Штрајк у Фијату прекинут, у подне почињу преговори
БЕОГРАД: штрајк у највећем српском извознику, крагујевачком Фијату, прекинут је, почињу преговори радника и премијеркиног тима, стигли су и Италијани... шта нас чека?
Сви би да верују да нас чека решење и да се неће догодити најгоре - да преговори не успеју, а да Фијат пресели производњу у неку другу земљу.
Штрајк је прекинут, чини се, у пет до 12, јер су експерти већ почели да мере колико нам је сваког дана мање у државној каси, колико ће да "склизне" БДП, колико ће се уназадити извозна листа.
Упозоравајући на све то prеthodnih дана с разних су страна многи покушавали да "уразуме" раднике, односно синдикалце, од којих су се овог пута као значајно ригиднији и мање спремни на договор показали представници оног, како се обично каже, државног синдиката, него представници и чланови Независности.
И док је једна смена штрајковала, а друга била за прекид, док су једни јуче шетали по Крагујевцу, а други штрајковали за машинама, Супштина Самосталног синдиката у компанији Фијат Крајслер аутомобили је одлучила да прекине тотални штрак који траје непрекидно од 27. јуна.
Један од најцитиранијих људи током овог догађања, Зоран Марковић, као председник Штрајкачког одбора, синоћ је рекао да су разговори с премијерком Аном Брнабић били тешки, али да су ипак резултирали одлуком да се штрајк прекине.
Он је уз то јуче инсистирао на томе да нема политике у њиховом бунту, што је на извесан начин сугерисала премијерка, те је поновио да радници не траже веће плате од владе, већ од Фијата.
Који, узгред, никад у својој историји није преговарао с радницима док су у штрајку, па је тим мање јасно шта су и од кога овог пута синдикалци желели да добију.
И да ли подела, у којој је држава Србија 33 одсто иза Фијата, а све остало су странци, јесте разлог за вишенедељни штрајк, посебно имајући у виду чињеницу да је Бранабић јасно рекла да је посао владе да инсистира да се у сто већој мери испуне захтеви радника јер је, како је рекла, Влада Србије уз њих.
Занимљиво је и да се овог пута актери из политичког миљеа у држави нису претерано мешали у целу ствар - и док су једни кривили напредњаке и актуелну власт (ДС, СДС, ДС С), други су из опозиционог корпуса управо њих кривили, јер је цела прича с Фијатом у Србији почела у време prеthodnе власти.
Наиме, Уговор о заједничком улагању у Застава аутомобиле, вредан око 950 милиона, Влада Србије и Фијат група су потписалиу септембру 2008. године. Уговор истиче у децембру 2018. године.
Садржај уговора никада није обелодањен, а јавност је упозната само са оним делом који се тиче заједничког улагања у нову компанију Фијат, у којој 67 одсто власништва држи италијански произвођач аутомобила, а 33 одсто Влада Србије.
Према Уговору о заједничком улагању, уписани капитал заједничке компаније је био 300 милиона евра, од чега је српски удео износио 100 милиона евра.
Мада конкретни подаци о зајмовима и подстицајима државе такође нису званично никада објављени, у медијима се спекулисало да је из буџета Србије на име субвенција "отишло" 10.000 евра по једном запосленом раднику.
Држава је такође уложила у њихову обуку за рад на технологији коју је донела италијанска компанија, која је кренула са производњом "Фијата 500Л".
Нова компанија је упослила 2.400 радника, што је за Град Крагујевац, у којем је економска транзиција коштала хиљаде радника њихових радних места, био "посао века", с обзиром да се пре тога често о Крагујевцу говорикло као о "долини глади".
Почетак рада нове фабрике обезбедио је сигурне послове и за још око 8.000 радника у предузећима кооперантима Фијата.
Све у свему, сага са штрајком у Фијату предуго траје, па су главни актери имајући вероватно то у виду јуче постигли договор о прекиду, јер је постојала оправдана бојазан да у наредних неколико дана Изалијани крену да траже излазну стратегију.
Од таквог су исхода многи страховали, чини се ипак, и радници.
Они би се, сасвим сигурно, суочили с губитком посла, али и држава би трпела штету, о губитку рејтинга код страних инвеститора да се и не говори.
Преговори почињу у подне у Влади Србије, а треба јод подсетити да су управо радници, након што су ушли у процес преговарања везан за нови колективни уговор с већинским власником, сами из тог процеса изашли, а да колективни уговори, иначе, гарантују радна места и услове, што значи да нема промена договорених услова у периоду трајања колективних уговора.
То сигурно знају и синдикати у Фијату, као што је познато да, ако би се прекршио колективни уговор, инвеститори, односно Фијат, не би имао никакве гаранције за своје пословање у нашој земљи, као што радници не би имали гаранције за постигнути договор.