Фестивал Танц плац 17. и 18. септембра у Еђшегу
НОВИ САД: У сад већ стандардној комбинацији видеа и живих догађаја протећи ће и 4. међународни фестивал савременог плеса „Танц плац“, најављен за 17. и 18. септембар, у Новом Саду.
Услед реновирања Кинеске четврти и „Фабрике“ Студентског културног центра Нови Сад, који је продуцент фестивала, „Танц плац“ ће бити одржан у Културној станици „Еђшег“. Као и prеthodnih година, фестивалски програм везан је за селекцију „Аеровејвз“ и представиће три перформанса од 20 најбољих за 2019. годину.
Почетак овогодишњег програма биће панел разговор „Кореографисана криза: како плеше човек са маском“, кроз који ће бити покушано да се редефинише оквир плесних фестивала (и извођачких уметности уопште) у времену пандемијске кризе, ограниченог кретања и сусретања тела, рестрикције колективног тела и низа других промена уобичајеног режима живота и рада. Разговор ће се водити и у смеру преиспитивања неких од кључних термина савремене уметничке продукције попут колективног рада, уметности, као одговорне друштвене праксе, бриге... Учесници панела говориће под маскама о својим искуствима и размишљањима о тим промењеним условима, наговештавајући нова питања и усмеравајући пажњу публике на изнуђени формат фестивала који уводи колективно гледање видео-снимака представа.
Панел ће модерирати Маријана Цветковић (продуценткиња, кустоскиња и активисткиња, чланица Сервиса за савремени плес „Станица“, предавачица на Универзитету уметности у Београду), а на панелу ће учествовати: Јелена Алемпијевић (кореографкиња, плесачица и плесна педагошкиња, чланица колектива „Покретница“ и кооснивачица истоименог фестивала); Јована Ракић (кореографкиња, перформерка, плесна педагошкиња, чланица Сервиса за савремени плес „Станица“, менторка програма „Генератор“ за развој плесног позоришта за децу); Соња Преград (кореографкиња, извођачица и покретачица бројних плесних иницијатива, међу којима је „Антисезона“ у Загребу, Димитрије Коканов (драмски писац, драматург позоришта Атеље 212) и Марко Милић (кореограф и перформер, члан Сервиса за савремени плес „Станица“).
На програму централног (плесног) дела Фестивала „Танц плац“ наћи ће се четири копродукције и уметници из Француске, Норвешке и Чешке. Како то селекција „Аеровејвз“ налаже, реч је о младим и успешним кореографима и плесачима, представљајући актуелне тенденције у савременом плесу. Три перформанса биће представљена видео-пројекцијама, праћеним разговором уживо са уметницима, такође путем видеа, а уметници из Чешке наступиће уживо, последње вечери фестивала, и са њима ће публика моћи да разговара после представе уживо.
Првог дана фестивала, 17. септмебра, у „Еђшегу“ ће бити приказана представа „Селф Маде Мен “ Нине Сантес, која се поиграва покретом и певањем, разматрајући сцену као простор за мајсторство, као поглед кроз ткање. Представа се бави изградњом (себе), (ре)изградњом, (де)конструкцијом тела, звука, фигура и пејзажа, покушавајући да постигне несигурни еквилибријум између времена промишљања и времена извођења, потом постаје полифонични збир за самоуког, кроз процес поновног стварања себе, појављује се граматика преживљавања долази до постизања споре и префињене утопије, наводи се у најави.
Исте вечери представиће се двострука лауреаткиња „Аеровејвз“ платформе, Линда Хејфорд, са перформансом „АлСхе/Ме“. Линда наступа са својим братом, Мајком Хејфордом у дуету који се бави пролазним карактером рода и у којем се брат и сестра поигравају својим суптилним разликама; игра која открива њихову јединствену повезаност. Линда у комаду развија даље своје истраживање о метаморфозама и физичкој трансформацији, фокусирајући се на однос између брата и сестре, она сагледава њихове међусобне утицаје, кроз шта све они пате, како перципирају или интернализују ту патњу.
Поред панел дискусије прве вечери Фестивала „Танц плац“ Студентског културног центра Нови Сад у Културној станици „Еђшег“, програм ће друге вечери, 18. септмебра, бити употпуњен и новосадском премијером кратког инклузивног плесног филма „Поглед“ у продукцији групе „Хајде да...“. Филм је настао као коауторски рад плесача (са и без инвалидитета), кореографа и редитеља, постављен концептулано, као четири испреплетане плесне линије, у којима се прва односи на интимни поглед усмерен ка себи самом, друга поглед (из неке друге перспективе) на сопствене немоћне делове, а трећа доноси поглед на своје капацитете да се превазиђу постављени оквири. Четврта тематска линија се односи на заједништво и тиме представља проширење погледа, односно ширење перспективе. Свака од ових подцелина у филму је реализована карактеристичним филмским поступком, тако да свака тема има и свој посебан филмски језик, наводи се у најави.
Другог дана, 18. септембра, „Танц плац“ приказује норвешки дует који чине Ингрид Бергер Мајер и Лас Пасаж у перформансу „Панфлутес анд Paperwork “ који промишља шта у ствари значи плесати уз музику, на који начин се креира музика за плес? У овом дуету, кореографкиња Ингрид Бергер Мајер и композитор Лас Пасаж путем игре разматрају односе између плеса и музике користећи партитуре, као приоритет структуре над вештином и методе над прилагођавањем.
На затварању, уживо пред публиком, перформанс „ПЛИ“ Виктора Черницког. Инспирисан принципима физике Готфрида Вилхелма Лајбница, ПЛИ је непредвидив и хумористичан перформанс у којем је робусност замењена просторном једноставношћу и материјалним минимализмом. Резултат је паметан и играчки соло, физичка метафора бескрајне људске динамике, стрпљења и стремљења које претвара чак и најобичније предмете у невероватна архитектонска дела.
И. Б.