Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

INTERVJU: AJA JUNG, DIREKTORKA BFI Otvaranje festivala ciljano u Novom Sadu

03.02.2024. 09:01 09:09
Piše:
Foto: Lužanin

Predstojeći 21. Beogradski festival igre počeće svojevrsnim prologom, francuskom omnibus pred- stavom “Neuhvatljiva tačka odlaganja” koreografa Joana Buržoa, koja će biti izvođena 7. i 8. marta u bioskopu Balkan, i to u tri termina dnevno – od 16, 18 i 20 časova.

A zvanično otvaranje BFI planirano je za 9. mart u Novom Sadu, kada će diptih “Proklizavanje / SAABA”, tandema koreografa Damjana Žalea i Šaron Ejal, Kompanija igre Opere Geteborga iz Švedske izvesti na sceni Srpskog narodnog pozorišta. Ukupno će, u okviru 21. edicije festivala, koja će pod sloganom “Savršene različitosti” trajati do 10. aprila, u Beogradu i Novom Sadu biti izvedeno 30 koreografskih postavki ukupno 19 trupa iz 14 zemalja.

Može li se govoriti o nekim specifičnostima ovogodišnje selekcije u odnosu na prethodna izdanja BFI?

– Dve decenije vrhunskih umetničkih iskoraka su iza nas, dok najavljeni festival ima zadatak da hrabro nadmaši prethodne. Ako se ne bismo takmičili sa sopstvenim radom i postignućima, teško da bismo u ovim okvirima uopšte imali povoda za igru koja interesuje svet. Ipak, na kraju svake edicije, kada se ugase poslednji aplauzi, ostajemo u debelim dugovima i sa lepezom problema. Tada se dvoumim između tog našeg festivala po vrhunskom svetskom kalupu i obične priredbe od svega nekoliko trupa iz bližeg nam regiona, sa kojom ćemo mazati oči onima koji o igri ništa ne znaju… Iskreno, taj drugi film ne umem da režiram, a kapiram i da ga ova naša publika neće rado gledati. Ovo je uz to verovatno i jedini festival na planeti koji realizuje pet žena bez kancelarije, a koji svake godine dovede u Srbiju više od 300 vrhunskih umetnika o čijim predstavama  čitav svet bruji... Govorimo o umetnosti koja se u istom trenutku, kada je na tacni dobija naša publika, može gledati u pariskoj Operi, londonskom Kovent Gardenu, milanskoj Skali, Sadlers Velsu….

Novi Sad je već godinama počasni domaćin velikih svetskih trupa, a ove godine veliko otvaranje je upravo u Srpskom narodnom pozorištu, sa Operom Geteborga i čuvenim koreografskim duetom Damjan Žale - Šaron Ejal?

– Opera iz Geteborga je tokom prethodne decenije uspešno transformisala svoju baletsku kompaniju u jednu od najboljih evropskih trupa savremene igre. Računa se da ukoliko glomazna baletska trupa najšireg klasičnog repertoara već postoji u Stokholmu, onda Geteborg treba da bude usmeren na stvaranje savremenih dela. Kao takve, dve trupe se dopunjuju i neprestano gostuju.  Sa obzirom na trajanje našeg festivala, imali smo priliku da u Sava Centru ugostimo Balet Opere iz Geteborga. Tada su igrali “La La Land” Aleksandra Ekmana. U Srbiju se vraćaju pod nazivom Kompanija igre Opere Geteborga, donoseći komade Damijana Žalea i Šaron Ejal. Ovaj dvojac, koji je doneo milionske zarade blagajni u Geteborgu, itekako je poznat našoj publici. Uostalom, ko još nije video spektakl ispred pariske Opere Garnije koji je nedavno kreirao Damjan Žale, ili čuo da je ovaj skromni umetnik – najomoljeniji saradnik dve slavne dame: Marine Abramović i Madone! U Novi Sad on odlazi sa jednom platformom koja će prekriti celu scenu, i na kojoj će igrači biti u poziciji da izvode korake pod nagibom od 40 stepeni… Tobogan se doslovce sliva u publiku, a slike koje ovaj umetnik stvara su čista senzacija. Kada je Šaron Ejal u pitanju, deluje da sve već znamo, jer je bezbroj puta bila gošća Beogardskog festivala igre. Međutim, komad koji se izvodi u Novom Sadu nema samo njen pokret i muziku čuvenog di-džeja Gaja Behara, već i kostime koje je kreirala i realizovala modna kuća Dior. Biće to nezaboravno veče!


