HRABRO SRCE PROIZVOĐAČKO Autonomno vozilo testirano usred haosa na indijskim putevima
Šta bi se dogodilo da pustite potpuno autonomni automobil na put bez oznaka, pravila i pretrpan vozačima koji voze kako ko stigne?
Indijski Swaayatt Robots uradio je upravo to. I auto je preživeo. Kad je reč o autonomnim automobilima, vrlo često se od skeptika čuje argument poput „ali kako će se oni snaći u gužvi”, „kako će se uopšte uključiti u saobraćaj kad ljudi ne poštuju propise”, ili „u mom mestu nema ni pravog asfalta, kako bi roboti tu prošli”.
Kompanija Swaayatt Robots, koja razvija sisteme za autonomnu vožnju nivoa 5, svojim testnim sistemom opremila je jedan terenac, pa ga pustili da se samostalno snalazi na lokalnim putevima oko grada Bopala. Na lokalnom putu bez ikakvih oznaka, čak i bez asfalta, nema nikakvih važećih saobraćajnih pravila, a jedino čega se svi (donekle) pridržavaju jeste da se saobraćaj odvija levom stranom kolovoza. Budući da njega tu u pravom smislu nema, pravilo leve strane važi samo za izbegavanje vozila koja vam dolaze u susret na uskoj, prometnoj saobraćajnici. Kako se, dakle, autonomni terenac snašao u tom haosu? Prilično dobro, ako je suditi prema snimku.
Iz Swaayatt Robotsa kažu da je sistem automatike morao konstantno da prilagođava svoj plan vožnje, što se i vidi po „trzanju”, pa izgleda kao da ga vozi čovek. Donošenje odluka u haotičnom okruženju, planiranje i „pregovaranje” u saobraćaju – sve to bilo je uprogramirano u sistem autonomne vožnje, koji je potom pušten da se snalazi.
Zabeležena su samo dva mesta gde se vozilo zaustavilo: na primer, kada su dve devojke na motociklu nastavile da voze i oduzele prednost autonomnom automobilu na uskom prolazu. Od ostalih postignuća iz kompanije ističu da je njihova automatika bila u stanju da savlada i potpuno slepo skretanje pod 90 stepeni, usred saobraćaja i bez problema. Sve to daje im za pravo da najave da će već do kraja godine u javnost pustiti svoj sistem autonomne vožnje nivoa 4 – primeren čak i za indijske puteve.
I. R.