ХРАБРО СРЦЕ ПРОИЗВОЂАЧКО Аутономно возило тестирано усред хаоса на индијским путевима
Шта би се догодило да пустите потпуно аутономни аутомобил на пут без ознака, правила и претрпан возачима који возе како ко стигне?
Индијски Swaayatt Роботс урадио је управо то. И ауто је преживео. Кад је реч о аутономним аутомобилима, врло често се од скептика чује аргумент попут „али како ће се они снаћи у гужви”, „како ће се уопште укључити у саобраћај кад људи не поштују прописе”, или „у мом месту нема ни правог асфалта, како би роботи ту прошли”.
Компанија Swaayatt Роботс, која развија системе за аутономну вожњу нивоа 5, својим тестним системом опремила је један теренац, па га пустили да се самостално сналази на локалним путевима око града Бопала. На локалном путу без икаквих ознака, чак и без асфалта, нема никаквих важећих саобраћајних правила, а једино чега се сви (донекле) придржавају јесте да се саобраћај одвија левом страном коловоза. Будући да њега ту у правом смислу нема, правило леве стране важи само за избегавање возила која вам долазе у сусрет на уској, прометној саобраћајници. Како се, дакле, аутономни теренац снашао у том хаосу? Прилично добро, ако је судити према снимку.
Из Swaayatt Роботса кажу да је систем аутоматике морао константно да прилагођава свој план вожње, што се и види по „трзању”, па изгледа као да га вози човек. Доношење одлука у хаотичном окружењу, планирање и „преговарање” у саобраћају – све то било је упрограмирано у систем аутономне вожње, који је потом пуштен да се сналази.
Забележена су само два места где се возило зауставило: на пример, када су две девојке на мотоциклу наставиле да возе и одузеле предност аутономном аутомобилу на уском пролазу. Од осталих постигнућа из компаније истичу да је њихова аутоматика била у стању да савлада и потпуно слепо скретање под 90 степени, усред саобраћаја и без проблема. Све то даје им за право да најаве да ће већ до краја године у јавност пустити свој систем аутономне вожње нивоа 4 – примерен чак и за индијске путеве.
И. Р.