Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Autobuske karte (ni)su duplo skuplje od proseka u EU

25.03.2022. 10:04 10:06
Piše:
Foto: Dnevnik/Slobodan Šušnjević

Komisija za zaštitu konkurencije (KZ) objavila je Sektorsku analizu tržišta međumesnog autobuskog prevoza s predloženim merama kako bi konkurencija bila veća, što bi troškove putnika smanjilo za 20 miliona dolara kroz 10 posto jeftinije karte.

U analizi urađenoj s Grupom Svetska banka se navodi da su usluge autobuskog prevoza od presudnog značaja za mobilnost putnika u Srbiji jer imaju udeo 1,5 puta veći od zbirnog udela drumskog i železničkog saobraćaja.

Autobuski prevoz u Srbiji ima i preko tri puta veći udeo od javnog prevoza u drumskom saobraćaju u Evropskoj uniji. Autobusi redovno saobraćaju do većine gradova u Srbiji dok, prema podacima iz 2018. godine, putnički vozovi prevezu manje od jedan posto putnika, a u vazdušnom saobraćaju na domaćim linijama nema redovnih komercijalnih letova.

- Korisnici usluga bi mogli da uštede 20 miliona dolara godišnje u izdacima na autobuske karte i stanične usluge kada bi konkurencija bila intenzivnija - ocenjeno je u analizi i navedeno da bi to donelo smanjenje cene karata od 10 posto.

Ne postoji metodologija za utvrđivanje cene staničnih usluga, iako je, u skladu sa Zakonom o javnom prevozu putnika, to trebalo da bude urađeno u februaru 2017. godine

Iako je u Srbiji, prema podacima iz 2019. godine, dohodak tek 41 posto proseka EU, ovde su cene karata po kilometru približno dvostruko veće od prosečne cene u zemljama EU. Cene na autobuskim stanicama za ukrcavanje i iskrcavanje putnika u Srbiji su za bar 35 posto veće nego u Nemačkoji ili Poljskoj, navodi se u analizi.

Kako se navodi, na dve trećine svih autobuskih linija u Srbiji saobraća samo po jedan prevoznik, a na republičkom nivou 10 najvećih poslovnih grupacija opslužuje 52 posto mreže linija u Srbiji. Autoprevoznici su vlasnici većine autobuskih stanica, a svaki grad najčešće ima samo po jednu autobusku stanicu, čime se dodatno učvršćuje lokalna dominacija prevoznika. Dodaje se da autobuske stanice često naplaćuju dodatne naknade na cenu karte prodate u svojim prostorijama i pružaju povezanim prevoznicima povoljniji tretman nego konkurentima.

Generalni drektor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja  “Srbijatransport” Goran Aleksić ukazuje da nije tačno da su cene autobuskih karata u Srbiji više nego u drugim zemljama, te da bi, da u ovom poslu ima  velike profitabilnosti na našim drumovima, bilo daleko više  novih autobusa. Po njegovim rečima, sadašnje cene nisu na ekonomskim niovu, odnosno kad se pogleda  struktura troškova i broj putnika, na donjoj su granici rentabiliteta i ne daju šansu za razvoj.

- Cene karata, posebno sada kada su porasle cene goriva i povećane zarade zaposlenih u saobraćaju, ispod su ili na donjoj granici ekonomske održivosti poslovanja - kaže Aleksić. - Treba imati u vidu i to da je u mnogim zemljama EU javni prevoz putnika tretiran kao komercijalna delatnost i da su prevoznici subvencionisani s oko 60 odsto troškova. Kod nas međumesni saobraćaj nema subvencije, što bi bilo i u interesu putnika jer bi cene bile još prihvatljivije, više bi bilo putnika u prevozu, manje bi se koristila sopstvena vozila, bila bi manja potrošnja goriva, a time bi se pozitivno uticalo na životnu sredinu, već je prepušten tržištu.

On ukazuje da ima pojedinih autobuskih stanica na kojima su cene karata prilično visoke.


Menjati zakon

Grupa Svetska banka i KZK kao mere za unapređenje tog tržišta predlažu da Vlada Srbije izmeni Zakon radi snižavanja uslova za izdavanje licenci za prevoz putnika i ograničavanja ekskluzivnih prava autoprevoznika i operatera autobuskih stanica. Predlažu i da Ministarstvo saobraćaja objedini podatke o međumesnim autobuskim linijama i učini ih javno dostupnim.

Dodatna mera je da KZK prati poslovanje velikih autoprevoznika i pružalaca staničnih usluga i po pravilu da reaguje na povrede konkurencije.


- Razlog za to je što ne postoji metodologija za utvrđivanje cene staničnih usluga iako je, u skladu sa Zakonom o javnom prevozu putnika, to trebalo da bude urađeno u februaru 2017. godine. Neuređene cene na autobuskim stanicama problem su i za prevoznike i putnike i zato i podstičemo nadležne da se utvrdi odgovarajuća metodologija - kaže Aleksić.

- Za bilo kakvo ozbiljnije uređenje javnog prevoza putnika neophodna je strategija saobraćaja jer je saobraćaj sistem koji ima veliku važnost. Prošle godine Vlada Srbije je prepoznala u kakvoj su se situaciji našli  autobuski prevoznici i obezbedila je subvencije za održavanje poslovanja javnih prevoznika - 600 evra za svaki autobus u periodu od šest meseci. Zbog krize izazvane pandemijom koronavirusa, rasta cene goriva i nedostatka profesionalnih vozača uputili smo inicijativu da se tako nešto ponovi dok se sistemski ne uredi ekonomska održivost poslovanja javnih prevoznika u Srbiji - kaže Aleksić.

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar