Prevara brzo uništava brend i rejting kompanije
Savremena tržišna arena tera uspešne i poznate kompanije u gladijatorsku borbu da bi osigurale bar korak prednosti u odnosu na konkurenciju.
Potencijalni kupac prvo dobro odmerava svaku kompaniju, bez obzira na to koliko ona slovila za uspešnu i poznatu. Ne ulazi u pregovore o njenoj kupovini bez sagledavanja aspekta tržišta, finansijskog poslovanja i kupca. Drugim rečima, kompanije koje imaju dovoljno novca, dugo i dobro, ali uzimajući u obzir sve, vagaju da li će neku kompaniju kupiti i šta im u finansijskom smislu donosi. Ukoliko je računica pozitivna, ulaze u kupovinu, a ako njihovi podaci, koji se često znatno razlikuju od onih objavljenih na papiru, pokažu drugačije, od pazara nema ništa.
Upravo o važnosti transparetnosti za rejting bilo koje kompanije razgovaralo se u Privrednoj komori Srbije. Tom prilikom istaknuto je da nefinansijski rizici i neetička ponašanja odgovornih lica u kompanijama, poput prevara, bez obzira na to koliko ona bila „brend”, mogu imati velike posledice na korporativnu vrednost cele kompanije, pa čak i odvratiti mnoge velike igrače da uđu u pregovore o njenom preuzimanju ili ulaganju.
Savetnik predsednika Privredne komore Srbije Miroslav Miletić objasnio je i da izveštaji koje kompanije daju o sebi na sajtovima, iako su transparentni, „ne znači da odgovaraju stvarnoj slici”.
Pravu sliku pre dobiju oni koji imaju novac
Po mišljenju Sandre Demijan iz firme „Grant–Thorton” iznetom u PKS-u, iako je čitav region po rejtinzima rizičan za investiranjem bolje prolaze oni koji imaju novac.
– Rejtinzi su više percepcija, a prava slika se može dobiti samo konkretnim informacijama i podacima, kojih, nažalost, nema mnogo. Oni koji imaju novac – oni i potkupljuju – rekla je Sandra Demijan, navodeći primer Danske, koja je po rejtinzima najsigurnija za ulaganje.
– Upravo zbog toga tu dolazi do izražaja značaj biznis-inteligencije, koja prikuplja šire podatke o kompaniji i odgovornim licima u njoj – ukazao je Miletić. – Nefinansijski rizici i neetičko poslovanje odgovornih lica u kompanije mogu imati velike posledice na korporativnu vrednost cele kompanije.
Direktor Beogradske berze Siniša Krneta kazao je da u Srbiji postoji trend „delistiranja kompanija” s Berze i njihovog izuzimanja s liste javnih društava, dodajući da manjak informacija i transparentnosti nije dobar za investicije.
– Informisanje o kompanijama koje napuste Berzu prestaje da bude moguće preko berzanskih servisa – rekao je Krneta. – Odatle javnost sve manje zna o onome što kopanije rade. Aktivnost našeg tržišta prema domaćim i stranim investitorima u tom smislu pada.
LJ. Malešević