Инклузија у образовању: Четири пројекта за боље шансе
НОВИ САД: Србија овог јануара обележава годину дана откако је званично постала чланица Европске агенције за посебне потребе и инклузију у образовању. Пријем у чланство био је признање нашој земљи за континуиран рад на повећању приступачности и једнакости у образовању, развоју сигурног и стимулативног физичког и друштвеног окружења и обезбеђивању једнаких могућности за сву децу, ученике, студенте и одрасле у остваривању права на квалитетно образовање и додатну подршку.
Припрема за улазак трајала је од 2015, када су представници Министарства просвете, науке и технолошког развоја добили прилику да учествују у раду Агенције, да би у априлу 2017. Србија добила статус земље посматрача, а исте године добила позив за улазак у Агенцију као пуноправна чланица.
Србија је у овом тренутку укључена у четири пројекта Агенције, кажу у Министарству просвете.
Статистички подаци Европске Агенције о инклузивном образовању је први пројекат у који се наша држава укључила након приступања Агенцији. Наши аналитичари су у два наврата присуствовали у раду вишедневне радионице везане за прикупљање и анализу података, а резултат је озваничен државни извештај везан за инклузивно образовање који ће ускоро бити представљен и на сајту Агенције, односно на сајту Министарства.
Променљива улога специјалиста у образовању пројекат је за подршку инклузивном образовању који земљама-чланицама даје смернице, али и директну стручну подршку у процесу транзиције која има за циљ реорганизацију специјалистичке, дефектолошке подршке и транзиције сегрегаторних, специјалних школа како би оне у највећој могућој мери пружиле подршку редовним школама у укључивању ученика с разним тешкоћама и сметњама.
Преглед и анализа државних политика везаних за инклузију је пројекат у оквиру којег држава чланица попуњава податке о регулативи везаној за инклузију, укључујући стратегије, законе и подзаконске акте. Тим Министарстве просвете завршио је попуњавање података и ускоро ће бити могуће упоредити политике у области инклузивног образовања на основу кодираних података с подацима о политикама других земаља чланица. На основу анализе биће могуће закључити стратешке и развојне легислативне препоруке са циљем подршке инклузивне праксе.
Подршка инклузивном руковођењу школа је пројекат који је тек започет у Агенцији. У првој фази прикупљају се подаци о праксама школског лидерства на основу које ће закључци и препоруке бити дате земљама чланицама, а циљна група су доносиоци одлука и директори школа, наводе у Министарству просвете.
В. Ц.