few clouds
11°C
29.03.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Аутобуске карте (ни)су дупло скупље од просека у ЕУ

25.03.2022. 10:04 10:06
Пише:
Фото: Дневник/Слободан Шушњевић

Комисија за заштиту конкуренције (КЗ) објавила је Секторску анализу тржишта међумесног аутобуског превоза с предложеним мерама како би конкуренција била већа, што би трошкове путника смањило за 20 милиона долара кроз 10 посто јефтиније карте.

У анализи урађеној с Групом Светска банка се наводи да су услуге аутобуског превоза од пресудног значаја за мобилност путника у Србији јер имају удео 1,5 пута већи од збирног удела друмског и железничког саобраћаја.

Аутобуски превоз у Србији има и преко три пута већи удео од јавног превоза у друмском саобраћају у Европској унији. Аутобуси редовно саобраћају до већине градова у Србији док, према подацима из 2018. године, путнички возови превезу мање од један посто путника, а у ваздушном саобраћају на домаћим линијама нема редовних комерцијалних летова.

- Корисници услуга би могли да уштеде 20 милиона долара годишње у издацима на аутобуске карте и станичне услуге када би конкуренција била интензивнија - оцењено је у анализи и наведено да би то донело смањење цене карата од 10 посто.

Не постоји методологија за утврђивање цене станичних услуга, иако је, у складу са Законом о јавном превозу путника, то требало да буде урађено у фебруару 2017. године

Иако је у Србији, према подацима из 2019. године, доходак тек 41 посто просека ЕУ, овде су цене карата по километру приближно двоструко веће од просечне цене у земљама ЕУ. Цене на аутобуским станицама за укрцавање и искрцавање путника у Србији су за бар 35 посто веће него у Немачкоји или Пољској, наводи се у анализи.

Како се наводи, на две трећине свих аутобуских линија у Србији саобраћа само по један превозник, а на републичком нивоу 10 највећих пословних групација опслужује 52 посто мреже линија у Србији. Аутопревозници су власници већине аутобуских станица, а сваки град најчешће има само по једну аутобуску станицу, чиме се додатно учвршћује локална доминација превозника. Додаје се да аутобуске станице често наплаћују додатне накнаде на цену карте продате у својим просторијама и пружају повезаним превозницима повољнији третман него конкурентима.

Генерални дректор Пословног удружења друмског саобраћаја  “Србијатранспорт” Горан Алексић указује да није тачно да су цене аутобуских карата у Србији више него у другим земљама, те да би, да у овом послу има  велике профитабилности на нашим друмовима, било далеко више  нових аутобуса. По његовим речима, садашње цене нису на економским ниову, односно кад се погледа  структура трошкова и број путника, на доњој су граници рентабилитета и не дају шансу за развој.

- Цене карата, посебно сада када су порасле цене горива и повећане зараде запослених у саобраћају, испод су или на доњој граници економске одрживости пословања - каже Алексић. - Треба имати у виду и то да је у многим земљама ЕУ јавни превоз путника третиран као комерцијална делатност и да су превозници субвенционисани с око 60 одсто трошкова. Код нас међумесни саобраћај нема субвенције, што би било и у интересу путника јер би цене биле још прихватљивије, више би било путника у превозу, мање би се користила сопствена возила, била би мања потрошња горива, а тиме би се позитивно утицало на животну средину, већ је препуштен тржишту.

Он указује да има појединих аутобуских станица на којима су цене карата прилично високе.


Мењати закон

Група Светска банка и КЗК као мере за унапређење тог тржишта предлажу да Влада Србије измени Закон ради снижавања услова за издавање лиценци за превоз путника и ограничавања ексклузивних права аутопревозника и оператера аутобуских станица. Предлажу и да Министарство саобраћаја обједини податке о међумесним аутобуским линијама и учини их јавно доступним.

Додатна мера је да КЗК прати пословање великих аутопревозника и пружалаца станичних услуга и по правилу да реагује на повреде конкуренције.


- Разлог за то је што не постоји методологија за утврђивање цене станичних услуга иако је, у складу са Законом о јавном превозу путника, то требало да буде урађено у фебруару 2017. године. Неуређене цене на аутобуским станицама проблем су и за превознике и путнике и зато и подстичемо надлежне да се утврди одговарајућа методологија - каже Алексић.

- За било какво озбиљније уређење јавног превоза путника неопходна је стратегија саобраћаја јер је саобраћај систем који има велику важност. Прошле године Влада Србије је препознала у каквој су се ситуацији нашли  аутобуски превозници и обезбедила је субвенције за одржавање пословања јавних превозника - 600 евра за сваки аутобус у периоду од шест месеци. Због кризе изазване пандемијом коронавируса, раста цене горива и недостатка професионалних возача упутили смо иницијативу да се тако нешто понови док се системски не уреди економска одрживост пословања јавних превозника у Србији - каже Алексић.

Д. Млађеновић

Пише:
Пошаљите коментар