Izložba Peđe Đakovića u Galeriji Matice srpske
Poslednjih godina Galerija Matice srpske je ojačala vezu sa savremenim umetnicima iz zemlje i inostranstva realizujući nekoliko izložbi u seriji pod okriljem edicije naslovljene Tradicija i savremeno stvaralaštvo.
Izložbom Peđe Đakovića, autora koji je navršio trideset godina plodnog stvaralaštva, ostvaruje se značajan kontakt sa priznatim internacionalnim umetnikom, koji je, po rečima češkog akademika Miroslava Klivara, u savremeno evropsko slikarstvo uneo neouobičajeno stilsko polazište: slikarsku legendu.
Slikarstvo Peđe Đakovića razgranato je na više ciklusa međusobno srodnih, u istorizovanoj tematici, kojima su zajednički dramatična i sigurna crtačka linija. U Đakovićevim slikama/vizijama često vidimo patos, tragičku notu unutar specifične vrednosti istorije kulture. Posebno mesto u opusu ovog umetnika zauzimaju slike posvećene stradalničkim podvizima srpske vojske u Prvom svetskom ratu.
Golgota srpskih istorijskih zbivanja, herojsko i nadljudsko, ali i žrtva kao civilizacijski uzus – izvori su koji pokreću Đakovića i smeštaju njegov slikarsko-crtački angažman između tradicionalnih vrednosti i savremenog, stvaralačkog trenutka (Plava grobnica, Prelaz preko Albanije, Kolubarska bitka). Na istom kursu, zasnovanom na odnosu Peđe Đakovića prema srpskoj i svetskoj baštini, nalaze se i mitološke asocijacije figuralnog prosedea na kojima su predstavljene Afrodita i Antigona.
Označavajući arhetipske karakteristike čovekove ličnosti, u dinamici nesvesnog, na razmeđi mita i stvaralačke imaginacije, crtačka linija na Đakovićevim slikama pruža posmatraču suštinsku likovnu poruku. U ovim slučajevima, boja služi da podupre već dovoljno snažnu i otežalu crtačku konstrukciju koja je proizašla iz autorovog studiranja plutajućih i beživotnih tela. Tako su se dva nerazdvojna medija, crtež i slika, susreli i umrežili na platnima kako bi u dramatičnim i zasenčenim poljima dočarali silovite trenutke naleta oklopnika na konjima, na Gazimestanu, na Kosovu polju.
U ovoj seriji slika ključno mesto zauzima dopojasna, kao ukopana i usnula figura vaskrslog Cara Lazara iznad naznake kamenog tesnaca, kojom Đaković dodatno apostrofira nebesno opredeljenje i ulogu svetog ratnika predvodnika. Na taj način, epski domašaji postaju pretpostavljeni kreativni prostor slikarskog delovanja Peđe Đakovića. Uz njih su i slike Isus Hrist ulazi u Jerusalim i Bogorodica sa Hristom, u intenzivnom koloritu, direktno inspirisane monumentalnim srednjovekovnim fresko slikarstvom manastira Studenice i crkve Bogorodice Ljeviške.
Centralno mesto na izložbi u Galeriji Matice srpske, ipak, zauzima četiri metra duga slika pod nazivom najpoznatije svetske cirkuske trupe Cirljue de soleil, za koju Peđa Đaković kaže da predstavlja nadu oličenu u večitoj čovekovoj potrebi za igrom. Zapravo, Peđa Đaković pronalazi pokretač u susretima različitog, svestan dualnosti sveta oko nas, u stalnom smenjivanju dobra i zla, kako bi nam protumačio svoj slikarski credo – a to je: simbol tragične borbe oličen u ikonografiji herojskog.
Stručno tumačenje izložbe
Večeras u 20 časova u Galeriji Matice srpske biće održano stručno tumačenje izložbe Peđa Đaković – 30 godina stvaralaštva. Dr Tijana Palkovljević Bugarski, upravnica Galerije Matice srpske i mr Danilo Vuksanović, kustos izložbe predstaviće publici rad Peđe Đakovića koji je u savremeno evropsko slikarstvo uneo neuobičajeno stilsko polazište - slikarsku legendu, i govoriti o izloženim delima. Izložba je otvorena do 24. septembra.
Mr Danilo Vuksanović