ФИЛМ „ОТАЦ” ОДУШЕВИО НОВОСАЂАНЕ Мали човек може да промени ствари
Филм „Отац” Срдана Голубовића отворио је 48. ФЕСТ у биоскопу „Арена Синеплекс” у Новом Саду, где је део глумачке екипе и чувеног редитеља дочекала пуна сала која је вишеминутним овацијама и на ногама поздравила ово дирљиво и емотивно остварење.
У питању је филм који прати трагедију и личну борбу Николе, којем Центар за социјални рад због сиромаштва одузима децу. Тај понижен и емотивно уништен човек започиње своје путовање пешке из села на југу Србије све до Београда, јер очајан, али достојанствен, жели да покаже да му је стало и да директно ресорном министарству преда своју молбу да му се деца врате. Из протеста, достојанства и жеље да се докаже себи и другима, али и из очаја, он постаје херој. Овај филм је од ове недеље на редовном репертоару биоскопа „Арена Синеплекс” и „Синеплекс Променада”.
Голубовићев четврти филм је инспирисан истинитом причом Ђорђа Јоксимовића из околине Крагујевца, који је и сам доживео исту судбину, за шта је редитељ сазнао из медија. Како је објаснио Срдан Голубовић, филм је ипак фиктивна стварност која се базира на истинитости и реалности, а чак и документарности. Како би добио његово поверење са Ђорђем је проводио доста времена и консултовао се око стварања приче.
– Када се раде филмови по истинитим догађајима, редитељи имају једну врсту одговорности, ако могу да помогну - сјајно је, али у сваком случају да не одмогну. Ја се надам да ће овај филм моћи да му помогне – нагласио је Голубовић на премијери филма у Новом Саду и додао да ова филмска прича упркос својој тежини није склизнула у патетику. – Хтео сам да то буде сирово, суво, да је та емоција есенцијална, чак хладна и да до срца гледалаца долази чистом нарацијом и емоцијом. Зато у филму нема музике и зато Горан Богдан глуми као да је натуршчик. Тако смо правили да се уствари пре свега базира на истинитости и документаристичности, а да из те истинитости изађе једна митска поетика, негде чак из жанра бајке.
„Отац” је најпре доживео светску премијеру и то у оквиру програма „Панорама” на Филмском фестивалу у Берлину, а аутори су на дан премијерног приказивања у Новом Саду сазнали да су у њихове руке отишле чак две награде. На 70. Берлинском фестивалу припала им је награда публике у селекцији „Панорама” и награда Екуменског жирија. Будући да је и са претходна три филма освајао награде на светским филмским фестивалима и од најновијег остварења Срдана Голубовића очекивало се много.
Редитељ је казао да је и у Белину осетио да су људи дирнути овом причом, те да његов филм улази у бића и душу публике.
– Важно је да филм комуницира са публиком и даје му етикету и шансу да има дистрибуцију. Публика свуда реагује на сличан начин, једино што публици у Берлину није било јасно како је могуће да неко иде на посао две године и не добије плату – објаснио је Голубовић. – Класне разлике су тема савременог света, како видите и у филмовима „Паразит” и „Џокер”. Данас је свет променио облик и настало је велико раслојавање. Према мом осећају, свет се дели на победнике и губитике, богате и сиромашне, нема ничег између.
Како је истакао филм „Отац“ ипак даје наду, јер је за њега бесмислено бавити се уметношћу, ако она то не чини.
– Увек сам имао на памети реченицу Алфреда Хичкока кад је кренуо у Холивуд и кад је требало да ради са чувеним продуцентом Дејвидом Селзеком. Док су му други говорили да ће му овај чувени продуцент тражити филмове са хепи ендом, он је одговорио: „Не, нећу тражити од тебе филмове са хепи ендом, али ћу тражити да правиш филмове са надом”. Без те наде нема неке идеје, људскости, идеје да један обичан човек може да се избори против система – казао је Срдан Голубовић.
Оца у филму је маестрално одиграо глумац Горан Богдан, који је рекао да је презадовољан филмом и сарадњом са Срданом, али да још увек има трему од тога како ће публика реаговати.
Класне разлике су тема савременог света, како видите и у филмовима „Паразит” и „Џокер”. Данас је свет променио облик и настало је велико раслојавање. Према мом осећају, свет се дели на победнике и губитике, богате и сиромашне, нема ничег између. (Срдан Голубовић)
– Мислим да су награде успех целог филма. Лепо је радити са Срданом, заљубио сам се у човека, баш смо се нашли. Срећан сам због победе културе и верујем да можемо, ако радимо добар посао, нешто променити – рекао је Горан Богдан. – Мали човек апсолутно може и мора променити ствари. Унутрашња борба је најјача, може планине да помера.
Глумац је истакао да је снимање физички било изузетно напорно и исцрпљујуће, јер је због ове улоге морао да смрша скоро 20 килограма, те да, за разлику од Срдана, није имао контакт са Ђорђем, јер није желео да упадне у замку копирања његовог лика, али и због тога што га је било страх да се „не распадне”.
– Имао сам велику одговорност играјући овај лик, а још један бунт и оптерећење и због тога што је мој пријатељ покојни Глоговац требало да глуми оца – истакао је глумац и додао да је то, осим саме приче, за њега било додатно бреме.
Горан Богдан је у изјави те вечери признао да има трему јер је, снимајући серију „Вере и завере” три месеца живео у Новом Саду. Није крио да је пресећан јер је филм након Београда доживео своју премијеру и у граду у који се заљубио.
Улоге деце поверене су Ајли Шантић и Мухарему Хамзићу, који су први пут на филму, након што су прошли кастинг у коме је учествовало више од 250 деце. Остале улоге тумаче Борис Исаковић, Нада Шаргин, Милица Јаневски, Вахид Џанковиц, Јово Максић, Никола Ракочевић, Милан Марић и Љубомир Бандовић. Сценарио за филм потписују Срдан Голубовић и Огњен Свиличић, а филм је рађен у коопродукцији шест земаља: Србије, Француске, Немачке, Словеније, Хрватске и БИХ.
Владимир Бијелић