Polovnjaci se kupuju kao i pre, daleko je zabrana uvoza
Koji automobil kupiti i koliko novca dati za njega dilema je sviju pred kojima je taj pazar.
Ne treba biti veoma mudar da bi se znalo da je najbolje kupiti nov automobil, ali mnogi građani Srbije tako nešto sebi ne mogu da priušte pa se odlučuju da kupe polovna vozila. A kad krenu na auto-placeve, u auto-kuće, pijace... gde se polovnjaci prodaju, mogu izabrati nešto iz, malo je reći, bogate ponude, pošto je u poslednjih pet godine na tržište Srbije uvezeno oko 800.000 polovnih automobila. Kakvih, odnosno koliko starih, teško je reći, ali sigurno je da su odavno prevalili punoletstvo.
Građani Srbije, izvesno je, rado kupuju polovnjake: ove godine prodato ih je oko 115.000, od kojih je oko polovine starije od 14 godina, s motorima standarda evro3 i evro4, koji se više ne mogu voziti u najvećem broju evropskih zemalja, kao i u nekim zemljama u regionu, ali u Srbiju će stizati i dalje – bar još godinu. Naime, ministar zaštite životne sredine Goran Trivan najavio je da se može očekivati da će od 2021. godine u Srbiju biti zabranjen uvoz automobila s motorima standarda euro3. To je, izgledak, u nekim delovima Srbije uticalo na pad cene i interesovanja kupaca za ta vozila, ali ne i u Novom Sadu.
Menayer prodaje u Auto-centru „Karuzo” u Novom Sadu Dragan Topalov ukazuje na to da nikakvih promena na tržištu u smislu rasta interesovanja, pa i cena mlađih polovnjaka, nije bilo, niti se očekuje, niti je realno.
– Eventualna zabrana uvoza daleka je više od godinu, a mnogi su to pogrešno razumeli – kaže Toplov. – Uvoz će tek biti zabranjen, a u našu zemlju je mnogo tih automobila već uvezeno, uvoziće se i dalje, na tržištu ih ima i biće ih, odnosno dostupni su i trgovcima i kupcima. Mi prodajemo automobile stare najviše pet godina, koji imaju motore evro5 i evro6 standarda, a ne nudimo one s nižim standardom. Ipak, sudeći po onome što se na tržištu dešava, a i gledajući auto-placeve na kojima je velika ponuda automobila s motorima evro3 i evro4 standarda – ne primećuje se pad tražnje starijih polovnjaka.
Često skidanje katalizatora
Kakav uticaj na životnu sredinu ima saobraćanje velikog broja vozila s evro3 i evro4 motorima nije potrebno ni govoriti, a Dragan Topalov ističe da se slobodno može reći da kod nas vozila s tim motorima zapravo nemaju ni taj nivo ekološkog standarda jer se veoma često dešava da se, nakon što se vozilo uveze, s njega skine katalizator.
Ipak, i tome se vidi kraj jer od maja 2021. godine automobili koji budu imali povećanu emisiju gasova neće moći da prođu tehnički pregled.
Po njegovim rečima, u Auto-centru „Karuzo” mesečno se u proseku proda/kupi desetak vozila, mahom dizelaša – „reno”, „opel”, „sitroen”, „pežo”.
– Cena automobila zavisi od nekoliko faktora, a pre svega od nivoa opreme, pređene kilometraže, godišta, i kreću se od oko 6.000 evra prosečno za vozila niže klase – male gradske automobile od 1.400 do 1.600 kubika, automobili srednje klase, od 1.600 do oko 2.000 kubika, prosečno koštaju oko 8.000 evra, vozila visoke klase u proseku se prodaju za oko 10.000 evra, a najviše se kupuju automobili niže i srednje klase – navodi Topalov.
Da kupce više zanima cena vozila, a ne godina proizvodnje, potvrđuju na jednom od novosadskoh auto-placeva, gde, takođe, naglašavaju da nikakve promene interesovanja nije bilo, da prodaja konstantno opada i da cena ide naniže jer je kupaca malo, a ne zbog najvaljene zabrane uvoza automobila s motorima standarda evro3. Takođe, ističu i da se najviše kupuju polovnjaci čija se cena kreće od oko 2.000 do oko 5.000 evra.
I ta cena jasno upućuje na vremešnost automobila jer vozila s početka ovog veka, iz 2002. i 2003. godine koštaju od oko 1.800 do oko 2.500 evra, „pasat” iz 2004. košta oko 3.300, dok je isti model, ali četiri godine mlađi – oko 5.700...
D. Mlađenović