Akreditacija visokoškolskih ustanova u Srbiji na evropskom ispitu
Reagujući na buru koju je u javnosti izazvala vest da Nacionalno telo za akreditaciju i proveru kvaliteta u visokom obrazovanju Srbije (NAT) više nije punopravni član Evropske asocijacije za obezbeđivanje kvaliteta u visokom obrazovanju (European Association for Quality Assurance in Higher Education – ENQA) i spekulacija o posledicama koje će to imati, Ministarstvo prosvete prošle nedelje je tvrdilo da su zamerke Srbiji uglavnom formalnog i načelnog karaktera i da je samo jedna primedba ozbiljna.
Ipak, posle sastanka ministra s predstavnicima Konferencije univerziteta Srbije (KONUS), Saveta za visoko obrazovanje NAT-a, Ministarstvo se oglasilo i opširnim saopštenjem o planovima za prevazilaženje ovog problema.
A problem je nastao pre dve godine, kada je uskraćeno punopravno članstvo prethodniku NAT-a, Komisiji za akreditaciju i proveru kvaliteta (KAPK) u ENQA, te je ovo telo zbog uočenih nedostataka stavljeno pod dvogodišnji nadzor. Pod tim nadzorom je i NAT, formiran kao telo koje bi trebalo da otkloni nedostatke i vrati se u status punopravnog člana ENQA, kao sledbenik KAPK-a, bio praktično od samog osnivanja, sve do kraja februara, kada je odlukom borda direktora ENQA, isključen iz punopravnog članstva i imaće status pridruženog člana.
Neke od bitnih zamerki, zbog kojih je nacionalno telo za akreditaciju godine stavljeno pod nadzor evropske asocijacije, jesu da su se recenzentske komisije u visokoškolskim institucijama u akreditacionom procesu zadržavale po par sati, umesto i po nekoliko dana, da se više pažnje pridaje birokratiji nego što se stavlja akcenat na kvalitet visokog obrazovanja, da postoji dominacija malog broja institucija u postupku akreditacije, dok se nečije mišljenje i ne čuje, iako se proces akreditacije odnosi i na njih, da drugostepeni organ, kome se stranke u postupku mogu žaliti, nije u okviru NAT-a, nego je to Nacionalni savet. Iz ENQA su zamerili i što je direktor NAT-a angažovan i na visokoškolskoj ustanovi, čime se ne može postići puna nezavisnost, a traženo je i da se utvrde realni troškovi akreditacionog procesa jer značajno opterećuju visokoškolske ustanove, s jedne strane, dok sa druge recenzenti dobiju i po 100 hiljada dinara za nekoliko sati rada.
Takođe je traženo da se uspostave jedinstveni kriterijumi ishoda akreditacionog procesa, kako bi odluke koje donosi Komisija za akreditaciju i proveru kvaliteta bile pođednake za sve učesnike u postupku akreditacije, a ne da, kao do sada, različita pravila važe za različite visokoškolske ustanove. Jedna od najvećih primedbi je i netransparentnost procesa akreditacije, koja omogućava visok stepen korupcije. Primećeno je i da se na sajtu NAT-a ne objavljuju izveštaji o akreditaciji, spiskovi recenzentskih komisija, niti kompletni zapisnici sa sednica.
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, sa svim saradnicima u oblasti visokog obrazovanja predstaviće u junu prvu platformu Strategije visokog obrazovanja, do 2030. godine, kada će biti i prezentovan model institucije (zavod, institut) koja će se baviti pitanjima vrednovanja kvaliteta na visokoškolskim ustanovama između dve akreditacije.
Ministarstvo, u svom saopštenju, ne komentariše sve ove zamerke, ali zato tvrdi da je u toku nadzora NAT-a konstatovano i da je značajno unapređen postupak akreditacije visokoškolskih ustanova, naročito uvođenjem jedinstvenog informacionog sistema u prosveti, u kojem postoje jasne baze zaposlenih u visokom obrazovanju koje koristi i NAT u postupku akreditacije, te je time onemogućeno da visokoškolske ustanove manipulišu podacima o zaposlenima, te da je ENQA je pohvalila uključivanje poslodavaca u Upravni odbor NAT-a.
U komentarima Ministarstva našla se zamerka da u radu ovog tela studenti nisu zastupljeni kao punopravni članovi Upravnog odbora, uz obećanje da će to omogućiti Zakon o studentskom organizovanju, koji će biti usvojen u septembru. Sistemske izmene Zakona o visokom obrazovanju u septembru će mogućiti i da se u okviru NAT-a formira posebno telo (bord pravnika i stručnjaka iz visokog obrazovanja) koji bi imali status drugostepene žalbene komisije.
Ovim saopštenjem najavljuju se i skore kadrovske izmene u NAT-u, te podseća da Ministarstvo ima pravo, da povremeno, u izuzetnim prilikama, traži izveštaj od NAT-a, koji je dužan da bar jednom godišnje izveštaj o radu podnosi Vladi Republike Srbije.
D. D.