Štrajk u Fijatu prekinut, u podne počinju pregovori
BEOGRAD: štrajk u najvećem srpskom izvozniku, kragujevačkom Fijatu, prekinut je, počinju pregovori radnika i premijerkinog tima, stigli su i Italijani... šta nas čeka?
Svi bi da veruju da nas čeka rešenje i da se neće dogoditi najgore - da pregovori ne uspeju, a da Fijat preseli proizvodnju u neku drugu zemlju.
Štrajk je prekinut, čini se, u pet do 12, jer su eksperti već počeli da mere koliko nam je svakog dana manje u državnoj kasi, koliko će da "sklizne" BDP, koliko će se unazaditi izvozna lista.
Upozoravajući na sve to prethodnih dana s raznih su strana mnogi pokušavali da "urazume" radnike, odnosno sindikalce, od kojih su se ovog puta kao značajno rigidniji i manje spremni na dogovor pokazali predstavnici onog, kako se obično kaže, državnog sindikata, nego predstavnici i članovi Nezavisnosti.
I dok je jedna smena štrajkovala, a druga bila za prekid, dok su jedni juče šetali po Kragujevcu, a drugi štrajkovali za mašinama, Supština Samostalnog sindikata u kompaniji Fijat Krajsler automobili je odlučila da prekine totalni štrak koji traje neprekidno od 27. juna.
Jedan od najcitiranijih ljudi tokom ovog događanja, Zoran Marković, kao predsednik Štrajkačkog odbora, sinoć je rekao da su razgovori s premijerkom Anom Brnabić bili teški, ali da su ipak rezultirali odlukom da se štrajk prekine.
On je uz to juče insistirao na tome da nema politike u njihovom buntu, što je na izvesan način sugerisala premijerka, te je ponovio da radnici ne traže veće plate od vlade, već od Fijata.
Koji, uzgred, nikad u svojoj istoriji nije pregovarao s radnicima dok su u štrajku, pa je tim manje jasno šta su i od koga ovog puta sindikalci želeli da dobiju.
I da li podela, u kojoj je država Srbija 33 odsto iza Fijata, a sve ostalo su stranci, jeste razlog za višenedeljni štrajk, posebno imajući u vidu činjenicu da je Branabić jasno rekla da je posao vlade da insistira da se u sto većoj meri ispune zahtevi radnika jer je, kako je rekla, Vlada Srbije uz njih.
Zanimljivo je i da se ovog puta akteri iz političkog miljea u državi nisu preterano mešali u celu stvar - i dok su jedni krivili naprednjake i aktuelnu vlast (DS, SDS, DS S), drugi su iz opozicionog korpusa upravo njih krivili, jer je cela priča s Fijatom u Srbiji počela u vreme prethodne vlasti.
Naime, Ugovor o zajedničkom ulaganju u Zastava automobile, vredan oko 950 miliona, Vlada Srbije i Fijat grupa su potpisaliu septembru 2008. godine. Ugovor ističe u decembru 2018. godine.
Sadržaj ugovora nikada nije obelodanjen, a javnost je upoznata samo sa onim delom koji se tiče zajedničkog ulaganja u novu kompaniju Fijat, u kojoj 67 odsto vlasništva drži italijanski proizvođač automobila, a 33 odsto Vlada Srbije.
Prema Ugovoru o zajedničkom ulaganju, upisani kapital zajedničke kompanije je bio 300 miliona evra, od čega je srpski udeo iznosio 100 miliona evra.
Mada konkretni podaci o zajmovima i podsticajima države takođe nisu zvanično nikada objavljeni, u medijima se spekulisalo da je iz budžeta Srbije na ime subvencija "otišlo" 10.000 evra po jednom zaposlenom radniku.
Država je takođe uložila u njihovu obuku za rad na tehnologiji koju je donela italijanska kompanija, koja je krenula sa proizvodnjom "Fijata 500L".
Nova kompanija je uposlila 2.400 radnika, što je za Grad Kragujevac, u kojem je ekonomska tranzicija koštala hiljade radnika njihovih radnih mesta, bio "posao veka", s obzirom da se pre toga često o Kragujevcu govoriklo kao o "dolini gladi".
Početak rada nove fabrike obezbedio je sigurne poslove i za još oko 8.000 radnika u preduzećima kooperantima Fijata.
Sve u svemu, saga sa štrajkom u Fijatu predugo traje, pa su glavni akteri imajući verovatno to u vidu juče postigli dogovor o prekidu, jer je postojala opravdana bojazan da u narednih nekoliko dana Izalijani krenu da traže izlaznu strategiju.
Od takvog su ishoda mnogi strahovali, čini se ipak, i radnici.
Oni bi se, sasvim sigurno, suočili s gubitkom posla, ali i država bi trpela štetu, o gubitku rejtinga kod stranih investitora da se i ne govori.
Pregovori počinju u podne u Vladi Srbije, a treba jod podsetiti da su upravo radnici, nakon što su ušli u proces pregovaranja vezan za novi kolektivni ugovor s većinskim vlasnikom, sami iz tog procesa izašli, a da kolektivni ugovori, inače, garantuju radna mesta i uslove, što znači da nema promena dogovorenih uslova u periodu trajanja kolektivnih ugovora.
To sigurno znaju i sindikati u Fijatu, kao što je poznato da, ako bi se prekršio kolektivni ugovor, investitori, odnosno Fijat, ne bi imao nikakve garancije za svoje poslovanje u našoj zemlji, kao što radnici ne bi imali garancije za postignuti dogovor.