Дуња Црњански, уметница: Промена погледа
Уметница је реч која најбоље описује оно што ради Дуња Црњански, актуелна лауреаткиња „Искре културе”, награде коју јој је Културни центар Војводине “Милош Црњански” доделио за савремено стваралаштво младих аутора.
Иако у основи пијанисткиња, са нагласком на истраживањима на пољу савремене, импровизаторске и експерименталне музике, Дуња Црњански је активна и на сцени извођачких уметности, такође и као педагог, а може се рећи да се њен ангажман увелико прелива и на шири друштвени контекст, у поља артикулације, организације, реализације догађаја и рада са такорећи мноштвом група различитих профила и опредељења, као што су “Пер.Арт”, “Практикабл”, “Петар Драпшин”.
Шта је то што вас је од малих ногу привлачило уметности?
– Сви чланови породице су у неком смислу наклоњени уметности и то су ми пренели - увек су ми читали књиге, певали смо и свирали, гледали смо филмове и ишли у позориште, то је било моје окружење од раног детињства. Осећала сам се добро у свету у ком у сваком моменту могу да на неки начин искорачим из оног “видљивог”, свакодневног. Било ми је интересантно који су домети људске маште и на колико је различитих начина могуће доживети и истражити свет.
А шта вас је одржало на том путу?
– У неколико кључних момената, током детињства и пубертета, дефинитивно мој професор клавира Ненад Стојачић. Имала сам среће да имам изразито неконвенционалног професора спремног на дискусије, дељење, разговоре о уметности и животу, и много разумевања које је младој особи потребно да не одустане чак и кад му се све чини бесмисленим. Ту су увек, наравно. били и породица и пријатељи од којих сам учила, с којима сам напредовала, делила муке и радости у покушајима да схватимо шта је релевантно (у уметности) данас, који је то правац у ком треба да делујемо и стварамо. Осим људи, то је нека врста утопијске идеје да уметност може да утиче на окружење у ком живимо, да га мења, да освешћује и провоцира људе на размишљање и буди механизме за снажнији доживљај света, а самим тим и реакцију.
Како сте изашли из граница класичне музике, као образовног профила?
– Од средње школе кретала сам се у неким мало алтернативнијим круговима. Но, како сам желела да се “професионално” бавим музиком, уписала сам Академију уметности која је неговала искључиво класичну музику с неколико изузетака, професора, који су имали много шире видике - поменућу мени најзначаније: Ненада Марковића, Немању Совтића и Милана Милојковића, и на факсу сам најзад схватила да постоје и други начини за бављење музиком и уметношћу. Тада сам се повезала са одређеним актерима/кама експерименталне музичке сцене у Новом Саду, који су ме прихватили и подржали и од којих сам много научила. У исто време сам се повезала са савременим плесачицама са локалне сцене и 2015. смо основале колектив “Покретница”, који делује и данас, и све је снажнији. Савремени плес је поље експеримента и допало ми се што као неко без формалног плесног образовања могу да се укључим и истражујем све што ме занима у пољу плеса и перформса – укључујући и сарадњу са музичарима и песникињама са локалне сцене. Са Фросином Димовском је та сарадња најдужа и најснажнија, и развија се између осталог кроз пројекат у сталном настајању (и нестајању) “Одузимање времена”, који је имао своја извођења у Новом Саду, Техерану (Иран) и Макау (Кина).
Искорак ка савременом изразу вероватно се не би десио без мог уласка у “Пер.Арт” (2010. године), организацију која делује у пољу савременог плеса и перформанса и 20 година негује програм уметност и инклузија која укључује уметнике са и без инвалидитета, као ни без уметничког директора “Пер.Арт”-а и пријатеља Саше Асентића, који ме је годинама подстицао да потражим свој глас ван оквира свог дотадашњег школовања, а затим ми је у неколико пројеката био ментор, уметничка и пријатељска подршка, добронамерни критичар и велика инспирација. Сећам се једног важног момента, пре више од десет година на премијери лекчур-перформанса “Моја приватна биополитика” Саше Асентића, помислила сам - не могу да верујем да овако нешто постоји. Обузела ме је радост препознавања и мисао да бих волела да размишљам и стварам у том правцу некад у животу. Тренутно радим у “Пер.Арт” организацији и изузетно сам поносна што сам ту. Чланица сам и ансамбла “Рестрикције” и Уметничког колектива “Петар Драпшин” који делују у савременој/ експерименталној музици, али и кроз друге медије и тако реагују на окружење у ком живимо и актуелне друштвено-политичке теме.
За све ове покрете и формације, које сте поменули, карактеристичан је нови начин организовања - самоорганизовање, нови облици функционисања, па и производње садржаја. Шта нам то говори о Вама, а шта о сцени савремене уметности која је актуелна?
– Мислим да то говори да уметност настаје из потребе да се реагује на стање ствари у друштву. Млади људи се повезују и истражују кроз различите естетике, само- организују и проналазе пукотине за рад на све могуће начине, углавном ван институција (до којих често немају начин да дођу) и без скоро икакве финансијске подршке. Уз неколико кључних институција у граду отворених за савремену уметност (што се тиче музике, то је свакако КЦВ “Милош Црњански”), уметност углавном настаје по алтернативним местима окупљања и клубовима, што свакако утиче и на то како сам њен садржај изгледа. Од тога не треба бежати, али тога треба бити врло свестан. Сцена, бар та коју ја пратим и на којој у мањој или већој мери успевам да будем присутна, доста је занимљива, разнолика и интензивна у односу на величину града у ком живимо. Ипак, константан недостатак финансијске подршке и (ипак) мала средина утичу на њену кохерентност и одрживост. Надам се да ће се ти фактори у будућности променити и да ће окружење бити мало отвореније и солидарније.
Прија ли “Искра културе” коју сте освојили?
– У први мах ме је изненадила, али ми је заиста драго због награде, јер то говори да је мој рад видљив, и да су сви колективи у којима делујем (јер готово никад не радим самостално) присутни и препознати, а то је утисак који врло често изостаје. Награда представља и врсту подстицаја за даље стварање и признање да то што радим(о) има о?ека у окружењу.
А како наступате као педагог?
– До септембра ове године радила сам у Музичкој школи “Исидор Бајић”. Било ми је врло занимљиво, изазовно и веома корисно на многе начине. Сада покушавам да путем радионица које држим заједно са колегама/ицама наставим са неком врстом педагошког рада, али са много хоризонталнијом структуром и темама које се тичу савремене музике и перформанса.
Има ли нешто што не стижете да урадите?
– Наравно, листа је дугачка. Најћешће имам утисак да ми недостаје времена за самообразовање и путовања, али надам се да ћу од наредне године успети да мало другачије структуирам свој живот или променим свој поглед на идеју “нестизања”. Или можда оба :)
Игор Бурић