BFI kao ambasador Srbije

Opšta je ocena da je Beogradski festival igre dobar ambasador kada govorimo o predstavljanju Srbije i njene kulture u svetu? Da li BFI upravo zbog toga može da obezbedi gostovanje i elitnih trupa i koreografa - jer je festival postao značajan toponim u globalnim okvirima?   

– Verujem da jeste, kao i da ćemo o ođecima Beogradskog festivala igre ovde imati saznanja tek onda kada ga ne budemo imali. Obično tada Srbi naćule uši, pa uspeju da saberu sve ono što nisu želeli da čuju ili su smatrali normalnim. Sujeta i bes su nas pratili od samog osnivanja. Čak i onda kada bi se priznalo da je kvalitet programa izuzetan, nekako sam ja bila višak. Međutim, Festival nije mogao bez Aje Jung. Oni koji su to shvatili, pružili su mi ruku. Na tome sam zahvalna. Istovremeno, publika je ta koja je učinila da trajemo i da budemo ponosni!


Koje koreografske zvezde još očekujemo u Novom Sadu?

– Kristal Pajt je definitivno jedna od najvažnijih autorki u svetu savremene igre i teatra. Uz nekoliko nagrada Lorens Olivije, koje je zavredela za svoje prethodne produkcije, ona će ove godine poneti Nagradu Jovan Ćirilov za komad koji je prošle godine predstavio Holandski teatar igre, opet u Novom Sadu… U izvođenju njene trupe Kidd Pivot iz dalekog Vankuvera, pozorišno ostvarenje pod intrigantnim naslovom “Skupština” igra se na sceni Srpskog narodnog pozorišta u okviru svoje prve evropske turneje, ili u pauzi između sezona u Parizu i Londonu! Pa, ako propustite datume u Novom Sadu, ovo su gradovi gde će “Skupština” gostovati. Doduše, ulaznica je tamo približno četiri puta skuplja!

Beogradski festival igre sa SNP-om korača već 21. godinu u lepoj sinergiji?

– Od prvog festivala, u Novom Sadu žive i rade neki od naših najozbiljnijih saradnika. Partneri na koje se možemo osloniti, i gde se svaki profesionalni dogovor poštuje. Zahvalni smo Gradu Novom Sadu i Pokrajinskom sekretarijatu za kulturu, kao i Srpskom narodnom pozorištu. Scena ovog teatra je poslednjih godina postala jedino mesto u Srbiji gde mogu da gostuju velike i zahtevne produkcije iz sveta. Tako smo i mi, tokom poslednjih edicija, predstavljali upravo u Novom Sadu sve ono što je jedino Novi Sad mogao da ugosti, a to su bile fantastične produkcije Holandskog teatra igre iz Haga, Baleta džez Montreal, predstave Dimitrisa Papajoanua… U tom svetlu, BFI doživeće i svoje prvo festivalsko otvaranje – van Beograda.

 Uspeli ste da veliki deo beogradske publike preselite u Novi Sad tokom trajanja festivala. Da li imate saznanje koliko, s druge strane, novosadska publika prati festival u Beogradu?

– Najbolji dokaz interesovanja jeste taj što smo duplirali sva izvođenja. Svaka trupa nastupa po dve ili više večeri. To je mogućnost da predstave vide Novosađani, ali i svi njihovi gosti. Svesni smo da beogradska publika putuje zbog Beogradskog festivala igre. Ove godine, novinari La Republike, Gardijana, Elefterotipije, izveštavaće iz Novog Sada, dok odnos ulaznica koje se kupuju na našem sajtu iz inostranstva, u ovom trenutku čini oko 20 posto ukupne publike…

M. Stajić

Piše:
Pošaljite komentar