Šta je sniženje, a šta je udica za kupce?
NOVI SAD: Gotovo da nema prodavnice u Srbiji, bilo da reč o velikim marketima ili malim trgovinskim objektima, u kojoj se na vidnom mestu ne ističu akcijske prodaje.
Najčešće je reč o prehrambenim proizvodima koji su građanstvu najpotrebniji, a cene su po pravilu niže od onih koje su bile dok se roba nije našla na „akciji”, odnosno bila na rafu.
Trenutno sami trgovci određuju koja će se roba naći na akciji, i kada, kao i po kojoj ceni će se nuditi potrošačima. U cilju da što više robe nađe kupca, trgovci akcijsku robu prodaju često i upola jeftinije od redovne cene. Akcijske prodaje su postale „mamac” za kupce i zato i ne čudi što potrošači prelaze kilometre da bi pazarili robu čija cena je znatno niža od one po kojoj je mogu da kupe u prodavnici u komšiluku.
Ukoliko bude usvojen novi zakon o trgovini, akcijske prodaje će biti regulisane i razlike između cena robe koja se nudi neće moći da budu toliko velike. Naime, Privredna komora Srbije prošle nedelje otvorila je javnu raspravu o novom zakonu o trgovini, koja će trajati do 21. februara. Na ovonedeljnoj prvoj raspravi u PKS-u predstavnici oko 80 trgovinskih kompanija, institucija i organizacija iz Srbije, tražili su da novi zakonski akt definiše akcijsku prodaju. U Nacrtu zakona o trgovini, koji je izradilo Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, akcijska prodaja se definiše kao „prodaja po ceni koja je niža od redovne cene”. Trgovci traže da uz ovu definiciju bude navedena donja granica akcijske cene, odnosno da ona ne može da bude niža od neto proizvođačke cene.
Po rečima pomoćnika resornog ministra Jovana Stojića, do Nacrta novog zakona o trgovini, deceniju posle usvajanja važećeg, došlo se posle analize stanja čitavog sektora trgovine u Srbiji.
Cene u srpskim prodavnicama će i dalje biti isticane u dinarima, osim u trgovini u sektoru turizma, kada se posluje s inostranstvom, kao i elektronskoj trgovini softverom i digitalnim proizvodima kada se izvozi IT tehnologija. Elektronska trgovina ka Srbiji, kako je predloženo Nacrtom, moraće da ima opcionu valutu pa će potrošač moći da bira koju cenu želi da vidi.
Novi dokument donosi novine i definisanje trgovine na malo, kao i one koje se odnose na akcije, popuste, rasprodaju i prikupljanje podataka. Primedbe su izrečene i na definisanje akcijske prodaje, za koju je u Nacrtu zakona navedeno da je prodaja po ceni koja je niža od redovne, ukazao je Stojić, dodajući da će se razmotriti primedbe trgovaca u pogledu defininisanja akcijske cene.
Oni smatraju da se taj pojam mora dodatno pojasniti ili izostaviti iz novog zakona o trgovini. Inače, Nacrtom zakona o trgovini „nepoštena trgovačka praksa” definiše se kao postupanje suprotno načelu savesnosti i poštenja. Takvom definicijom, smatraju trgovci, neopravdano se rizik poslovanja prenosi na druge učesnike u lancu snabdevanja, a kao primer takve prakse u Nacrtu zakona o trgovini navodi se da je reč o „bezuslovnom povratu robe, uslovljavanju prodaje robe kompenzaciojom, nametanje obaveze plaćanja u visini koja nije adekvatna vrednosti usluga – naknada za izglanje i uvršćivanje proizvoda u asortiman”. Takav opis, čak, tvrde trgovci, može da unese zabludu o tome šta sve može da se tretira kao nepoštena praksa.
LJ. Malešević