Festival Tanc plac 17. i 18. septembra u Eđšegu
NOVI SAD: U sad već standardnoj kombinaciji videa i živih događaja proteći će i 4. međunarodni festival savremenog plesa „Tanc plac“, najavljen za 17. i 18. septembar, u Novom Sadu.
Usled renoviranja Kineske četvrti i „Fabrike“ Studentskog kulturnog centra Novi Sad, koji je producent festivala, „Tanc plac“ će biti održan u Kulturnoj stanici „Eđšeg“. Kao i prethodnih godina, festivalski program vezan je za selekciju „Aerovejvz“ i predstaviće tri performansa od 20 najboljih za 2019. godinu.
Početak ovogodišnjeg programa biće panel razgovor „Koreografisana kriza: kako pleše čovek sa maskom“, kroz koji će biti pokušano da se redefiniše okvir plesnih festivala (i izvođačkih umetnosti uopšte) u vremenu pandemijske krize, ograničenog kretanja i susretanja tela, restrikcije kolektivnog tela i niza drugih promena uobičajenog režima života i rada. Razgovor će se voditi i u smeru preispitivanja nekih od ključnih termina savremene umetničke produkcije poput kolektivnog rada, umetnosti, kao odgovorne društvene prakse, brige... Učesnici panela govoriće pod maskama o svojim iskustvima i razmišljanjima o tim promenjenim uslovima, nagoveštavajući nova pitanja i usmeravajući pažnju publike na iznuđeni format festivala koji uvodi kolektivno gledanje video-snimaka predstava.
Panel će moderirati Marijana Cvetković (producentkinja, kustoskinja i aktivistkinja, članica Servisa za savremeni ples „Stanica“, predavačica na Univerzitetu umetnosti u Beogradu), a na panelu će učestvovati: Jelena Alempijević (koreografkinja, plesačica i plesna pedagoškinja, članica kolektiva „Pokretnica“ i koosnivačica istoimenog festivala); Jovana Rakić (koreografkinja, performerka, plesna pedagoškinja, članica Servisa za savremeni ples „Stanica“, mentorka programa „Generator“ za razvoj plesnog pozorišta za decu); Sonja Pregrad (koreografkinja, izvođačica i pokretačica brojnih plesnih inicijativa, među kojima je „Antisezona“ u Zagrebu, Dimitrije Kokanov (dramski pisac, dramaturg pozorišta Atelje 212) i Marko Milić (koreograf i performer, član Servisa za savremeni ples „Stanica“).
Na programu centralnog (plesnog) dela Festivala „Tanc plac“ naći će se četiri koprodukcije i umetnici iz Francuske, Norveške i Češke. Kako to selekcija „Aerovejvz“ nalaže, reč je o mladim i uspešnim koreografima i plesačima, predstavljajući aktuelne tendencije u savremenom plesu. Tri performansa biće predstavljena video-projekcijama, praćenim razgovorom uživo sa umetnicima, takođe putem videa, a umetnici iz Češke nastupiće uživo, poslednje večeri festivala, i sa njima će publika moći da razgovara posle predstave uživo.
Prvog dana festivala, 17. septmebra, u „Eđšegu“ će biti prikazana predstava „Self Made Men “ Nine Santes, koja se poigrava pokretom i pevanjem, razmatrajući scenu kao prostor za majstorstvo, kao pogled kroz tkanje. Predstava se bavi izgradnjom (sebe), (re)izgradnjom, (de)konstrukcijom tela, zvuka, figura i pejzaža, pokušavajući da postigne nesigurni ekvilibrijum između vremena promišljanja i vremena izvođenja, potom postaje polifonični zbir za samoukog, kroz proces ponovnog stvaranja sebe, pojavljuje se gramatika preživljavanja dolazi do postizanja spore i prefinjene utopije, navodi se u najavi.
Iste večeri predstaviće se dvostruka laureatkinja „Aerovejvz“ platforme, Linda Hejford, sa performansom „AlShe/Me“. Linda nastupa sa svojim bratom, Majkom Hejfordom u duetu koji se bavi prolaznim karakterom roda i u kojem se brat i sestra poigravaju svojim suptilnim razlikama; igra koja otkriva njihovu jedinstvenu povezanost. Linda u komadu razvija dalje svoje istraživanje o metamorfozama i fizičkoj transformaciji, fokusirajući se na odnos između brata i sestre, ona sagledava njihove međusobne uticaje, kroz šta sve oni pate, kako percipiraju ili internalizuju tu patnju.
Pored panel diskusije prve večeri Festivala „Tanc plac“ Studentskog kulturnog centra Novi Sad u Kulturnoj stanici „Eđšeg“, program će druge večeri, 18. septmebra, biti upotpunjen i novosadskom premijerom kratkog inkluzivnog plesnog filma „Pogled“ u produkciji grupe „Hajde da...“. Film je nastao kao koautorski rad plesača (sa i bez invaliditeta), koreografa i reditelja, postavljen konceptulano, kao četiri isprepletane plesne linije, u kojima se prva odnosi na intimni pogled usmeren ka sebi samom, druga pogled (iz neke druge perspektive) na sopstvene nemoćne delove, a treća donosi pogled na svoje kapacitete da se prevaziđu postavljeni okviri. Četvrta tematska linija se odnosi na zajedništvo i time predstavlja proširenje pogleda, odnosno širenje perspektive. Svaka od ovih podcelina u filmu je realizovana karakterističnim filmskim postupkom, tako da svaka tema ima i svoj poseban filmski jezik, navodi se u najavi.
Drugog dana, 18. septembra, „Tanc plac“ prikazuje norveški duet koji čine Ingrid Berger Majer i Las Pasaž u performansu „Panflutes and Paperwork “ koji promišlja šta u stvari znači plesati uz muziku, na koji način se kreira muzika za ples? U ovom duetu, koreografkinja Ingrid Berger Majer i kompozitor Las Pasaž putem igre razmatraju odnose između plesa i muzike koristeći partiture, kao prioritet strukture nad veštinom i metode nad prilagođavanjem.
Na zatvaranju, uživo pred publikom, performans „PLI“ Viktora Černickog. Inspirisan principima fizike Gotfrida Vilhelma Lajbnica, PLI je nepredvidiv i humorističan performans u kojem je robusnost zamenjena prostornom jednostavnošću i materijalnim minimalizmom. Rezultat je pametan i igrački solo, fizička metafora beskrajne ljudske dinamike, strpljenja i stremljenja koje pretvara čak i najobičnije predmete u neverovatna arhitektonska dela.
I. B.