Inkluzija u obrazovanju: Četiri projekta za bolje šanse
NOVI SAD: Srbija ovog januara obeležava godinu dana otkako je zvanično postala članica Evropske agencije za posebne potrebe i inkluziju u obrazovanju. Prijem u članstvo bio je priznanje našoj zemlji za kontinuiran rad na povećanju pristupačnosti i jednakosti u obrazovanju, razvoju sigurnog i stimulativnog fizičkog i društvenog okruženja i obezbeđivanju jednakih mogućnosti za svu decu, učenike, studente i odrasle u ostvarivanju prava na kvalitetno obrazovanje i dodatnu podršku.
Priprema za ulazak trajala je od 2015, kada su predstavnici Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja dobili priliku da učestvuju u radu Agencije, da bi u aprilu 2017. Srbija dobila status zemlje posmatrača, a iste godine dobila poziv za ulazak u Agenciju kao punopravna članica.
Srbija je u ovom trenutku uključena u četiri projekta Agencije, kažu u Ministarstvu prosvete.
Statistički podaci Evropske Agencije o inkluzivnom obrazovanju je prvi projekat u koji se naša država uključila nakon pristupanja Agenciji. Naši analitičari su u dva navrata prisustvovali u radu višednevne radionice vezane za prikupljanje i analizu podataka, a rezultat je ozvaničen državni izveštaj vezan za inkluzivno obrazovanje koji će uskoro biti predstavljen i na sajtu Agencije, odnosno na sajtu Ministarstva.
Promenljiva uloga specijalista u obrazovanju projekat je za podršku inkluzivnom obrazovanju koji zemljama-članicama daje smernice, ali i direktnu stručnu podršku u procesu tranzicije koja ima za cilj reorganizaciju specijalističke, defektološke podrške i tranzicije segregatornih, specijalnih škola kako bi one u najvećoj mogućoj meri pružile podršku redovnim školama u uključivanju učenika s raznim teškoćama i smetnjama.
Pregled i analiza državnih politika vezanih za inkluziju je projekat u okviru kojeg država članica popunjava podatke o regulativi vezanoj za inkluziju, uključujući strategije, zakone i podzakonske akte. Tim Ministarstve prosvete završio je popunjavanje podataka i uskoro će biti moguće uporediti politike u oblasti inkluzivnog obrazovanja na osnovu kodiranih podataka s podacima o politikama drugih zemalja članica. Na osnovu analize biće moguće zaključiti strateške i razvojne legislativne preporuke sa ciljem podrške inkluzivne prakse.
Podrška inkluzivnom rukovođenju škola je projekat koji je tek započet u Agenciji. U prvoj fazi prikupljaju se podaci o praksama školskog liderstva na osnovu koje će zaključci i preporuke biti date zemljama članicama, a ciljna grupa su donosioci odluka i direktori škola, navode u Ministarstvu prosvete.
V. C.