TRASA BUDUĆEG KORIDORA Od Kaća, ispod Puckaroša, pa kroz Frušku goru
S nadvožnjaka kod Kaća, Fruška gora se tek nazire preko krošnji stabala na Ratnom ostrvu i juče je teško bilo zamisliti da će s tog mesta počinjati Fruškogorski koridor, čija bi izgradnja trebalo da počne krajem naredne godine.
Reporteri „Dnevnika“ su obišli neke od ključnih tačaka buduće saobraćajnice u novosadskom ataru, koja će ujedno služiti i kao istočna obilaznica oko Novog Sada, odnosno Petrovaradina, ali i kao deo puta koji će povezati Novi Sad, Rumu, Šabac i Loznicu s po dve saobraćajne trake u oba smera, a u širem kontekstu – omogućiti brzu vezu od granice s Bosnom i Hercegovinom do Rumunije.
Da će buduća obilaznica imati posla jasno je svakom ko se iz pravca Zrenjanina juče zaputio za Petrovaradin, kao dotična ekipa „Dnevnika“ – kolona pred raskrsnicu s Temerinskom ulicom, traka za skretanje levo ka novom drumsko-železničkom mostu zagušena uglavnom kamionima i šleperima, sveprisutna nervoza – slika je koja dočekuje vozače na ulazu u grad oko podneva. Onima koji bi da zaobiđu taj krkljanac, ostaje da preko Salajke nađu lakši put do Temerinske ulice, vraćajući se, kružeći i gledajući da što manje skreću ulevo. A onda im sledi iskušenje uskog grla u Ulici Jovana Subotića.
Elem, kad se iz te gungule izađe na šire drumove, doduše s čudnim osećajem griže savesti zbog utrošenog vremena i izbačenih kilograma ugljen-dioksida svih vrsta i mikročestica, relativno brzo se stiže do Crkve Marije Snežne na Tekijama, gde bi trebalo da se na sremskoj strani završava most preko Dunava, koji drugim krajem vodi saobraćaj ka sadašnjoj pumpi „Minut” na auto-putu, gde će biti još jedno isključenje s Koridora. Kroz gusto rastinje ne može se nazreti gde bi mogao počinjati, kako je ranije naveo predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović, kratak tunel od oko 300 metara, koji bi obilaznicu odveo ispod Puckaroša i dalje ka Mišeluku.
Uglavnom, detalje novog puta odrediće projekat, koji je sastavni deo ugovora s kineskom kompanijom CRBC, vrednog 606 miliona evra. Izlazeći s druge strane Puckaroša, nova saobraćajnica trebalo bi da se uključi na postojeću petlju na Mišeluku. Iznad bivše ciglane na Puckarošu jasno se vidi Ulica Račkog i tamošnja benzinska stanica kao potencijalno mesto spajanja nove magistrale s postojećom.
Najzahtevniji građevinski objekat saobraćajnice Novi Sad – Ruma biće tri i po kilometra dvocevnog tunela kroz Frušku goru. Biće to najveći tunel u Srbiji.
– Mi ćemo s Fruškogorskim koridorom faktički s novom raskrsnicom dobiti najkraću vezu s banjom Vrdnik a u isto vreme otvoriti perspektive u osnivanju novih radnih zona – reka je za „Dnevnik” predsednik opštine Irig Tihomir Stojaković.
Pošto je još rano da se tim putem zaputimo, ostaje povratak na Preradovićevu ulicu u Petrovaradinu, pa „kačenje” na Ulicu Račkog i dalje ka Mišeluku, Paragovu i notornom usponu ka Iriškom vencu. Zastavši pred kućom koja pripada Nacionalnom parku „Fruška gora”, ekipa „Dnevnika” saznaje da će nedaleko odatle počinjati dvocevni tunel od 3,5 kilometra kroz Frušku goru, čime će se izbeći uspon koji savladava 170 metara visinske razlike. Ujedno, nova saobraćajnica značiće i kraj za šumarsku kuću, koja će biti uklonjena da bi put od četiri saobraćajne trake mogao da prođe dalje ka Irigu. Ipak, za šume Fruške gore bitnije je to što ih motori s unutrašnjim sagorevanjem neće kupati isparenjima, uljima i gorivom, rezervnim i otpalim delovima, a pojedini vozači će ostati bez prilike da toj nezavidnoj situaciji doprinesu bacanjem smeća kroz prozore svojih vozila.
Na povratku, kroz Paragovo može se samo u koloni, koja povremeno staje pošto se neko od vozača smiluje i propusti pešake preko retkih pešačkih prelaza. Kako će izgledati i biti rešen prelazak nove magistrale na dve noge, ostaje da se vidi. No izvesno je da će se s nje, kao i do sada, moći isključiti na obilaznicu oko Sremske Kamenice, s tim što bi, po najavama zvaničnika, na kraju tog isključenja čekao novi most preko Dunava do Bulevara Evrope i odakle se dalje može ka severu ili zapadu.
Kada se konačno nekako prođe budućom trasom istočne obilaznice oko Novog Sada i kada se puls vrati u normalne vrednosti, jasno se može zaključiti da će buduća magistrala u velikoj meri olakšati život svima koje put nanese tim pravcem kroz Novi Sad, a pogotovo samim Novosađanima. Iz ugla prosečnog učesnika u saobraćaju ostaje jedino žal što nova saobraćajnica nije gotova juče, već će biti poslednja etapa velikog projekta koji bi trebalo da olakša protok ljudi i robe između Drine, Save, Dunava i Tise.
Svetozar Krstić
Vlada Srbije i kineska kompanija CRBC potpisali su u utorak Ugovor o izgradnji Fruškogorskog koridora, od Novog Sada do Rume, čija je ukupna vrednost 606 miliona evra. Fruškogorski koridor, najavljeno je tada, biće završen u rekordnom roku i sa svim objektima otvoren za saobraćaj do 15. marta 2024. godine. Fruškogorski koridor biće brza saobraćajnica od Novog Sada do Rume, duga 47,7 kilometara i spojiće auto-puteve ka Šidu i Subotici. Imaće četiri kolovozne trake široke po 3,5 metra. Pošto neće imati zaustavne trake, taj put će se voditi kao brza saobraćajnica, a ne kao auto-put.
U okviru brze saobraćajnice biće izgrađen most na Dunavu kod Kovilja od 1,8 kilometar, i tunel „Iriški venac” od čak 3,5 kilometra.