VAŽNI SAVETI ZA POLJOPRIVREDNIKE Evo odgovora na dilemu: jedan ili dva akumulatora u traktoru?
Koji akumulator je najbolji za traktor, kombajn ili neku drugu radnu mašinu? Da li uparivati dva akumulatora ili koristiti jedan – pitanja su koja muče mnoge poljoprivrednike pogotovo u vreme početka prolećnih radova.
Stručnjaci savetuju da je u zavisnosti od tipa traktora najbolje imati jedan akumulator od 100 do 120 amper sati sa takozvanim glas mat separatorima čije su ćelije dobro fiksirane zbog velikih vibracija.
Takvi akumulatori se preporučuju jer mogu najbolje da odgovore teškim uslovima rada na radnim mašinama usled vožnje po lošim putevima, njivama, velikim vrućinama i sa velikim brojem priključnih uređaja…
Posle zimske pauze poljoprivrednici izlaze sa traktorima na setvu, a jedan od najvažnijih preduslova za uspešan rad na imanju je dobar jedan ili dva akumulatora. Postoje paori koji sparuju dva akumulatora na jednom traktoru.
„Ako se već koriste dva uparena akumulatora na traktoru onda je preporuka da se koriste dva identična akumulatora ili uz male razlike u kapacitetu. Ta dva akumulatora bi trebalo da budu jednaka jednom većem s tim što je praksa pokazala da je znatno bolje koristiti jedan veći“, stiču u „Black Horse“ FAS, jedinom domaćem proizvođaču akumulatora.
Zašto je bolje koristi jedan akumulator po traktoru
Kako kažu, postoji više razloga zbog čega je svrsishodnije koristiti jedan akumulator na traktoru.
„Pre svega manji je otpor unutrašnjeg strujnog kola i manje otvorenih kontakata zbog čega ćete imati i manje problema sa akumulatorom. Takođe, ako postoje dva akumulatora, jedan akumulator je uvek više opterećen od drugog pri pražnjenu i punjenju te im je s vremena na vreme, svaka tri-četiri meseca, potrebno zameniti mesta“, savetuju stručnjaci.
Ako se to ne uradi, može doći do prevremenog trajnog oštećenja na jednom akumulatoru.
„U tom slučaju taj akumulator više neće biti za upotrebu i mora se zameniti. Tada se, najčešće, pravi nova greška. Da bi uštedeli, ljudi obično kupuju samo jedan novi akumulator, a ostavljaju drugi stari akumulator u kombinaciji sa novim. To nikako nije dobro jer će stari već istrošeni akumulator, u kombinaciji sa dobrim, novim akumulatorom brzo otkazati. Po pravilu bi uvek trebalo ugraditi dva nova akumulatora ako se već uparuju“, upozoravaju u „Black Horse“ FAS.
Ipak, kako bi se izbegle sve komplikacije sa uparivanjem dva akumulatora, najbolje je ugraditi jedan akumulator.
„Taj akumulator treba kapacitetom i startnom sposobnošću da zadovolji sve propisane zahteve radne mašine. Treba se pridržavati kataloških preporuka za kapacitet akumulatora, a problem može da predstavlja mesto predviđeno za akumulator jer na nekim radnim mašinama ne može da stane veći akumulator umesto dva manja“, objašnjavaju stručnjaci.
Dugotrajnost akumulatora može redovno da se kontroliše.
„Najbolje izmeriti napon akumulatora pri opterećenju i proceniti da li se može i dalje koristiti. Ako imamo probleme prilikom startovanja motora i ako je napon prilikom opterećenja manji od 10,2 V i konstantno pada i ako je elektrolit promenio boju, nije bistar nego zamućen, to su znaci da treba zameniti akumulator“, apostrofiraju stručnjaci.
Najoptimalniji akumulatori za traktor su od 100 do 120 ampera
Kada je reč o traktorima domaće proizvodnje poznato je koji kapacitet akumulatora im najviše odgovara.
„Iako neki traktori mogu da rade i sa akumulatorom od 75 amper sati, optimalniji su im akumulatori od 100 do 120 amper sati. Optimalna amperaža akumulatora zavisi i od toga koliko često se koristi radna mašina i koliko se lako startuje. Generalno, sa većim akumulatorom je lakše startovanje, ali su zato potrebne češće kontrole napona i po potrebi dopune punjačem“, naglašavaju u „Black Horse – FAS“
Šta utiče na dugotrajnost akumulatora za traktor?
Stručnjaci ističu da više faktora utiče na dugotrajnost akumulatora na traktoru ili radnoj mašini.
„Bitno je da je elektroinstalacija na radnoj mašini potpuno ispravna. Pre svega, alnaser i alternator. Takođe, masa treba da bude dobra i kvalitetno povezana, kleme dobro stegnute, neoštećene i čiste bez sulfata. Isto tako akumulator mora da bude čvrsto fiksiran u kućištu. Površina akumulatora treba da bude čista jer prljavština u kombinaciji sa kiselinom dovodi do samopražnjenja akumulatora usled puzajuće struje“, savetuju stručnjaci.
Pored toga, potrebno je redovno kontrolisati nivo elektrolita u akumulatoru.
„Po potrebi treba doliti samo destilovanu vodu i to toliko da nivo bude 15-20 milimetara iznad ćelije. Takođe, treba redovno kontrolisati napon na akumulatoru i ne dozvoliti da padne ispod 12,4 V. Ako je manji napon neophodno je dopuniti akumulator. Ako se akumulator ne koristi preko zime ili duži period najbolje je skinuti ga sa mašine i držati ga na suvom mestu gde je temperatura između 10 i 20 stepeni. Savet je da se pre toga pregleda čistoća akumulatora, klema, nivoa elektrolita, napona i po potrebi dopuni akumulator“, zaključuju u „Black Horse“ FAS.
(Plodna zemlja)