnika objavilo je knjigu “Novosadska pop rok poezija”, u izboru novinara Bogomira Bogice Mijatovića, kao jedno od prvih svojih izdanja koje su nedavno predstavili u javnosti.
U ovoj knjizi objavljeni su ogoljeni stihovi (kako piše u podnaslovu) pop i rok autora, vezanih za novosadski muzički milje rođenjem, življenjem, boravkom, radom...
Knjigu otvaraju stihovi pesama Branka Andrića Andrle i njegove grupe “Imperijum of džez”, a zatim slede autori: Predrag Vranešević, Marko Delibašić, Đorđe Balašević, Sreten Kovačević, Nebojša Čonkić, Aleksandar Cvetković, Slobodan Tišma, Milan Ćirić, Branko Milićević, Fluorel Tačkaš, Dragan Jurišić, Željko Đurđevac, Zlatko Karavla, Branislav Krstić, Mustafa Širbić, Branislav Babić, grupa “Ateist rep”, Vladimir Ivanović / Momir Borocki, Predrag Jandrić, Slobodan Petronić, Dragan Škrbić, Dušan Ječmenica, Nataša Malenica, Slobodan Živković, Nadežda Obrić, Igor Olejar, Miroslav Uzelac, Ranko Slijepčević, Srđan Šarović / Petar Milidragović, Miloš Jovanović, Aleksandar Šandorov, Goran Janča, Miloš Zubac, Ivan Varnju, Saša Radonjić, Olivera Ivanović, Miroslav Majkić, Vojislav Malešev, Ivan Karanović, Dragan Čolaković, Vladimir Bajić, Feđa Bereš Tot, Branimir Rosić, Milan Kerezović, Đorđe Todorović Gvozdenović, Boris Radulović, Milan Korać, Sava Nikić, Luka Mejdžor, Marija Mirković, “Tri kapljice”, “Frajle”, Aleksandar Kravić i Boban Dževerdanović.
Ovo štivo nije antologija niti hrestomatija, već panoramski presek novosadske pop i rok poezije, što, naravno, uzrokuje i izvesnu neujednačenost, koju je Bogica relativizovao svojim pažljivim izborom. Drugim rečima, ovde nema loše pesme. Čitaocu je volja hoće li ovu poeziju percipirati u podsvesnoj interakciji sa njenim muzičkim uobličenjem ili kao nezavisne stihove ispisane na hartiji, ukazuje Đorđe Kuburić u tekstu na koricama ove knjige.
Na bezmalo dve stotine stranica ove knjige, kako napominje Kuburić, “prostire se stopedesetak pesama nastalih u prethodnih pedeset godina što čini impresivan skor od po veka, a koje je napisalo i potpisalo oko šezdeset novosadskih vinovnika pop i rok literarnog upriličavanja.”
Beograd, Zagreb, Ljubljana i Sarajevo tokom šezdesetih i prvom polovinom sedamdesetih bili su u rok muzici značajniji centri od Novog sada, ali je Srpska Atina jugoslovenskom rokenrolu podarila andergraund zvezdu Branka Andrića. Andrlina poetika uopšte, pa i u muzici, bila je u našim okvirima toliko avangardna koliko i pank sredinom sedamdesetih u planetarnim okvirima. Pošto ga smatram najvažnijom pojavom na novosadskoj kulturnoj sceni, znači i muzičkoj, logično je što ova zbirka tekstova počinje njegovom pesmom “Pustinjsko - polarni voz”. Između nje i nedavno objavljene nove kompozicije “Obojenog programa” “Umeš li da upravljaš vremenom?” proteklo je pola veka. S obzirom da su u knjizi složene hronološkim redom, olakšano je praćenje evolucije tekstova kroz pet decenija, objašnjava Bogomir Mijatović u predgovoru knjige.
N. Pejčić