FILM „OTAC” ODUŠEVIO NOVOSAĐANE Mali čovek može da promeni stvari
Film „Otac” Srdana Golubovića otvorio je 48. FEST u bioskopu „Arena Sinepleks” u Novom Sadu, gde je deo glumačke ekipe i čuvenog reditelja dočekala puna sala koja je višeminutnim ovacijama i na nogama pozdravila ovo dirljivo i emotivno ostvarenje.
U pitanju je film koji prati tragediju i ličnu borbu Nikole, kojem Centar za socijalni rad zbog siromaštva oduzima decu. Taj ponižen i emotivno uništen čovek započinje svoje putovanje peške iz sela na jugu Srbije sve do Beograda, jer očajan, ali dostojanstven, želi da pokaže da mu je stalo i da direktno resornom ministarstvu preda svoju molbu da mu se deca vrate. Iz protesta, dostojanstva i želje da se dokaže sebi i drugima, ali i iz očaja, on postaje heroj. Ovaj film je od ove nedelje na redovnom repertoaru bioskopa „Arena Sinepleks” i „Sinepleks Promenada”.
Golubovićev četvrti film je inspirisan istinitom pričom Đorđa Joksimovića iz okoline Kragujevca, koji je i sam doživeo istu sudbinu, za šta je reditelj saznao iz medija. Kako je objasnio Srdan Golubović, film je ipak fiktivna stvarnost koja se bazira na istinitosti i realnosti, a čak i dokumentarnosti. Kako bi dobio njegovo poverenje sa Đorđem je provodio dosta vremena i konsultovao se oko stvaranja priče.
– Kada se rade filmovi po istinitim događajima, reditelji imaju jednu vrstu odgovornosti, ako mogu da pomognu - sjajno je, ali u svakom slučaju da ne odmognu. Ja se nadam da će ovaj film moći da mu pomogne – naglasio je Golubović na premijeri filma u Novom Sadu i dodao da ova filmska priča uprkos svojoj težini nije skliznula u patetiku. – Hteo sam da to bude sirovo, suvo, da je ta emocija esencijalna, čak hladna i da do srca gledalaca dolazi čistom naracijom i emocijom. Zato u filmu nema muzike i zato Goran Bogdan glumi kao da je naturščik. Tako smo pravili da se ustvari pre svega bazira na istinitosti i dokumentarističnosti, a da iz te istinitosti izađe jedna mitska poetika, negde čak iz žanra bajke.
„Otac” je najpre doživeo svetsku premijeru i to u okviru programa „Panorama” na Filmskom festivalu u Berlinu, a autori su na dan premijernog prikazivanja u Novom Sadu saznali da su u njihove ruke otišle čak dve nagrade. Na 70. Berlinskom festivalu pripala im je nagrada publike u selekciji „Panorama” i nagrada Ekumenskog žirija. Budući da je i sa prethodna tri filma osvajao nagrade na svetskim filmskim festivalima i od najnovijeg ostvarenja Srdana Golubovića očekivalo se mnogo.
Reditelj je kazao da je i u Belinu osetio da su ljudi dirnuti ovom pričom, te da njegov film ulazi u bića i dušu publike.
– Važno je da film komunicira sa publikom i daje mu etiketu i šansu da ima distribuciju. Publika svuda reaguje na sličan način, jedino što publici u Berlinu nije bilo jasno kako je moguće da neko ide na posao dve godine i ne dobije platu – objasnio je Golubović. – Klasne razlike su tema savremenog sveta, kako vidite i u filmovima „Parazit” i „Džoker”. Danas je svet promenio oblik i nastalo je veliko raslojavanje. Prema mom osećaju, svet se deli na pobednike i gubitike, bogate i siromašne, nema ničeg između.
Kako je istakao film „Otac“ ipak daje nadu, jer je za njega besmisleno baviti se umetnošću, ako ona to ne čini.
– Uvek sam imao na pameti rečenicu Alfreda Hičkoka kad je krenuo u Holivud i kad je trebalo da radi sa čuvenim producentom Dejvidom Selzekom. Dok su mu drugi govorili da će mu ovaj čuveni producent tražiti filmove sa hepi endom, on je odgovorio: „Ne, neću tražiti od tebe filmove sa hepi endom, ali ću tražiti da praviš filmove sa nadom”. Bez te nade nema neke ideje, ljudskosti, ideje da jedan običan čovek može da se izbori protiv sistema – kazao je Srdan Golubović.
Oca u filmu je maestralno odigrao glumac Goran Bogdan, koji je rekao da je prezadovoljan filmom i saradnjom sa Srdanom, ali da još uvek ima tremu od toga kako će publika reagovati.
Klasne razlike su tema savremenog sveta, kako vidite i u filmovima „Parazit” i „Džoker”. Danas je svet promenio oblik i nastalo je veliko raslojavanje. Prema mom osećaju, svet se deli na pobednike i gubitike, bogate i siromašne, nema ničeg između. (Srdan Golubović)
– Mislim da su nagrade uspeh celog filma. Lepo je raditi sa Srdanom, zaljubio sam se u čoveka, baš smo se našli. Srećan sam zbog pobede kulture i verujem da možemo, ako radimo dobar posao, nešto promeniti – rekao je Goran Bogdan. – Mali čovek apsolutno može i mora promeniti stvari. Unutrašnja borba je najjača, može planine da pomera.
Glumac je istakao da je snimanje fizički bilo izuzetno naporno i iscrpljujuće, jer je zbog ove uloge morao da smrša skoro 20 kilograma, te da, za razliku od Srdana, nije imao kontakt sa Đorđem, jer nije želeo da upadne u zamku kopiranja njegovog lika, ali i zbog toga što ga je bilo strah da se „ne raspadne”.
– Imao sam veliku odgovornost igrajući ovaj lik, a još jedan bunt i opterećenje i zbog toga što je moj prijatelj pokojni Glogovac trebalo da glumi oca – istakao je glumac i dodao da je to, osim same priče, za njega bilo dodatno breme.
Goran Bogdan je u izjavi te večeri priznao da ima tremu jer je, snimajući seriju „Vere i zavere” tri meseca živeo u Novom Sadu. Nije krio da je presećan jer je film nakon Beograda doživeo svoju premijeru i u gradu u koji se zaljubio.
Uloge dece poverene su Ajli Šantić i Muharemu Hamziću, koji su prvi put na filmu, nakon što su prošli kasting u kome je učestvovalo više od 250 dece. Ostale uloge tumače Boris Isaković, Nada Šargin, Milica Janevski, Vahid Džankovic, Jovo Maksić, Nikola Rakočević, Milan Marić i Ljubomir Bandović. Scenario za film potpisuju Srdan Golubović i Ognjen Sviličić, a film je rađen u kooprodukciji šest zemalja: Srbije, Francuske, Nemačke, Slovenije, Hrvatske i BIH.
Vladimir Bijelić