„Lidl” kreće u bitku s „Maksijem”, „Ideom”...
NOVI SAD: Potrošači ovih dana pažljivo prate sve najave vezane za otvaranje prodavnica nemačkog trgovinskog giganta „Lidl”.
Još više od njih na prve poteze konkurencije pažnju obraćaju trgovinski lanci koji već posluju kod nas. Potrošači očekuju cene niže i do 20 odsto. Što se tiče tržišnog udela, nemačka kompanija bi vrlo brzo mogla osvojiti sedam odsto tržišta, a kasnije i više, između deset i 15 odsto, koliko ima u Hrvatskoj.
Dolaskom „Lidla”, koji je diskontni lanac, a to znači da su mu i cene pristupačnije, kreće i ozbiljnija bitka za srpsko tržište.
Komisija za zaštitu konkurencije je radila analizu tržišta maloprodaje u Srbiji. Po podacima o prihodima od pre nešto više od godine, najveće je učešće belgijskog „Deleza” – to je lanac „Maksi” marketa – 21 odsto. „Agrokorove” „Roda” i „Idea” zajedno su drugoplasirane – 16 odsto. Kada se tome doda desetak manjih trgovinskih lanaca, dobija se zastupljenost od 55 odsto.
Prvi koji bi po proceni Komisije trebalo da osete problem su „Idea” i „Roda”, u suštini deo „Agrokora”, koji se već duže nosi s finansijskim poteškoćama. Jedna od velikih prednosti „Lidla” je što uvek usklađuje cene s finansijskom moći kupaca. Njihove finansijske performanse im to dozvoljavaju. Uz to, njihove marže nisu male – 30 odsto, a u Srbiji se u proseku kreću od 17 do 24 procenta. Poslovanje s njima je sigurno pa dobavljači pristaju na dodatne uslove.
„Lidl” će u četvrtak otvoriti radnje u Novom Sadu, Subotici, Somboru i Zrenjaninu. Šta mogu očekivati oni koji posluju na tržištu Vojvodine i šta u narednom periodu mogu učiniti pa da održe korak i da novom konkurentu otežaju pohod na srpsko tržište? Da snize cene – oni mogu za početak ići i ispod sume koju su dali u nabavci, ali to ne može trajati dugo. Osim toga, tu su i duži rokovi plaćanja – ček na poček. Srbija je prvo tržište gde će „Lidl” dati poček od 150 dana – kako sami kažu, žele da se prilagode lokalnim navikama potrošača. Domaći trgovinski lanci uglavnom imaju rok od 90 dana pa do 180, potonje najčešće uoči slava i praznika. Domaći lanci se ne oglašavaju. Da se i oni spremaju da nešto povljno ponude potrošačima gotovo je sigurno.
U „Lidlovim” prodavnicama naći će se asortiman 1.500 dobavljača, od toga je 350 iz Srbije.
Za „Dnevnik” u „Lidlu” kažu da mnogo pažnje posvećuju kvalitetu pa samim tim i izboru dobavljača. Njima se, osim HACCP standarda, traži i IFS global gep seritfikat za voće i povrće. Poljoprivrednici koji to uspeju da ispune, imaju šanse da se njihovi proizvodi nađu na policama.
Već u četvrtak kupce će u „Lidlu” sačekati prilično niske cene.
Litra trajnog mleka biće 50 dinara, koliko i standardna tabla mlečne čokolade od 100 grama.
Dvocifrenu cenu imaće i banane – 60 dinara kilogram, pola litra piva biće 45 dinara, kilogram piletine 119, a čajne kobasice 300 dinara.
Kompanija „Lidl Srbija” će u četvrtak, 11. oktobra, u osam sati otvoriti 16 prodavnica u 12 gradova širom Srbije. Osim navedenih gradova Vojvodine, to su i pet prodavnica u Beogradu, zatim u Boru, Kragujevcu, Nišu, Leskovcu, Smederevu, Užicu i Šapcu, a po rečima rukovodioca korporativnih komunikacija u toj kompaniji Martine Petrović, kupci u svim segmentima mogu očekivati povoljne cene.
Ona je novinarima navela da će sve prodavnice raditi od 8 do 22 sata da bi „bili dostupni svim ljudima koji su čekali da se ’Lidl’ otvori”.
D. Vujošević