Конкурс Стеријиног позорја: Најбоља драма Милице Амиџић
Овогодишњи победник конкурса Стеријиног позорја за савремени оригинални домаћи драмски текст је Милица Амиџић, ауторка остварења под називом "Ф 1001 или процепи".
Ову одлуку једногласно је донео жири у саставу: Спасоје Ж. Миловановић (председник), Мирко Демић и Игор Бурић. Конкурс је анониман, те је жири за победника прогласио аутора под шифром “Персефона”, а накнадним увидом у разрешење шифре утврђено је да је ауторка награђеног текста Милица Amiyić.
„ "Ф 1001 или процепи" Милице Амиџић драма је која одише свежином и богатством језика, актуелношћу теме и узбудљивим ауторским приступом. Колико год да је тешко дешифровати наслов који подсећа на својеврсну дијагнозу, толико је уживање читати текст у првом плану проткан поетским исказима о стању једне младе жене, Марине, коју лик Доктора, без скрупула, назива „размаженим малим говнетом“. Марина није усамљена у овој драми савремене осећајности прожете изгубљеношћу, неприпадањем, егзистенцијалним страховима у чијој позадини су оцртани обриси неканонизованих хришћанских учења и гностичких списа – наводи жири у образложењусв оје одлуке.
У друштву “фантастичних ликова такве стварности – Колоса и Апостола, Марина и њене другарице, Сузана и Јована, како ауторка наводи, блеје, траже смисао, тајну живота, јер им је досадно.”
– Поимајући ово, не само своје „лудило“, у драми се разоткрива читава догма друштвеног система, заснованог на институцијама којима као да је истекао рок трајања. Школа, брак, посао, само су делићи испражњене целине у којој је формиран понор, процеп, па и душевно стање, разделина посред света. Из тога се генеришу нова божанства, следе дистопијске идеје и ствара метафизика, па и наратив који можда не спашава ствар, не може да буде утеха, али служи као бекство, одбрамбени механизам, попут Марининог маштања о одласку у Македонију и узгоју коза. Заправо, право питање је шта би овде било реално, а шта илузија, халуцинација. Нимфоманија, злоупотреба супстанци, смањена потреба за сном, осећај изразите важности, лоше расуђивање – карактеристичне су црте обољења на смрт. Или живот, можда? – указује жири у свом образложењу.
Милица Amiyić (Нови Сад, 1994) је након студија компаративне књижевности на Филозофском факултету у Новом Саду, завршила мастер студије на Факултету драмских уметности у Београду, на катедри за драматургију. Од 2019. до 2020. била је уредница портала "Хоћу у позориште". Објављивала је театролошке текстове на сајту "Агора" Културног центра Новог Сада. Ауторка је више драма.Такође се бави критиком и сценаријем стрипа, а објављивала је и поезију и кратке приче. Добитница је Награде за есеј фондације „Лазар Вркатић” 2018. за остварење "Религија и друштво".
Од 2020. је полазница филмског курса Фемиџ.еду програма. Тренутно је у фази развијања сценарија за драмску серију "Доле", под менторством Маје Пелевић, сценарија за документарни филм " Столећа Венере", у режији Милице Чубриловић, као и развоја идеје за краткометражни филм "Странац". На конкурс Стеријиног позорја за најбољи оригинални домаћи драмски текст 2020. стигло је 80 драма. Жири је у целини оценио да је већина написана врло квалитетно, одражавајући висок ниво драмске артикулисаности, а да су у најужем избору нијансе одлучивале о победничком тексту. Жири је истакао и препоручио и следеће текстове: "Авангард – Три кошмара Роберта Опенхајмера" (шифра: АСХИНА), "Сау•да•де" (шифра: ТИШИНА), "Нестајање" (шифра: ПОСМАТРАЧ) и "Ако нисам добра шта ћемо онда" (шифра: PULL МАРИНЕ).
– Међу заступљеним темама могле би се похвалити оне драме које инсистирају на дубоко личном искуству, али тешко је било „дисквалификовати“ и оне чијим ауторима су биле ближе и драже историјски, политички, па и друштвено ангажовани наративи. На плану форме, присутно је богатство разноврсности, од класично структурираних комада, са јасно дефинисаним ликовима, односима, ситуацијама, све до оних у којима од почетка до краја драма може да се чита и тумачи као један велики монолог, или поема.
Н. П-ј.