ИНТЕРВЈУ: АЈА ЈУНГ, ДИРЕКТОРКА БФИ Отварање фестивала циљано у Новом Саду
Предстојећи 21. Београдски фестивал игре почеће својеврсним прологом, француском омнибус пред- ставом “Неухватљива тачка одлагања” кореографа Јоана Буржоа, која ће бити извођена 7. и 8. марта у биоскопу Балкан, и то у три термина дневно – од 16, 18 и 20 часова.
А званично отварање БФИ планирано је за 9. март у Новом Саду, када ће диптих “Проклизавање / СААБА”, тандема кореографа Дамјана Жалеа и Шарон Ејал, Компанија игре Опере Гетеборга из Шведске извести на сцени Српског народног позоришта. Укупно ће, у оквиру 21. едиције фестивала, која ће под слоганом “Савршене различитости” трајати до 10. априла, у Београду и Новом Саду бити изведено 30 кореографских поставки укупно 19 трупа из 14 земаља.
Може ли се говорити о неким специфичностима овогодишње селекције у односу на prеthodna издања БФИ?
– Две деценије врхунских уметничких искорака су иза нас, док најављени фестивал има задатак да храбро надмаши prеthodnе. Ако се не бисмо такмичили са сопственим радом и постигнућима, тешко да бисмо у овим оквирима уопште имали повода за игру која интересује свет. Ипак, на крају сваке едиције, када се угасе последњи аплаузи, остајемо у дебелим дуговима и са лепезом проблема. Тада се двоумим између тог нашег фестивала по врхунском светском калупу и обичне приредбе од свега неколико трупа из ближег нам региона, са којом ћемо мазати очи онима који о игри ништа не знају… Искрено, тај други филм не умем да режирам, а капирам и да га ова наша публика неће радо гледати. Ово је уз то вероватно и једини фестивал на планети који реализује пет жена без канцеларије, а који сваке године доведе у Србију више од 300 врхунских уметника о чијим представама читав свет бруји... Говоримо о уметности која се у истом тренутку, када је на тацни добија наша публика, може гледати у париској Опери, лондонском Ковент Гардену, миланској Скали, Садлерс Велсу….
Нови Сад је већ годинама почасни домаћин великих светских трупа, а ове године велико отварање је управо у Српском народном позоришту, са Опером Гетеборга и чувеним кореографским дуетом Дамјан Жале - Шарон Ејал?
– Опера из Гетеборга је током prеthodnе деценије успешно трансформисала своју балетску компанију у једну од најбољих европских трупа савремене игре. Рачуна се да уколико гломазна балетска трупа најширег класичног репертоара већ постоји у Стокхолму, онда Гетеборг треба да буде усмерен на стварање савремених дела. Као такве, две трупе се допуњују и непрестано гостују. Са обзиром на трајање нашег фестивала, имали смо прилику да у Сава Центру угостимо Балет Опере из Гетеборга. Тада су играли “Ла Ла Ланд” Александра Екмана. У Србију се враћају под називом Компанија игре Опере Гетеборга, доносећи комаде Дамијана Жалеа и Шарон Ејал. Овај двојац, који је донео милионске зараде благајни у Гетеборгу, итекако је познат нашој публици. Уосталом, ко још није видео спектакл испред париске Опере Гарније који је недавно креирао Дамјан Жале, или чуо да је овај скромни уметник – најомољенији сарадник две славне даме: Марине Абрамовић и Мадоне! У Нови Сад он одлази са једном платформом која ће прекрити целу сцену, и на којој ће играчи бити у позицији да изводе кораке под нагибом од 40 степени… Тобоган се дословце слива у публику, а слике које овај уметник ствара су чиста сензација. Када је Шарон Ејал у питању, делује да све већ знамо, јер је безброј пута била гошћа Беогардског фестивала игре. Међутим, комад који се изводи у Новом Саду нема само њен покрет и музику чувеног ди-џеја Гаја Бехара, већ и костиме које је креирала и реализовала модна кућа Диор. Биће то незаборавно вече!
Општа је оцена да је Београдски фестивал игре добар амбасадор када говоримо о представљању Србије и њене културе у свету? Да ли БФИ управо због тога може да обезбеди гостовање и елитних трупа и кореографа - јер је фестивал постао значајан топоним у глобалним оквирима?
– Верујем да јесте, као и да ћемо о ођецима Београдског фестивала игре овде имати сазнања тек онда када га не будемо имали. Обично тада Срби наћуле уши, па успеју да саберу све оно што нису желели да чују или су сматрали нормалним. Сујета и бес су нас пратили од самог оснивања. Чак и онда када би се признало да је квалитет програма изузетан, некако сам ја била вишак. Међутим, Фестивал није могао без Аје Јунг. Они који су то схватили, пружили су ми руку. На томе сам захвална. Истовремено, публика је та која је учинила да трајемо и да будемо поносни!
Које кореографске звезде још очекујемо у Новом Саду?
– Кристал Пајт је дефинитивно једна од најважнијих ауторки у свету савремене игре и театра. Уз неколико награда Лоренс Оливије, које је завредела за своје prеthodnе продукције, она ће ове године понети Награду Јован Ћирилов за комад који је прошле године представио Холандски театар игре, опет у Новом Саду… У извођењу њене трупе Kidd Пивот из далеког Ванкувера, позоришно остварење под интригантним насловом “Скупштина” игра се на сцени Српског народног позоришта у оквиру своје прве европске турнеје, или у паузи између сезона у Паризу и Лондону! Па, ако пропустите датуме у Новом Саду, ово су градови где ће “Скупштина” гостовати. Додуше, улазница је тамо приближно четири пута скупља!
Београдски фестивал игре са СНП-ом корача већ 21. годину у лепој синергији?
– Од првог фестивала, у Новом Саду живе и раде неки од наших најозбиљнијих сарадника. Партнери на које се можемо ослонити, и где се сваки професионални договор поштује. Захвални смо Граду Новом Саду и Покрајинском секретаријату за културу, као и Српском народном позоришту. Сцена овог театра је последњих година постала једино место у Србији где могу да гостују велике и захтевне продукције из света. Тако смо и ми, током последњих едиција, представљали управо у Новом Саду све оно што је једино Нови Сад могао да угости, а то су биле фантастичне продукције Холандског театра игре из Хага, Балета џез Монтреал, представе Димитриса Папајоануа… У том светлу, БФИ доживеће и своје прво фестивалско отварање – ван Београда.
Успели сте да велики део београдске публике преселите у Нови Сад током трајања фестивала. Да ли имате сазнање колико, с друге стране, новосадска публика прати фестивал у Београду?
– Најбољи доказ интересовања јесте тај што смо дуплирали сва извођења. Свака трупа наступа по две или више вечери. То је могућност да представе виде Новосађани, али и сви њихови гости. Свесни смо да београдска публика путује због Београдског фестивала игре. Ове године, новинари Ла Републике, Гардијана, Елефтеротипије, извештаваће из Новог Сада, док однос улазница које се купују на нашем сајту из иностранства, у овом тренутку чини око 20 посто укупне публике…
М. Стајић