Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

U Nemačkoj nepoželjni dizelaši će preplaviti Srbiju i Balkan

30.01.2020. 11:41 11:44
Piše:
Foto: Tanjug/M.Paunović, ilustracija

Da građani Srbije rado kupuju polovna vozila nije nikakva tajna.

Da li se na takav korak odlučuju zbog debljine novčanika, odnosno platežne moći, želje da voze automobile određene marke ili nekih drugih razloga, znaju oni koji u pazar idu, ali je izvesno da interes ne jenjava. To potvrđuje i broj polovnjaka uvezenih za prvih deset meseci prošle godine: gotovo 98.000, odnosno oko 16.000 više nego 2018. godine.

Kada je reč o tome koja su vozila bila najtraženija – slobodno bi se moglo reći da je reč o starijim automobilima, pošto su se najbolje prodavali polovnjaci koji su koštali od 1.000 do 2.000 evra i to, mahom, dizelaši koji pod haubom imaju motore standarda euro3 i euro4. Dakle, reč je o vozilima starijim od 15 godina, a o tome koliko se njihovim saobraćanjem ugrožava kvalitet životne sredine poslednjih dana bilo je mnogo reči. Ipak, na našim drumovima će ih i ubuduće biti, a iako se govorilo da će uvoz automobila s motorima standarda euro3 biti dozvoljen do kraja 2021. godine, sada je najavljeno da bi od juna ove godine mogao biti zabranjen. 

60 odsto uvezenih polovih automobila stiže iz Nemačke

Dok se na našim drumovima, ali i onima u okruženju, voze vozila s euro 3 i euro 4 motorima, iz pojedinih evropskih država proteruju se i mnogo mlađa i kvalitnija. Recimo, u Nemačkoj cena dizel-vozila značajno pada, a u mnogim gradovima automobili koji kao pogonsko gorivo koriste dizel ili ne mogu da uđu u centar ili je im je kretanje ograničano. Zbog toga je na tom tržištu sve teže prodati vozila s evro5 motorom, a gotovo da je stala i prodaja i polovnjaka s evro6 motorima. Procenjuje se da je oko milion dizelaša, uglavnom vozili standarda evro5 i evro6, u Nemačkoj parkirano na auto-placevima i čekaju kupce, a odavno je poznato da najviše polovnih automobila završi u Srbiji, Hrvatskoj,  Bugarskoj, Rumuniji, Severnoj Makedoniji...

2000–5000 evra vrede najtraženiji polovnjaci

S obzirom na to da na srpsko tržište iz Nemačke stiže oko 60 odsto ukupno uvezenih polovnjaka, moguće je da bi u Srbiju uskoro počeli da stižu mnogo mlađi dizelaši. To bi, budući da je ovde sada takvih polovnjaka malo i da nisu najtraženiji, moglo imati pozitivan uticaj na smanjenje starosti voznog parka u Srbiji i, što je i te kako važno, bolju sliku životne sredine.

Za sada, po rečima menayera prodaje u Auto-centru „Karuzo” u Novom Sadu Dragana Topalova, nema nikakvih promena na tržištu ni kad je reč o rastu interesovanja pa ni ceni mlađih polovnjaka, a to se ni ne očekuje.


Padaju cene

Polovan „pasat” s motorom evro6 standarda je u Nemačkoj donedavno koštao oko 29.000 evra, sada je oko 21.000, ali kupaca nema, a prodavcu je svako dodatno sniženje veliki gubitak. Po toj ceni, gotovo je izvesno, u Srbiji bi taj automobil na novog gazdu čekao daleko duže nego u Nemačkoj, ali se, recimo, može kupiti „pasat” iz 2015. godine za 11.990 evra, a isto toliko novca potrebno je i za „golf” iz 2016. Za one koji imaju manje novca, u ponudi su mnogo starija vozila pa je tako BMV iz 2001. godine 1.250 evra, „opel” iz 2004. – 1.800, „dačija” iz 2003. – svega 450...


– Mi prodajemo automobile stare najviše pet godina, koji imaju motore evro5 i evro6 standarda, a one s nižim standardom i nemamo u ponudi – kaže Topalov. – Mesečno se u proseku proda/kupi desetak vozila, mahom dizelaša – „renoa”, „opela”, „sitroena”, „pežoa”, a cena zavisi od nekoliko faktora – a pre svega nivoa opreme, pređene kilometraže, godišta. Vozila niže klase, od 1.400 do 1.600 kubika, koštaju oko 6.000 evra u proseku,  automobili srednje klase, od 1.600 do oko 2.000 kubika, oko 8.000, a vozila visoke klase u proseku se prodaju za oko 10.000 evra. Naravno, najviše se kupuju automobili niže i srednje klase.

Da većih promena nema, bar ne kad je reč o interesovanju kupaca, kažu i na drugim auto-placevima. Ukazuju i to da se najviše kupuju polovnjaci čija se cena kreće od oko 2.000 evra do oko 5.000, te da se i dalje kupuju vozila s euro3 i euro4 motorima, ali i da je vidljivo da je više zainteresovanih za kupovinu novijih polovnjaka, s motorima višeg standarda.

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar