ВАЖНИ САВЕТИ ЗА ПОЉОПРИВРЕДНИКЕ Ево одговора на дилему: један или два акумулатора у трактору?
Који акумулатор је најбољи за трактор, комбајн или неку другу радну машину? Да ли упаривати два акумулатора или користити један – питања су која муче многе пољопривреднике поготово у време почетка пролећних радова.
Стручњаци саветују да је у зависности од типа трактора најбоље имати један акумулатор од 100 до 120 ампер сати са такозваним глас мат сепараторима чије су ћелије добро фиксиране због великих вибрација.
Такви акумулатори се препоручују јер могу најбоље да одговоре тешким условима рада на радним машинама услед вожње по лошим путевима, њивама, великим врућинама и са великим бројем прикључних уређаја…
После зимске паузе пољопривредници излазе са тракторима на сетву, а један од најважнијих предуслова за успешан рад на имању је добар један или два акумулатора. Постоје паори који спарују два акумулатора на једном трактору.
„Ако се већ користе два упарена акумулатора на трактору онда је препорука да се користе два идентична акумулатора или уз мале разлике у капацитету. Та два акумулатора би требало да буду једнака једном већем с тим што је пракса показала да је знатно боље користити један већи“, стичу у „Блацк Хорсе“ ФАС, једином домаћем произвођачу акумулатора.
Зашто је боље користи један акумулатор по трактору
Како кажу, постоји више разлога због чега је сврсисходније користити један акумулатор на трактору.
„Пре свега мањи је отпор унутрашњег струјног кола и мање отворених контаката због чега ћете имати и мање проблема са акумулатором. Такође, ако постоје два акумулатора, један акумулатор је увек више оптерећен од другог при пражњену и пуњењу те им је с времена на време, свака три-четири месеца, потребно заменити места“, саветују стручњаци.
Ако се то не уради, може доћи до превременог трајног оштећења на једном акумулатору.
„У том случају тај акумулатор више неће бити за употребу и мора се заменити. Тада се, најчешће, прави нова грешка. Да би уштедели, људи обично купују само један нови акумулатор, а остављају други стари акумулатор у комбинацији са новим. То никако није добро јер ће стари већ истрошени акумулатор, у комбинацији са добрим, новим акумулатором брзо отказати. По правилу би увек требало уградити два нова акумулатора ако се већ упарују“, упозоравају у „Блацк Хорсе“ ФАС.
Ипак, како би се избегле све компликације са упаривањем два акумулатора, најбоље је уградити један акумулатор.
„Тај акумулатор треба капацитетом и стартном способношћу да задовољи све прописане захтеве радне машине. Треба се придржавати каталошких препорука за капацитет акумулатора, а проблем може да представља место предвиђено за акумулатор јер на неким радним машинама не може да стане већи акумулатор уместо два мања“, објашњавају стручњаци.
Дуготрајност акумулатора може редовно да се контролише.
„Најбоље измерити напон акумулатора при оптерећењу и проценити да ли се може и даље користити. Ако имамо проблеме приликом стартовања мотора и ако је напон приликом оптерећења мањи од 10,2 В и константно пада и ако је електролит променио боју, није бистар него замућен, то су знаци да треба заменити акумулатор“, апострофирају стручњаци.
Најоптималнији акумулатори за трактор су од 100 до 120 ампера
Када је реч о тракторима домаће производње познато је који капацитет акумулатора им највише одговара.
„Иако неки трактори могу да раде и са акумулатором од 75 ампер сати, оптималнији су им акумулатори од 100 до 120 ампер сати. Оптимална ампеража акумулатора зависи и од тога колико често се користи радна машина и колико се лако стартује. Генерално, са већим акумулатором је лакше стартовање, али су зато потребне чешће контроле напона и по потреби допуне пуњачем“, наглашавају у „Блацк Хорсе – ФАС“
Шта утиче на дуготрајност акумулатора за трактор?
Стручњаци истичу да више фактора утиче на дуготрајност акумулатора на трактору или радној машини.
„Битно је да је електроинсталација на радној машини потпуно исправна. Пре свега, алнасер и алтернатор. Такође, маса треба да буде добра и квалитетно повезана, клеме добро стегнуте, неоштећене и чисте без сулфата. Исто тако акумулатор мора да буде чврсто фиксиран у кућишту. Површина акумулатора треба да буде чиста јер прљавштина у комбинацији са киселином доводи до самопражњења акумулатора услед пузајуће струје“, саветују стручњаци.
Поред тога, потребно је редовно контролисати ниво електролита у акумулатору.
„По потреби треба долити само дестиловану воду и то толико да ниво буде 15-20 милиметара изнад ћелије. Такође, треба редовно контролисати напон на акумулатору и не дозволити да падне испод 12,4 В. Ако је мањи напон неопходно је допунити акумулатор. Ако се акумулатор не користи преко зиме или дужи период најбоље је скинути га са машине и држати га на сувом месту где је температура између 10 и 20 степени. Савет је да се пре тога прегледа чистоћа акумулатора, клема, нивоа електролита, напона и по потреби допуни акумулатор“, закључују у „Блацк Хорсе“ ФАС.
(Плодна земља)