EY: Značajan pomak Srbije u pogledu percepcije korupcije
U Srbiji je u poslednje dve godine značajno smanjen broj građana koji smatraju da su mito i korupcija široko rasprostranjeni - sa 84 odsto 2015. na 57 procenata ove godine, pokazalo je istraživanje revizorsko-konsultantske kuće Ernst & Young (EY).
"U odnosu na 2015. godinu u Srbiji je optimističniji pogled na rasprostranjenost prevara, mita i korupcije", navodi se u saopštenju EY o rezultatima šireg istraživanja o rasprostranjenosti prevara, mita i korupcija u Evropi, Bliskom istoku, Indijia i Africi.
Srbija se tako nalazi na 20. mestu od 41 zemlje koje su učestvovale u ovogodišnjem istraživanju, i znatno je bolje rangirana od zemalja regiona, obuhvaćenih istraživanjem.
Hrvatska, u kojoj 79 odsto građana smatra da su prevarne radnje u poslovanju široko prisutne u zemlji, zauzela je visoko peto mesto.
Mađarska je na osmoj poziciji (78 odsto), Slovenija je na 11. mestu (74 posto), a Bugarska je zauzela 14. poziciju (68 procenata).
Prema rezultatima istraživanja, 79 odsto ispitanika u Srbiji smatra da bi krivično gonjenje pojedinaca odvratilo rukovodioce od prevara i korupcije.
Istovremeno, samo 13 procenata anketiranih ima svest o postojanju kanala za uzbunjivanje
Najbolje rangirane na listi i ove godine su skandinavske zemlje.
Zemlja sa najniže percipiranom rasprostranjenošću prevarnih radnji u poslovnom svetu je Danska (6,0 odsto), ispred Norveške (10 odsto) i Finske (16 odsto).
Na listi od ukupno 41 zemlje, prva tri mesta zauzele su Ukrajina (88 odsto), Kipar (82 odsto) i Grčka (81 odsto).
Prema rezultatima istraživanja, rukovodioci kompanija ne uspevaju da postave adekvatne standarde etičkog poslovanja, pa tako 77 odsto članova upravnih odbora ili rukovodilaca smatra da je opravdan neki vid neregularnosti u poslovanju, ukoliko su one sprovedene u cilju opstanka kompanije.
Istraživanje je dalje pokazalo je da je svaki treći rukovodilac spreman da da mito kako bi zadržao ili stekao nove poslovne prilike, dok se samo 11 odsto ispitanika Srbije slaže sa ovom idejom.
Studija takođe otkriva da su predstavnici mlađe generacije (u rasponu od 25 do 34 godine) spremniji da prihvate neetičko poslovanje.
U prilog tome ide i činjenica da 73 odsto predstavnika mlađe generacije smatra da je neetičko poslovanje opravdano u cilju da se obezbedi opstanak kompanije na tržištu, dok ovakav stav deli smo 49 odsto pripadnika starije generacije (od 45 do 54 godine).
Prema istraživanju kompanije EY, samo 21 odsto ispitanika svesno je da postoje kanali za prijavu neetičkog ponašanja u poslovanju, a u Srbiji samo 13 odsto ispitanika ima svest o postojanju takvih mehanizama.
Pored toga, 38 odsto ispitanika iz Srbije je reklo da bi odustalo od prijave neetičkog poslovanja zbog zabrinutosti za sopstveno napredovanje u kompaniji, a 24 odsto zbog osećaja lojalnosti prema svojim kolegama, navodi se u saopštenju EY.