Опрез, електрични тротинети су међу нама
Електрични тротинети данас многима делују као идеално градско превозно средство, бар док је време лепо.
Релативно су брзи, не треба им паркинг простор, за њих саобраћјане гужве нису препрека (за сада се возе где се то пожели, углавном по тротоарима и бициклистичким стазама, али и по коловозима) и за управљање њима није потребна посебна дозвола. Овај тип електричних возила заиста нуди низ погодности као вид индивидуланог урбаног транспорта. Уз то и цена им није неодстижна, код нас стају између 300 и 600 евра.
После првог бума у великим европским градова, елетрични тротинети су збиог онога што нуде честа појава и на нашим улицама. Пракаса, међутим, показује и ону мање светлу страну њихове експлоатације. Искуства, рецимо, Приза и Копенхагена, где су у све масовнојој употреби, како преносе медији, указаују и на низ проблема и опасности везаних за њих.
На првом месту је безбедност, не смао оних који њима управаљају већ и пешака који су суочени са непредвидивим реакцијама нечег што достиже бризину и до 25 километара на час, а ту је међ њима.
С друге стране, сами возачи овакавих двоточкаша у саобараћају су веома незаштићени јер за сада не носе кациге, нису довољни приметни, немају сви светлосну сигнализацију, а ту је и питање вештине управљања овакавим возилом које постаје популарано код готово свих узраста.
Европска регулатива
Законска регулатива у Западној Евреопи је шаренолика када је реч о електричним тротинетима, а формира се на основу досадашњих исксутва. Рецимо, од септембра, у Француској ће ступити на снагу измене закона о саобраћају и свим тротинетима биће забрањено кретање тротоаром. Користиће или бициклистичке стазе или коловоз. Дозвољена брзина на бициклистичкој стази биће 25, а на коловозу 45 километара на сат. Биће забрањена вожња у затвореном простору, вожња више особа, као и коришћење слушалица за време вожње. Деца млађа од осам година неће смети да управљају тротинетом, док ће деца до 12 година морати да носе заштитну кацигу. У Холандији су за тротинете прописане регистарске таблице, а моћи ће да их возе не млађи од 16 година. У Словенији је забрањена вожња коловозом,а брзина на тротоару је ограничена на брзину хода. Казна је 40 евра ако се то ограничење прекрши. Немачка је недавно донела прописе за мала електрична возила. Предвиђена је максимална брзина од 20 километара на сат, дозвољена је вожња бициклистичком стазом, а уколико је нема путем. Коришћење тротоара није дозвољено.
Од полетног, почетног одушевљења, са све већим бројем повређених и забалеженог првог смртног исхода - саобраћајке у којој је страдала једна млада Британка - дошло се и до отрежњења и схватања да употреба еклектричних тротинета захатева озбињан приступ, илити законску регалативу и њено споровођење. Рецимо, у западним земљама полиција већ реагује и папрено глоби возаче које ухвати у алкохолисаном стању или под дејством опијата. Понегде је употреба малих скутера на елеклтрични погон у саобраћају и забарањена, односно, ограничена је на за то предвиђене области и просторе.
Иначе, већ су забележени и случајеви да родитељи на тротинету превозе децу до школе; неки га возе тако што за седиште користе своје торбе, а виђени су и возачи који, док управаљају својим тротинтим, међу бутинама држе своје актен ташне или неке друге ставари, што несумњиво нарушава безебденост читавог транспортног подухвата.
По речима Давора Окановића из Комитета за безбедност саобраћаја, када тротинет има сопствени погон, онда се ради о возилу које би се могло подвести под мопед.
На тротоарима не брже од брзог хода
За сада, Агенција за безбедност саобраћаја апелује на наше грађане да не возе тротинете коловозом и да максимално користе бициклистичке стазе и воде рачуна о бициклистима. На тротоарима не треба да иду брже од брзог хода, односно шест километара на час.
Какао се најављује, правила вожње електричних тротинета у Србији биће уређена новим законом о безбедности саобраћаја на путевима, који припрема радна група МУП-а. Овај закон би могао би да ступи на снагу у првој половини следеће године.
- Тада би за њихво коришћење важила правила која важе за мопеде: морали би да се крећу коловозом, да имају одговарајућу сигнализацију тј. предње и задње светло и показиваче правца, и да њихови возачи морају да носе заштитне кациге – каже Окановић и додаје да тротинет са сопственим погоном ипак није мопед, па би због тога за њих требало да се дефинишу посебна правила.
По његовим речима потребнио је да закон обухвати и овај вид превоза али је prеthodno потребно да се уради је озбиљна студија. Каква сигнализација је неопходна, да ли је потребно носити кацигу или не. Потребно је у обзир узимати и искутва других земаља и када је реч незгодама и када се ради о законкској регулативи.
С обзиром, на код нас, све већу популарност оваквих тротинета као и њихову све већу понуду на тржишту, и већ покренутих послова њиховог изнајмљивања, скора реакција је неопходна. До тада али и после, опрез. За све стиже новина, која, рекло бу се, има будућност и на коју ћемо сви морати да се привикенемо.
В. Црњански