Novi broj časopisa Jugoslovenske kinoteke: U slavu Mišela Pikolija
Jugoslovenska kinoteka uporavo je objavila letnji dvobroj 43/44 svog časopisa za sve filmofile kojima ovih dana nedostaje odlazak u bioskope.
Novi broj otvara rubrika “Filmski fenomen”, posvećena nedavno preminulom slavnom francuskom glumcu Mišelu Pikoliju (1925-2020), koji je debitovao još 1945. i snimao skoro do svog 90. rođendana. Predstavljao je, kako piše Marjan Vujović, evropsku inteligenciju koja se pretapala u filmske priče i bio jedan od ključnih glumaca u izborima velikih evropskih reditelja koji su ostavili trag u kinematografiji 20. veka svojim delima baveći se osnovnim konceptima društva. I na naslovnoj strani ovog broja je Pikoli u društvu Brižit Bardo. Svet je nedavno ostao bez jednog od najuticajnijih i najautentičnijih kompozitora filmske muzike u svetu Enija Morikenea, a na fotografiji je u društvu proslavljenog italijanskog rediteljaSerđa Leonea, sa kojim je sarađivao na čuvenim špageti vesternima - „Za šaku dolara”(1964), „Za dolar više” (1965), „Dobar, loš, zao” (1966), „Bilo jednom na Divljem zapadu” (1968), kao i na jednim od najboljih krimića u istoriji „Bilo jednom u Americi” (1984)... Bio je autor muzike za više od 500 filmskih i televizijskih ostvarenja, igrane i dokumentarne forme.
Kinoteka obeležava 60 godina od nastanka filma “Kapetan Leši” Žike Mitrovića, koji je sa 3,5 miliona gledalaca oborio rekorde u svim republikama bivše SFRJ i prodat u 40 zemalja širom sveta. Aleksandar Gavrić naslovnom ulogom u tom jugo-vesternu stekao je status prve prave domaće filmske akcione zvezde. U domaćim i stranim, uglavnom nemačkim i italijanskim produkcijama, odigrao je oko 40 uloga, sve do prerane smrti u 40. godini.
Rubrika “Velikani svetskog filma” posvećena je španskom reditelju Pedru Almodovaru za koga Radiša Cvetković kaže da kada se prođu kilometri celuloida, ostaje snažan utisak njegove lojalnosti
koliko motivima toliko i kulturi čiji je zaštitni znak postao. Sandra Perović uradila je intervju sa jednim od najboljih i najznačajnijih savremenih nemačkih reditelja Kristijanom Pecoldijem, ocenjujući da su njegovi filmovi intimne priče protagonista smeštene u mračna razdoblja novije nemačke istorije, ali i zamena identiteta. Pecold je izjavio da je bajka “Undina”, koji je svetsku premijeru imao na 70. Berlinalu „jedan od najvećih mitova o muškarcima i ženama“. Ana Marija Rosi piše o Šonu Koneriju, povodom 90. rođendana, glumcu koji je sedam puta igrao „najslavnijeg i najvoljenijeg tajnog agenta Yejmsa Bonda. Zabavljao nas je zabavljajući se, igrao – igrajući se. Sakupio je 65 filmova koji su mu doneli Oskar, Baftu i dva Zlatna globusa. Dobio je i titulu sera.
U rubrici “S polica biblioteke” objavljen je prikaz knjige „To je najlepši film koji sam ikada gledao“, prvog toma celokupnih dela avangardnog autora Branka Vučićevića (1934-2016) filmskog kritičara, scenariste i prevodioca koji je bio uzor mnogim umetnicima i kritičarima i suštinski doprineo srpskoj kinematografiji i kulturi.Ovaj broj časopisa obeležava i pola veka od snimanja filma ”Lisice”, prema scenariju Mirka Kovača, u režiji Krste Papića i objavljuje tekst iz 1970. Milutina Čolića, a zatim i šesti deo odlomaka iz knjige „Razvoj filmskih vrsta“ Vladimira Petrića. Poslednje stranice u rubrici “Tragovi na filmu” posvećeni su nedavno preminulim stvaraocima sedme umetnosti.
N. P.