broken clouds
7°C
13.04.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

У Немачкој непожељни дизелаши ће преплавити Србију и Балкан

30.01.2020. 11:41 11:44
Пише:
Фото: Tanjug/M.Paunović, ilustracija

Да грађани Србије радо купују половна возила није никаква тајна.

Да ли се на такав корак одлучују због дебљине новчаника, односно платежне моћи, жеље да возе аутомобиле одређене марке или неких других разлога, знају они који у пазар иду, али је извесно да интерес не јењава. То потврђује и број половњака увезених за првих десет месеци прошле године: готово 98.000, односно око 16.000 више него 2018. године.

Када је реч о томе која су возила била најтраженија – слободно би се могло рећи да је реч о старијим аутомобилима, пошто су се најбоље продавали половњаци који су коштали од 1.000 до 2.000 евра и то, махом, дизелаши који под хаубом имају моторе стандарда еуро3 и еуро4. Дакле, реч је о возилима старијим од 15 година, а о томе колико се њиховим саобраћањем угрожава квалитет животне средине последњих дана било је много речи. Ипак, на нашим друмовима ће их и убудуће бити, а иако се говорило да ће увоз аутомобила с моторима стандарда еуро3 бити дозвољен до краја 2021. године, сада је најављено да би од јуна ове године могао бити забрањен. 

60 одсто увезених полових аутомобила стиже из Немачке

Док се на нашим друмовима, али и онима у окружењу, возе возила с еуро 3 и еуро 4 моторима, из појединих европских држава протерују се и много млађа и квалитнија. Рецимо, у Немачкој цена дизел-возила значајно пада, а у многим градовима аутомобили који као погонско гориво користе дизел или не могу да уђу у центар или је им је кретање ограничано. Због тога је на том тржишту све теже продати возила с евро5 мотором, а готово да је стала и продаја и половњака с евро6 моторима. Процењује се да је око милион дизелаша, углавном возили стандарда евро5 и евро6, у Немачкој паркирано на ауто-плацевима и чекају купце, а одавно је познато да највише половних аутомобила заврши у Србији, Хрватској,  Бугарској, Румунији, Северној Македонији...

2000–5000 евра вреде најтраженији половњаци

С обзиром на то да на српско тржиште из Немачке стиже око 60 одсто укупно увезених половњака, могуће је да би у Србију ускоро почели да стижу много млађи дизелаши. То би, будући да је овде сада таквих половњака мало и да нису најтраженији, могло имати позитиван утицај на смањење старости возног парка у Србији и, што је и те како важно, бољу слику животне средине.

За сада, по речима mеnayеra продаје у Ауто-центру „Карузо” у Новом Саду Драгана Топалова, нема никаквих промена на тржишту ни кад је реч о расту интересовања па ни цени млађих половњака, а то се ни не очекује.


Падају цене

Полован „пасат” с мотором евро6 стандарда је у Немачкој донедавно коштао око 29.000 евра, сада је око 21.000, али купаца нема, а продавцу је свако додатно снижење велики губитак. По тој цени, готово је извесно, у Србији би тај аутомобил на новог газду чекао далеко дуже него у Немачкој, али се, рецимо, може купити „пасат” из 2015. године за 11.990 евра, а исто толико новца потребно је и за „голф” из 2016. За оне који имају мање новца, у понуди су много старија возила па је тако БМВ из 2001. године 1.250 евра, „опел” из 2004. – 1.800, „дачија” из 2003. – свега 450...


– Ми продајемо аутомобиле старе највише пет година, који имају моторе евро5 и евро6 стандарда, а оне с нижим стандардом и немамо у понуди – каже Топалов. – Месечно се у просеку прода/купи десетак возила, махом дизелаша – „реноа”, „опела”, „ситроена”, „пежоа”, а цена зависи од неколико фактора – а пре свега нивоа опреме, пређене километраже, годишта. Возила ниже класе, од 1.400 до 1.600 кубика, коштају око 6.000 евра у просеку,  аутомобили средње класе, од 1.600 до око 2.000 кубика, око 8.000, а возила високе класе у просеку се продају за око 10.000 евра. Наравно, највише се купују аутомобили ниже и средње класе.

Да већих промена нема, бар не кад је реч о интересовању купаца, кажу и на другим ауто-плацевима. Указују и то да се највише купују половњаци чија се цена креће од око 2.000 евра до око 5.000, те да се и даље купују возила с еуро3 и еуро4 моторима, али и да је видљиво да је више заинтересованих за куповину новијих половњака, с моторима вишег стандарда.

Д. Млађеновић

Пише:
Пошаљите коментар