Veću štetu naši vozači prave po EU nego po Srbiji
Protekle dve nedelje povećane su cene tehničkog pregleda vozila i trenutno se kreću od 4.800 do 6.000 dinara. Kao jedan od razloga za povećanje cene tehničkog pregleda navedena je smanjena provizija od prodaja polisa auto-osiguranja na pet odsto.
Međutim, predsednik Izvršnog odbora kompanije „Dunav osiguranje” Mirko Petrović objašnjava da nove procedure na tehničkim pregledima podrazumevaju angažovanje većih materijalnih i ljudskih resursa, što je dovelo i do povećanja cene tehničkih pregleda u Srbiji, a ne to što su osiguravajuće kuće smanjile zaradu od prodatih polisa auto-osiguranja s 20 odsto na pet.
– Ne znam zašto se o tome ovih dana priča u medijima, kad je ta provizija zakonski određena za sve spoljne kanale prodaje te vrste osiguranja, uključujući i tehničke preglede. Novost je što je početkom jula ove godine uveden novi Pravilnik o tehničkim pregledima – naglašava Petrović. – Pravilnik štiti građane od znatnog broja vozila s bitnim tehničkim neispravnostima koja su ranije redovno učestvovala u saobraćaju.
Cena obaveznog osiguranja od auto-odgovornosti u drugoj polovini 2014. godine porasla je 40 odsto, a osnovni razlog za to je podizanje sume osiguranja kao maksimalne obaveze osiguravača u sklopu postepenog usklađivanja sa sumama osiguranja u EU. Do druge polovine 2014. godine suma osiguranja po polisi osiguranja od AO (osiguranje od automobilske odgovornosti) bila 100.000 dolara, a izmenom zakona 2014. godine usvojene su sume od 200.000 evra za materijalnu i 1.000.000 evra za nematerijalnu štetu.
Tako je faktički maksimalna obaveza osiguravača višestruko uvećana, a to je zahtevalo značajan rast cene osiguranja. Takav rast sume osiguranja predstavlja viši nivo zaštite učesnika u saobraćajnoj nezgodi, kojima se garantuje veća sigurnost naplate štete i obezbeđuje mogućnost da od solventnih osiguravača naplate ukupno pretrpljenu štetu.
Po njegovim rečima s liberalizacijom viznog režima porastao je i broj naših vozila u saobraćaju zemalja EU, kao i broj šteta koje vozila građana Srbije prouzrokuju u inostranstvu.
Mi i region
Petrović kaže da ukupno povećanje cene auto-osiguranja i tehničkog pregleda jeste cena pružanja kvalitetnije usluge, kvalitetnije provere ispravnosti i sigurnosti vozila te većeg obima osiguravajućeg pokrića. No, i pored toga, naglašava on, ti troškovi su i dalje među najnižima u regionu.
– Štete koje tamo nastanu višestruko su veće od šteta u Republici Srbiji, pa je rizik učestalosti nastanka šteta u iznosima od više stotina hiljada evra do nekoliko miliona znatno povećan, budući da u nekim zemljama EU uopšte nema limita osiguranja po polisi auto-osiguranja. Takođe, od 2012. godine, u skladu s propisima, obaveza osiguravača je da pet procenata bruto premije auto-osiguranja uplaćuju kao doprinos Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje – rekao je Petrović.
LJ. Malešević