Oprez, električni trotineti su među nama
Električni trotineti danas mnogima deluju kao idealno gradsko prevozno sredstvo, bar dok je vreme lepo.
Relativno su brzi, ne treba im parking prostor, za njih saobraćjane gužve nisu prepreka (za sada se voze gde se to poželi, uglavnom po trotoarima i biciklističkim stazama, ali i po kolovozima) i za upravljanje njima nije potrebna posebna dozvola. Ovaj tip električnih vozila zaista nudi niz pogodnosti kao vid individulanog urbanog transporta. Uz to i cena im nije neodstižna, kod nas staju između 300 i 600 evra.
Posle prvog buma u velikim evropskim gradova, eletrični trotineti su zbiog onoga što nude česta pojava i na našim ulicama. Prakasa, međutim, pokazuje i onu manje svetlu stranu njihove eksploatacije. Iskustva, recimo, Priza i Kopenhagena, gde su u sve masovnojoj upotrebi, kako prenose mediji, ukazauju i na niz problema i opasnosti vezanih za njih.
Na prvom mestu je bezbednost, ne smao onih koji njima upravaljaju već i pešaka koji su suočeni sa nepredvidivim reakcijama nečeg što dostiže brizinu i do 25 kilometara na čas, a tu je međ njima.
S druge strane, sami vozači ovakavih dvotočkaša u saobaraćaju su veoma nezaštićeni jer za sada ne nose kacige, nisu dovoljni primetni, nemaju svi svetlosnu signalizaciju, a tu je i pitanje veštine upravljanja ovakavim vozilom koje postaje popularano kod gotovo svih uzrasta.
Evropska regulativa
Zakonska regulativa u Zapadnoj Evreopi je šarenolika kada je reč o električnim trotinetima, a formira se na osnovu dosadašnjih isksutva. Recimo, od septembra, u Francuskoj će stupiti na snagu izmene zakona o saobraćaju i svim trotinetima biće zabranjeno kretanje trotoarom. Koristiće ili biciklističke staze ili kolovoz. Dozvoljena brzina na biciklističkoj stazi biće 25, a na kolovozu 45 kilometara na sat. Biće zabranjena vožnja u zatvorenom prostoru, vožnja više osoba, kao i korišćenje slušalica za vreme vožnje. Deca mlađa od osam godina neće smeti da upravljaju trotinetom, dok će deca do 12 godina morati da nose zaštitnu kacigu. U Holandiji su za trotinete propisane registarske tablice, a moći će da ih voze ne mlađi od 16 godina. U Sloveniji je zabranjena vožnja kolovozom,a brzina na trotoaru je ograničena na brzinu hoda. Kazna je 40 evra ako se to ograničenje prekrši. Nemačka je nedavno donela propise za mala električna vozila. Predviđena je maksimalna brzina od 20 kilometara na sat, dozvoljena je vožnja biciklističkom stazom, a ukoliko je nema putem. Korišćenje trotoara nije dozvoljeno.
Od poletnog, početnog oduševljenja, sa sve većim brojem povređenih i zabaleženog prvog smrtnog ishoda - saobraćajke u kojoj je stradala jedna mlada Britanka - došlo se i do otrežnjenja i shvatanja da upotreba eklektričnih trotineta zahateva ozbinjan pristup, iliti zakonsku regalativu i njeno sporovođenje. Recimo, u zapadnim zemljama policija već reaguje i papreno globi vozače koje uhvati u alkoholisanom stanju ili pod dejstvom opijata. Ponegde je upotreba malih skutera na elekltrični pogon u saobraćaju i zabaranjena, odnosno, ograničena je na za to predviđene oblasti i prostore.
Inače, već su zabeleženi i slučajevi da roditelji na trotinetu prevoze decu do škole; neki ga voze tako što za sedište koriste svoje torbe, a viđeni su i vozači koji, dok upravaljaju svojim trotintim, među butinama drže svoje akten tašne ili neke druge stavari, što nesumnjivo narušava bezebdenost čitavog transportnog poduhvata.
Po rečima Davora Okanovića iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, kada trotinet ima sopstveni pogon, onda se radi o vozilu koje bi se moglo podvesti pod moped.
Na trotoarima ne brže od brzog hoda
Za sada, Agencija za bezbednost saobraćaja apeluje na naše građane da ne voze trotinete kolovozom i da maksimalno koriste biciklističke staze i vode računa o biciklistima. Na trotoarima ne treba da idu brže od brzog hoda, odnosno šest kilometara na čas.
Kakao se najavljuje, pravila vožnje električnih trotineta u Srbiji biće uređena novim zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji priprema radna grupa MUP-a. Ovaj zakon bi mogao bi da stupi na snagu u prvoj polovini sledeće godine.
- Tada bi za njihvo korišćenje važila pravila koja važe za mopede: morali bi da se kreću kolovozom, da imaju odgovarajuću signalizaciju tj. prednje i zadnje svetlo i pokazivače pravca, i da njihovi vozači moraju da nose zaštitne kacige – kaže Okanović i dodaje da trotinet sa sopstvenim pogonom ipak nije moped, pa bi zbog toga za njih trebalo da se definišu posebna pravila.
Po njegovim rečima potrebnio je da zakon obuhvati i ovaj vid prevoza ali je prethodno potrebno da se uradi je ozbiljna studija. Kakva signalizacija je neophodna, da li je potrebno nositi kacigu ili ne. Potrebno je u obzir uzimati i iskutva drugih zemalja i kada je reč nezgodama i kada se radi o zakonkskoj regulativi.
S obzirom, na kod nas, sve veću popularnost ovakvih trotineta kao i njihovu sve veću ponudu na tržištu, i već pokrenutih poslova njihovog iznajmljivanja, skora reakcija je neophodna. Do tada ali i posle, oprez. Za sve stiže novina, koja, reklo bu se, ima budućnost i na koju ćemo svi morati da se privikenemo.
V. Crnjanski